
Každý z nás kto ide na letnú dovolenku do cudzej krajiny sa dostane do kontaktu s miestnou hudbou. Kto by nepoznal sladké a romantické jadranské piesne hrajúce v kaviarňach ktoré v nás evokujú leto, prechádzku v žabkách po nábreží za fúkania jemného prímorského vetríka...
Totiž štýl hudby na Balkáne je úzko spätý s kultúrou a históriou tohto kraja.
Zatiaľ čo v Chorvátsku sú populárne mediteránske piesne s miernym melancholickým nádychom, v susedných balkánskych krajinách zase môžme naraziť na hudbu silne ovplyvnenú tureckým a cigánskym folklórom. Tento vplyv môžme nájsť prakticky od folklórnych piesní až po diskotékové odrhovačky a tento štýl nazývajú turbofolk a je populárny hlavne v Srbsku, Bosne či Macedónsku.
Ide v podstate o sklbenie tradičnej balkánskej hudby s modernými prvkami. Populárnosť tohto štýlu začala narastať hlavne v 90-rokoch, ked sa dostalo na scénu nespočetne mnoho nových spevákov a speváčok a v Srbsku boli úmyselne protežované hlavní tí, ktorí sympatizovali s miloševičovým režimom a jeho nekalými praktikami po celom Balkáne.
Dobrým príkladom je aj Svetlana Ceca Ražnatovič, ktorá bola vydatá za srbského tzv. dobrovoľného vojaka Arkana, ktorý so svojimi kumpánmi organizoval lúpežné nájazdy po Bosne pod zámienkou oslobodenia tamojšieho pravoslávneho, srbského obyvateľstva no pri tom došlo k vraždám a znásilneniam bezbranného civilného obyvateľstva a v Srbsku ho volali národnym hrdinom a osloboditeľom a Ceca sa stala speváčkou nr. 1.
No tento štýl začal vznikať už začiatkom 80-rokov a kedže bola vtedy Juhoslávia pomerne liberálna krajina bez výraznejšej cenzúry v médiach, už vtedy sa dostali na scénu prvé komerčné speváčky ako Lepa Brena či Dragana Mirkovic populárne po celom Balkáne.
Iná situácia bola ale v Bulharsku a Rumunsku kde bola tradičná hudba za socialismu potlačovaná a preto obyvatelia počúvali hlavne juhoslovanských spevákov. Po páde režimu sa ale v týchto krajinách začali ako huby po daždi rozmáhať rôzne speváčky so štýlom nesmierne lacnej orientálnej prostitútky, voziace sa vo svojich klipoch v mercedesoch s mafiánsky vyzerajúcimi chlapmi.
Reč je hlavne o Bulharsku, v Rumunsku to nedosiahlo až takých rozmerov no tamojšie manele su taktiež veľmi populárne no držané v istých medziach zdravej etiky a tak v ich videoklipoch nemôžme vidieť nahé ženy s odhaleným poprsím imitujúce sex či výstredných transvestitov tancujúcich brušné tance.
Čalga je naozaj východoeurópsky fenomén a taktiež aj trošku šok pre ľudí ktorí si myslia že je Balkán veľmi konzervatívny, čalga je totiž lacný gýč ktorý sa snaží budiť dojem luxusu a krajného konzumu, no človek tomu prestane veriť keď si uvedomí pravú realitu Bulharska.
Tamojšie speváčky majú rôzne sci-fi slovanské mená, spomeniem napríklad: Desislava, Cvetelina, EkstraNina či telenovelovo znejúce mená ako Emanuela, Rodriga či Katy.
Istou vlajkovou loďou celej bulharskej čalgy je aj spevák-transvestit pod pseudonymom Azis, vlastným menom Vasil Bojanov.
Jeho klipy a pesničky sú prinajmenšom šokujúce, vulgárne a podľa môjho vkusu dosť nechutné.
No tento umelec, ktorý vo svojej najnovšej piesni Udrjaj me spieva o tom ako chce urobiť svojho partnera a na konci videoklipu odhŕňa deku a chytá do ruky jeho prirodzenie , je vo svojej krajine pôvodu extrémne obľúbený a má dokonca aj vlastnú talkshow kde so svojimi kolegyňami rozoberá či nosia alebo nenosia spodné prádlo a na dôkaz toho že áno, mu jedna v priamom prenose vyzliekla gaťky a dala mu ich ako darček...?
Všetky tieto divy má pod palcom agentúra Planeta Payner, ktorú zvyknú nazývať aj celonárodným bordelom.
Pesničky samozrejme neoplývajú nejakým hlbším zmyslom a videoklipy majú v podstate jeden univerzálny dej: luxusná silikónová kráska si hľadá zazobaného mafiána s jedno akým vzhľadom no mercedesom a veľkým domom.
Chalga má aj mužských spevákov, ktorý spievajú zase o tom ako zistili že ich milenka podvádza a zato ju chcú zabiť no nakoniec skončia v posteli. Majú image nadsamcov, samozrejme nemôžu chýbať mercedesy, luxusné hodinky či reklama na nejaké cigarety.
Čalga je podľa mňa morálnym úpadkom v tejto krajine, ktorá ma inak veľmi bohatú kultúru a krásne folklórne piesne, alebo možno je odpoveďou na každodennú chudobu v krajine a preto možno vidia tamojší ľudia svoje nesplnené túžby v tých gýčom nabitých videoklipoch.
Každopádne bulharskú čalgu nemožno porovnávať s juhoslovanskými pesničkami, ktoré sú predsa len na väčšej úrovni.
par prikladov..
Азис-Удряй ме ( Azis, Udri ma)
http://www.youtube.com/watch?v=R6cFVtyxReU
Андреа- С теб ще да бъдем пак ( Andrea, S tebou budem potom)
http://www.youtube.com/watch?v=XQY6H3BRLAI&feature=related
Емануела-Да си плащал ( Emanuela, Ci si platil)
http://www.youtube.com/watch?v=q1e-GG81IAU
Джена-Къде е пича (Dzena, Kde je ten chlap)
http://www.youtube.com/watch?v=G1CI6-p8cng
Крум-Прецака ме, jeden od malo muzskych calga spevakov..( Krum, Ojebala ma)