Bratislava si zaslúži nízkopodlažné električky

Minule pri cestovaní trasúcou sa starou električkou smerom zo stanice a s japonskými turistami, ktorí si nadšene fotili interiér našej tétrojky v domnienke že je to akýsi muzejný exemplár, som sa rozhodol v krátkosti napísať môj názor na električkovú dopravu v Bratislave.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (30)
Siemens Combino, Budapest
Siemens Combino, Budapest 

Električka je koľajový dopravný prostriedok prevádzkovaný zväčša v mestskej a prímestskej doprave. Jej dopravná kapacita býva väčšia než u autobusov a trolejbusov a vďaka pohybu na koľajniciach môže často dosiahnuť veľkú rýchlosť, samozrejme pod podmienkou ak sú koľajnice v udržiavanom stave.

Niektoré výhody električkovej dopravy:

-väčšia prepravná kapacita

-ekologický druh dopravy

-možnosť kombinácie so železničnou dopravou

-splývanie s mestským prostredím 

Električková doprava v Bratislave bola zahájená v roku 1895, neskôr aj v Košiciach.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prvé električky v Bratislave a v Košiciach boli madarskej výroby Ganz, no v Košiciach začal jazdiť aj typ Tatra T1 korý jazdil na Slovensku len v tomto meste lebo nemohol byť skonštruovaný na atypický bratislavský rozchod 1000 mm.

Neskôr, v roku 1955, boli do Bratislavy dodané T2, ktoré poskytovali už väčší komfort pre cestujúcich a vodiča. No aj tieto električky časom prestali vyhovovať náročnejším podmienkam a tak sa do Košíc aj Bratislavy zakúpili legendárne električky Tatra T3, ktoré v obidvoch mestách jazdia dodnes a jazdia ešte aj v desiatkach miest po celom svete, od kórejského Pchjongjangu až po nemecké Drážďany.

SkryťVypnúť reklamu

Bratislava roku 1969 obdržala aj prvé a dodnes jediné kĺbové električky Tatra K2, ktoré v Bratislave jazdia už len po kompletnej modernizácií na typ K2S.

Posledný typ električky dodanej do Bratislavy v 90. rokoch bola Tatra T6A5, pričom v Bratislave sa nachádzajú na rozdiel od Košíc aj vozidlá 3. série, ktoré majú značne modernejší design a sú to najmodernejšie električky momentálne jazdiace v Bratislave. Pôvodne boli určené na obnovu vozového parku v Bratislave kĺbové, obojsmerné a veľkokapacitné električky Tatra KT8D5, no podľa výrobcu nemohli byť skonštruované pre rozchod 1000 mm a tak boli dodané do Košíc, kde sa postupne modernizujú vložením stredného, nízkopodlažného článku a to znamená že sú to jediné jazdiace nízkopodlažné električky na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Po páde socializmu a rozpadu CSR nastal v Bratislavskej električkovej doprave veľký útlm. Nové električky sa prakticky okrem dodávok Tatry T6 nenakupovali a posledné rozšírenie električkovej siete nastalo koncom 80. rokov na Zlaté Piesky. Jedným z dôvodov bolo azda plánovanie linky metra do Petržalky a preto nastala stagnácia rozširovania električkovej siete.

Keďže sa ale po zmene režimu ustúpilo od budovania metra sovietskeho typu, po rôznych nekonečných prehodnocovaniach, tendroch a možných variantov na nosný koľajový systém v hlavnom meste, dodnes nestojí ani kilometer novej električkovej trate či metra, pričom Bratislava na svoju rozlohu, počet obyvateľov a význam má veľmi málo električkových tratí, dokonca menej než mestá ako Praha, Brno, Ostrava a skoro rovnako ako o polovicu menšie Košice.

SkryťVypnúť reklamu

Pre lepšiu predstavu, som si vybral na porovnanie s Bratislavou mesto Brno. 

mesto

BRATISLAVA

BRNO

Počet obyvateľov

 450 000 obyvateľov

404 000 obyvateľov

Dĺžka tratí 

39,6 km

69, 7 km

Nízkopodlažné el.

nie

áno

Nočné linky

nie

áno

Hlásenie zastávok

áno

áno

Posl. otvorenie trate

1988 ( Zlaté piesky)

2008 (Tech. park)

Modernizácia vozidiel

áno

áno

Rozchod koľají

1000 mm

1435 mm

Preferencia električiek

nie

áno

Hlavný dopr. prostriedok v centre

áno

áno

Hlavný dopr. prostriedok na sídliskách

nie ( autobusy)

áno

Pri tejto názornej ukážke môžeme vidieť že veľkosťou približne rovnaké Brno, má o 100 % väčšiu električkovú sieť, nízkopodlažné električky ba dokonca aj nočné linky v podaní električiek. Tiež môžeme vidieť 20-ročný rozdiel v otvorení novej električkovej trate resp. predlžení v Bratislave a v Brne.

Ale ako je možné že mesto, menšie než Bratislava má viac električkových tratí? Zarážajúci je aj fakt že väčšina ich bola aj tak postavená v období spoločného štátu, čiže na prípadné rozdielne podmienky v oboch štátoch sa nemôžme odvolať.

Električková doprava v Brne perfektne, spoľahlivo a hlavne rýchlo obsluhuje všetky veľké sídliská v meste s centrom. Vďaka preferencii, električky skoro vôbec nestoja na križovatkách, čiže cesta do cieľovej zastávky je omnoho rýchlejšia a fakt že sa brnenské električky jazdia po železničnom rozchode 1435 mm môže byť výhodou pri budúcom rozvoji električiek v celom regióne. Lenže prečo sa podobnou električkovou dopravou nemôžeme chváliť aj u nás? Sme azda chudobnejšie mesto?

Na túto otázku bohužiaľ neviem odpoved ani ja sám, možno je problém vo financovaní dopravného podniku alebo ide skutočne o korupciu najvyššieho zrna. Každopádne je v tom aj neochota riešiť dopravnú situáciu v meste, napríklad prednedávnom uzatvorený Starý most je jasným príkladom kam bolo schopné vedenie mesta zájsť, čo sa nerozpadá je predsa ešte stále užitočné! :D

Myslím si že na začiatok opraviť Starý most a vybudovať električkovú trať nie je až taká finančná záťaž, v okolitých mestách sa robia omnoho finančne aj časovo náročnejšie projekty. Spomeniem napríklad budovanie novej štvrtej linky metra v maďarskej Budapešti, ktorá odbremení veľkú časť dopravy v meste alebo novú podzemnú linku električky v poľskom Krakowe .

A tak nám milí Bratislavčania, zostáva len dúfať že sa aj my raz prevezieme v moderných električkách do Petržalky a že sa toho..dúfajme..aj dožijeme

Almir Strinič

Almir Strinič

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som študentom psychologie na UK, 22 rokov. Zámerom mojich blogov je prispieť k pluralite názorov vlastným pohľadom na spoločenské a kultúrne dianie okolo nás Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

766 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

142 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu