Štátne dotácie na neutrálny obsah v médiách
Riešenie polarizácie spoločnosti bude niečo stáť. Úlohou médií je okrem všeobecne prospešného informovania verejnosti o veciach verejných aj tvorba zisku a zisk je v prípade médií generovaný sledovaním, „klikmi“ a interakciami. Biznis model „čím viac klikov, sledovateľov mám, tým viac zarábam“, logicky vytvára priestor na tvorbu šokujúcich a kontroverzných titulkov, ktoré majú za cieľ prilákať čitateľov a sledovateľov. V tomto krátkom blogovom príspevku vkladám do diskusie jednu z možností ako prispieť k ukľudneniu situácie medzi vládou, médiami a občanmi prostredníctvom dotácií na neutrálne témy ako aj súvisiace výzvy a riziká tohto prístupu.
V prípade ak je úprimným cieľom vlády nastoliť zmier s médiami a nešpičkovať všetky spoločenské témy jedným z množiny riešení a opatrení môže byť aj podaná ruka vo forme neutrálnych tematických grantov pre médiá. Neutrálnymi témami môžeme rozumieť žurnalistiku, ktorá pokrýva problémy, ktoré nie sú kontroverzné alebo polarizujúce, ale skôr informatívne a vzdelávacie. Konkrétne môžeme hovoriť o témach ako veda, technika, kultúra, umenie, história, zdravie a životné prostredie. Tieto témy sú nielen zaujímavé a relevantné, ale majú aj potenciál upokojiť polarizovanú spoločnosť a podporiť témy všeobecného konsenzu napriek spoločnosťou.
Formáty tejto žurnalistiky nemajú v populácii sledovanosť politických, bezpečnostných alebo kriminálnych tém a práve dotácie by mohli zabezpečiť kompenzáciu sledovanosti takýchto článkov resp. audio, video obsahov mediálnej obce. Nebavíme sa o lacnej záležitosti ale mimoriadna situácia si vyžaduje mimoriadne opatrenia. Sú potrebné gestá. Gesto, pri ktorom by všetky relevantné médiá spolu s vládnymi predstaviteľmi vytvorili akési grémium pre zmier a predchádzaniu konfliktov môže v momentálnej situácii znieť ako sci-fi ale inak ako komunikáciou sa tento problém nevyrieši a bude len eskalovať. Dôležité je uviesť, že úvodný krok s konkrétnym návrhom na diskusiu musí prísť práve zo strany vlády.
Pozitíva dotácií:
- zlepšenie imagu médií, ako aj dôveru a spokojnosť verejnosti s médiami
- povzbudenie spravodajských kanálov k produkcii hlbšieho, presnejšieho a rôznorodejšieho obsahu, ktorého hlavným cieľom nie sú len senzácie prostredníctvom príliš ostrého jazyka
- zlepšovanie štandardov a etiky žurnalistiky
- prístup verejnosti k novým informáciám a vedomostiam.
Okrem pozitív budú musieť všetky zúčastnené strany dbať aj na riziká tejto spolupráce verejného a súkromného sektora.
Riziká dotácií:
- čo predstavuje neutrálnu tematiku a kto o nej bude rozhodovať tak aby neboli ovplyvnené politickými alebo ideologickými preferenciami
- zabrániť tomu, aby sa dotácie stali nástrojom cenzúry alebo propagandy
- zabezpečiť, aby sa dotácie využívali vo verejnom záujme a nie na súkromný zisk
- zabrániť vytvoreniu závislosti alebo monopolu médií na dotáciách
- neobmedzovať kultúru inovácií a konkurencie medzi médiami a nepotláčať ich kreativitu.
Tieto body a mnohé ďalšie by mali byť prejednané za okrúhlym stolom s tým, že dosiahne konsenzus, pri ktorom každá zo zúčastnených strán bude musieť v niektorej otázke ustúpiť a spraviť už spomínané gesto na ceste k ukľudneniu situácie.
Konkrétny kľúč k prerozdeleniu jednotlivých podmienok sa musí viazať k jednoznačne identifikovateľným dátam, ktoré musia byť pravidelne merané za účelom nároku ale aj využívania týchto grantov. Môžeme sem zaradiť napr. percentuálne zastúpenie dotovaných tém, výška dotácií podľa obratu, zisku a zásahu média na trhu atď.
Podobné schémy boli predmetom diskusií a pretavených konkrétnych legislatívnych aktov aj v týchto krajinách.
Kanada 2019: Balík daňových úľav a stimulov v hodnote 595 miliónov USD pre mediálny sektor zameraný na podporu miestnej a digitálnej žurnalistiky, ako aj neziskových a charitatívnych novinárskych organizácií. Súčasťou balíka bolo aj vytvorenie nezávislej skupiny odborníkov, ktorá určila kritériá oprávnenosti a rozdelenie finančných prostriedkov.
Francúzsko 2018: Desiatkam miestnym a regionálnym médiám poskytli dotácie vo výške 5 miliónov EUR na produkciu občianskej a vzdelávacej žurnalistiky. Súčasťou projektu bola aj účasť škôl, univerzít a organizácií občianskej spoločnosti, ako aj hodnotenie výsledkov a dopadov dotovanej žurnalistiky.
Švédsko 2017: Nový systém zvýšil výšku a rozsah dotácií, ktoré sú teraz dostupné pre online a printové médiá, ako aj pre špecializované a menšinové médiá. Systém tiež zaviedol opatrenia na zvýšenie transparentnosti a zodpovednosti, ako aj nový orgán na dohľad nad dotáciami.
Legislatíva v tejto podobe nebude riešením celého problému ale môže byť súčasťou mozaiky vyvážených opatrení na ceste k pokojnejšiemu spoločenskému a politickému diskurzu v našej ešte stále veľmi mladej demokracii.