Zdroj si otvoríte kliknutím na poradové číslo správy.
Sociálne médiá a užívateľský obsah
1 Magazín Time sa viac sústredil na prácu s Facebookom. Podarilo sa im tak za posledné tri mesiace zvýšiť počet fanúšikov o 44 percent, dnes ich už majú 5,6 milióna. Ako to dosiahli? Zverejňovali príspevky na Facebooku častejšie, statusy nie sú dlhšie ako jeden riadok, každý redaktor má za úlohu optimalizovať nadpisy pre sociálne médiá, každý týždeň analyzujú to, čo fungovalo a čo nie…
2 S veľmi zaujímavým konceptom prišiel startup Sharewall. Ľuďom chce dávať prístup k článkom na základe toho, ako veľmi ich zdieľajú na sociálnych sieťach. Čím viac priateľov a followerov máte, tým zriedkavejšie musíte články zdieľať. Na začiatku chcú cieliť najmä na mobilných používateľov, lebo takmer 100% z nich používa sociálne siete.
3 Twitter sprístupnil užívateľom základné analytické nástroje, vďaka ktorým môžu vidieť, koľko ľudí videlo ich tweety. Odpoveď: málo.
4 Ako efektívne získavať informácie z Twitteru? Používajte Tweetdeck, radí editorka z Wall Street Journal a ponúka aj niekoľko tipov, ako s programom pracovať. Ďalšie nájdete napríklad tu.
5 Keď sa vrátite z dovolenky a máte v počítači 300 fotiek, čo urobíte? Niektorí nebudú zdieľať nič, niektorí hodia pár snímok na Instagram alebo Facebook a niektorí to všetko hodia do jedného obrovského online albumu, ktorý si nikto nikdy celý nepozrie. Aj kvôli takýmto situáciám Google urobil službu Stories, ktorá vám pomôže premeniť vaše fotky na pútavý príbeh. Napríklad takýto.
6 “Facebook má všetku moc, vy nemáte skoro žiadnu,” pripomína novinárom a editorom Jay Rosen. Z rozhovoru by som vypichol už pomerne známu myšlienku, ktorá na sociálnych sieťach platí dvojnásobne: “Ak si neplatíte za produkt, tak vy sami ste produktom.”
7 Projekt Storyful má redakcie v Honk Kongu, Írsku a New Yorku. Zamestnáva 45 ľudí, ktorí sa od roku 2010 sa snažia overovať pravdivosť informácií šírených na sociálnych médiách. Ako to robia, si môžete prečítať v článku. Odporúčam.
8 Amnesty International spustila web Citizen Evidence, ktorý má novinárom pomôcť overovať pravdivosť a aktuálnosť videí z YouTubu.
Web
9 Bla bla bla, neuveríte, čo sa stalo potom. Bla bla bla, to ste ešte nevideli. Titulky, ktoré sa silou mocou snažia, aby ste si článok otvorili. V angličtine sú tieto nadpisy článkov označované slovíčkom “clickbait” a ľudí už celkom štvú - väčšinou keď kliknú, tak sú s obsahom článku sklamaní, píše Poynter. Reakciou je napríklad twitter účet @SavedYouAClick (ušetrite kliknutie), ktorý vám prezradí to, čo je v nadpise článku zamlčané. Dnes má účet už 128-tisíc followerov. Podobných účtov je už viac, napríklad @HuffPoSpoilers alebo @UpworthySpoiler.
10 Stále viac sa hovorí o článkoch písaných počítačovými programami (témy sme sa už na tomto blogu dotkli). Tentoraz o “robot journalism” napísal dlhý a zaujímavý článok aj Kevin Roose, podľa ktorého je generovanie článkov počítačmi jedna z najlepších vecí, ktorá novinárov za dlhú dobu postretla. V Yahoo urobili zábavný kvíz, v ktorom si otestujete, či viete rozoznať, ktorý text napísal človek a ktorý počítač.
11 Wall Street Journal predstavil Švéda, ktorý už do Wikipédie pridal viac ako 2,7 milióna článkov. “V lepšie dni sa mi podarí napísať 10-tisíc článkov denne,” vraví. Áno, niektoré články za neho píše počítačový software, ktorý naprogramoval.
12 Jednotlivé oddelenia v redakcii New York Times budú mať nových editorov. Ich úlohou bude dohliadať na to, aby všetky novinárske prejavy fungovali aj v online svete, budú učiť novinárov, ako používať sociálne médiá a ako si budovať vlastné publikum. Ako sa mení redakcia Timesov, popisuje aj Margaret Sullivan. Opäť je to veľmi zaujímavé čítanie.
13 V roku 2011 vznikol web Byliner, ktorý bol jeden z prvých propagátorov dlhých článkov na internete. Najprv projekt vyzeral úspešne a nádejne, dnes sa hovorí o problémoch a nejasnej budúcnosti. Laura Hazard Owen hľadala dôvody, prečo začal mať Byliner problémy. Jedným z dôvodov bolo aj to, že longform žurnalistika až tak nezarábala, na čo sa sťažovali viacerí autori, ktorí Byliner využili.
14 The Morning Memo bol projekt, ktorý každé ráno posielal záujemcom emailový newsletter o vede a technike, ekonomike a dianí v Británii. Projekt 14. júla po polroku fungovania skončil. Čo sa jeho autor za ten čas naučil? 5 zaujímavých vecí.
15 Stále viac svetových médií expanduje do Indie. V septembri minulého roku začal Business Insider, v marci 2014 ohlásil svoj zámer Buzzfeed, v júni Quartz, najnovšie sa pripája aj Guardian. The Media Briefing popísal hlavné dôvody, prečo sa tam média hrnú: v Indii žije 125 miliónov anglicky hovoriacich ľudí, v krajine je 137 miliónov používateľov internetu a ich počet rastie stále rýchlejšie, silnie aj indická stredná vrstva.

16 Svetové médiá otvárajú redakcie v rôznych častiach sveta aj preto, aby vedeli lepšie pokryť spravodajstvo 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Tejto téme sa v článku venuje Nieman Journalism Lab.
17 Alberto Cairo z University of Miami je sklamaný z toho, ako dnes funguje dátová žurnalistika.
18 Aké techniky využívajú médiá, aby ste na jednu návštevu otvorili čo najviac článkov? Digiday popísal niekoľko spôsobov.
19 BBC News plánuje zrušiť 415 pracovných pozícii. Namiesto nich vytvorí 195 nových pozícií, ktoré budú mať bližšie k digitálnym médiám.
20 Môžeme to, čo robí web Buzzfeed, nazvať žurnalistikou? Editor Luke Lewis v rozhovore tvrdí, že áno. Spôsob, akým píšu, len robí informácie lepšie pochopiteľnými a šíriteľnými.
21 Buzzfeedovský web spustil aj The Independent. Projekt sa volá i100.
22 Ak chcete vo svete médií uspieť, robte to, čo viete najlepšie. A majte poruke viac informácií o tom, čo ľudia naozaj čítajú. Kopírovať Buzzfeed nestačí, povedal jeho šéf Jonah Peretti na konferencii Fortune Brainstorm Tech. Viac na videu:
Česko-slovensko
23 Kto práve vyšiel spod kameňa a chce sa rýchlo zorientovať v tom, čo sa udialo v českých médiách po príchode Andreja Babiša, nech si určite prečíta analýzu Petra Brejčáka.
24 Časopis Respekt už môžete čítať aj na Androidoch. Redakcia chystá aj nový web.
25 V Česku bude možné študovať športovú žurnalistiku. Samostatný odbor sa bude vyučovať na Fakulte spoločenských štúdií vo Vsetíne.
Mobil
26 Podľa niektorých odhadov bude koncom tohto roka až polovica čítanosti svetových spravodajských portálov prichádzať z mobilných zariadení. U nás to bude menej, z mobilov a tabletov bude správy čítať asi 25-30 percent ľudí. American Press Institute dal dokopy 40 odborníkov a spolu spísali deväť cenných odporúčaní pre médiá.
27 Na mobilných zariadeniach trávia Američania zhruba polovicu času z toho, čo sú online. Veľmi dobre to vidno na dátach z veľkých blogovacích webov, ako je Tumblr, WordPress, Blogger and Medium.

28 Alan Mutter napísal depresívny prehľad toho, čo sa udialo na trhu amerických tlačených médií za posledných 10 rokov. Príjmy z reklamy klesli o 55 percent, v pracovných dňoch sa predáva o 47 percent tlačených novín menej, počet novinárov v redakciách klesol o 31 percent...
30 Práca novinárov je postavená na tom, že hovoria pravdu, a pritom si sami o sebe pravdu nechcú pripustiť, píše David Boardman. Médiám vyčíta, že si zatvárajú oči pred problémom tlačených médií. Odporúča im, aby si stanovili dátum, napríklad rok 2018, a boli pripravení v tomto čase prejsť z dennej periodicity na týždennú. Napríklad ako nedeľníky.
31 Denník The Wall Street Journal oslávil tento mesiac 125. narodeniny - aj takýmto pekným webom. Takto vyzerala titulka prvého štvorstranového vydania v roku 1889:

Reklama
32 Čitatelia vraj nedôverujú sponzorovanému obsahu. Dve tretiny čitateľov sa cítia oklamané, keď zistia, že vznik článku či videa sponzorovala nejaká firma, vyplynulo to z výskumu od Contently. Ako ste sa vy cítili, keď ste na SME.sk pozerali sponzorovanú reláciu Jakuba Ptačina?
33 Web Upworthy má ale zatiaľ so sponzorovaným obsahom veľmi dobré skúsenosti: ma trikrát viac zdieľaní a 3,5x viac zobrazení ako ich ostatné články.
Platený obsah
34 New Yorker prerába web a všetky články, ktoré od roku 2007 zverejnili, si môžete najbližšie tri mesiace od 21. júla prečítať zadarmo. Následne redakcia predstaví systém spoplatnenia obsahu na webe. Malo by ísť o metered paywall, teda nejaký počet článkov mesačne bude zadarmo, za ďalšie si budú musieť ľudia zaplatiť.
35 Niektorí fanúškovia chcú vedieť o každom detaile zo života svojej obľúbenej celebrity. Na to chce vsadiť nový startup Flink, ktorý chce prinášať spoplatnené informácie o celebritách. Za jeden dolár si môžete otvoriť článok a získate tak aj prístup ku všetkým ďalším aktualizáciám, ktoré k téme počas najbližšieho roka vydajú.
36 ProPublica už päť mesiacov predáva datasety. Zatiaľ tak zarobila 30-tisíc dolárov.
37 Niečo pre knihožrútov. Amazon spustil službu Kindle Unlimited, vďaka ktorej môžete čítať toľko kníh, koľko len chcete, a to všetko za 9,99 dolára mesačne. All-you-can-read za $9,99 mesačne. Služba je v súčasnosti dostupná len pre záujemcov zo Spojených štátov, no firma sľubuje, že ju rozšíri aj do ďalších krajín.
38 Platený online kanál o cvičení a zdravom životnom štýle? Volá sa CosmoBody, spúšťa ho Cosmopolitan a bude stáť 9,95 dolára mesačne.