Prieskum medzi zákazníkmi si z času na čas potrebuje urobiť každá väčšia firma. (A každý druhý vysokoškolák potrebuje vyplnený dotazník do diplomovky.) V Googli dostali skvelý nápad, ako presvedčiť obyčajných ľudí, aby im zadarmo odpovedali aj na vaše otázky: umožnia im za to čítať spoplatnené články.
Idea to veru nie je zlá. Na svete je veľa ľudí, ktorí by za obsah na webe zaplatili radšej nejakou neškodnou osobnou informáciou ako peniazmi.
Firmy, ktoré si dajú urobiť prieskum, zaplatia 10 až 50 centov za jedného respondenta. Z nich dá Google médiám 5 centov za každú odpoveď, ktorú od svojich čitateľov získajú. Veľmi pekne je to vysvetlené v tomto videu:
Zapojilo sa ďalších 75 novín
Služba Google Consumer Survey bola spustená v marci minulého roku. Do spolupráce sa zapojilo 20 online médií, medzi nimi napríklad AdWeek, New York Daily News či Texas Tribune.
Tento mesiac sa k projektu pridalo 75 amerických novín patriacich do skupiny MediaNews Group spoločnosti Digital First Media. "Na multimediálnych sekciách našich stránok sme umiestnili Google Consumer Survey, ktorý na čitateľa vyskočí po prezretí každej desiatej fotografie. Chcete vidieť ďalšiu? Zaplaťte tým, že odpoviete na otázku," vysvetlil na svojom blogu šéf spoločnosti John Paton. "Zatiaľ sa ešte nedá povedať, či to funguje alebo nie," dodáva.
Poradcom v Digital First Media je aj Jay Rosen, profesor žurnalistiky na New York University. Cez Twitter som sa ho spýtal, či môže tento systém uspieť. Odpovedal stručne: "We don't know."

Predchádzajúce pokusy nevyšli
Natíska sa otázka: sme svedkami vzniku nového, invenčného a v budúcnosti úspešného modelu financovania online médií? Alebo je to len zúfalý pokus zachrániť potápajúcu sa loď? Pod Digital First Media totiž spadá aj spoločnosť Journal Register Company, ktorej za posledné štyri roky hrozili už dva bankroty.
Firma sa snaží zarábať na internete. Svoje stránky v minulosti spoplatnilo už 22 novín, po roku však zarobili len 300-tisíc dolárov. To je pre firmu s takmer miliardovým obratom prakticky bezvýznamná čiastka.
Google Consumer Survey je zaujímavý experiment, ktorý môže prispieť viacerým médiám do rozpočtu. Asi ale nik neočakáva, že by dokázal financovať náklady za chod celej redakcie.
Na Slovensku zatiaľ nie
Osobne si myslím, že ak sa systém uchytí, nenahradí ani tak platenie za exkluzívny obsah, ale môže byť alternatívou k otravným reklamám pred videami. Potvrdzujú to aj slová Paula McDonalda, produktového manažéra Googlu: "Myslíme si, že pre ľudí bude výhodné stráviť šesť až osem sekúnd na našom dotazníku v porovnaní s pozeraním 30-sekundovej reklamy."
Či niekto niekedy tento systém vyskúša aj na Slovensku je neisté. Služba zatiaľ funguje len pre Spojené štáty, Kanadu a Veľkú Britániu.
Ak už sa zhodneme na tom, že na internete je obsah, ktorý je hodný spoplatnenia, Google Consumer Survey nám ukazuje, že platiť nemusíme len peniazmi. To je rozhodne nezanedbateľný prínos do diskusie o budúcností online médií.
Chcete vedieť viac? Sledujte Nové trendy v médiách na Facebooku.