Počet usmrtení následkom dopravnej nehody u nás každý rok klesá. Kým ešte pred rokom 2008 umieralo na cestách viac ako 500 ľudí ročne, vlani ich už bolo menej ako 300. Rovnako sa znížil aj celkový počet dopravných nehôd zo zhruba 60 000 v rokoch 2003-2008 na 13 939 v roku 2012.
Naproti tomu frekvencia používania slovného spojenia "dopravná nehoda" v našich celoštátnych televíziách neklesá. Vlani toto slovné spojenie odznelo vo vysielaní 679-krát, v roku 2011 dokonca až 775-krát.
Slovenské televízie teda posledné roky informujú o stále rovnakom počte dopravných nehôd, a to aj napriek tomu, že nehodovosť na našich cestách sa dramaticky znižuje. Áno, toto porovnanie spolu s nasledujúcim grafom nie je vedecky úplne poctivé, ale na ilustráciu nám stačí.

Zdroj: Ministerstvo vnútra SR a Newton media
Minulý rok sme v slovenských televíziách počuli slovné spojenie "dopravná nehoda" (vyskloňované v rôznych pádoch) 679-krát, teda skoro dvakrát denne. Pre porovnanie, o Radičovej sme počuli 448x, o Čaplovičovi 435x, o Paškovi 317x. Ďalej napríklad Harabin dosiahol 139 zmienok, Bezák 133, Čentéš 89 a Sagan 88.
Prečo majú dopravné nehody taký veľký priestor v televíziách? Dôvodov môže byť viacero. Redaktor napríklad dobre vie, že bratislavské šéfstvo spravodajstva neurazí správa o troch mladíkoch, ktorí na otcovom BMW zrámovali strom pri krajnici. Takáto správa je bohatá na obrazový materiál a niet na nej čo pokaziť. Polícia novinárovi naservíruje všetky potrebné informácie, treba len odstrániť pasívy. A ak ste úplný Tribula, spýtate sa matky, ako sa asi cíti 15 minút po tom, čo jej oznámili smrť jediného syna. Strih, záverečný stand-up, hotovo.
Svet je stále nebezpečnejší, myslíme si
Médiá nie sú pokriveným zrkadlom reality len u nás - a netýka sa to len dopravných nehôd. Príklad číslo 2. Zhruba 70 až 90 percent trestných činov tvorí majetková trestná činnosť. V médiách ale dominuje násilná trestná činnosť, píše vo svojom článku Jonathan Stray.
A pokračuje ďalšími zaujímavými štatistikami. V Chicagu sa v roku 1987 dostala až tretina z 684 vrážd na stránky novín. V Los Angeles to bolo 2782 z 9442 vrážd v rokoch 1990-1994, teda 29 percent. V Anglicku a Walese sa na stránky novín dostalo 40 percent z 2685 vrážd spáchaných v rokoch 1993-1996. Na menších územiach býva miera pokrytia ešte vyššia - denník Baltimore Sun informoval v roku 2010 o 163 z 223 vrážd (73 percent). Štúdie ukazujú, že médiá o zločine informujú častejšie, ak je obeťou mladá žena, beloška, navyše bohatá, alebo ak ide o obzvlášť znepokojujúci trestný čin.
Zdroj: Gallup
Väčšina Američanov verí, že počet násilných trestných činov z roka na rok rastie. Pravda je pritom ale úplne opačná, ich počet od polovice 90. rokov klesá. Aj preto je Jonathan Stray presvedčený, že spôsob, akým médiá informujú o zločinoch, je veľmi zlý.
Krimi noviny do každej rodiny
Novinári sa bránia, že len informujú o tom, čo sa stalo a čo ľudí zaujíma. A tak to naozaj je. Vždy nás viac priťahovali zlé správy, tragédie na cestách a nikdy sme nepohrdli šťavnatou informáciou o tom, že sused napadol suseda sekerou.
Vážnym problémom týchto správ ale je to, že im chýba kontext. Je zbytočné raz za rok informovať o klesajúcej nehodovosti na slovenských cestách, keď sú nám potom dennodenne servírované zábery nevhodné pre mladistvého diváka. Je nemožné tešiť sa z klesajúcej kriminality v našich mestách, keď denne novinári investujú kopec energie na zozbieranie všetkých príbehov o tom, ako si ľudia navzájom ubližujú. Relácia má 25 minút, treba ju naplniť obsahom.
V dobe internetu a sociálnych sietí, keď ministerstvá, štátne orgány či polícia môžu informovať občanov priamo (a v zahraničí to už aj úspešne robia, viď napríklad bostonskú políciu), je zbytočné, aby novinár len preštylizoval a na kameru prečítal ich tlačové správy. To nie je novinárska práca, to je len prejav lenivosti.
A toto nie je článok, ktorý by mal ambíciu na tom čokoľvek zmeniť. Ale bolo by dobré o tom aspoň hovoriť.
(Doplnené 15.7.2013 16:00) Informácie o frekvencii používania slovného spojenia "dopravná nehoda" v našich televíziách pochádzajú z mediálneho archívu spoločnosti NEWTON Media, spol. s r.o. Tá je súčasťou skupiny NEWTON Media, a.s., ktorá je najväčšou nadnárodnou stredoeurópskou spoločnosťou v oblasti monitoringu médií. NEWTON Media, a.s. už viac ako sedemnásť rokov dodáva v elektronickej podobe úplné znenia akýchkoľvek informácií z tlače, úplné prepisy spravodajských a vybraných publicistických relácií televíznych a rozhlasových staníc, agentúrne spravodajstvo a obsahy internetových portálov. V mediálnych analýzach sleduje obraz spoločností, produktov, subjektov alebo osôb v médiách a svojim klientom dodáva v rôznej periodicite kvantitatívne a kvalitatívne mediálne analýzy.