Žijeme v zvláštnej dobe, myslí si Nick Bilton, technology bloger v denníku New York Times. Dvojročný start-up (má na mysli službu Instagram) sa predáva za miliardu dolárov a noviny so 135-ročnou históriou kúpite len za 250 miliónov.
Nový majiteľ Jeff Bezos nemal situáciu vôbec jednoduchú. Kúpil veľmi slávny denník. Áno, nezažíva práve najlepšie roky, ale stále sú to tie noviny, ktoré zverejnili informácie o afére Watergate, a tým prinútili Richarda Nixona ako prvého amerického prezidenta odstúpiť z úradu. Bezos si bol vedomý, že na prvých slovách, ktoré adresuje svojim novým zamestnancom, veľmi záleží. "We will need to invent, which means we will need to experiment," napísal vo svojom prejave. Podarilo sa mu ním vzbudiť optimizmus.
Rodina Grahamovcov vlastnila noviny po štyri generácie, prežila prezidentovanie Nixona, ale už nie internet, píše The Daily Beast. "Je to veľmi smutné," povedal Bob Woodward, ktorý spolu s Carlom Bernsteinom odhalil aféru Watergate. "Ale ak existuje niekto, kto môže uspieť, je to Bezos. Je to inovátor, má peniaze a trpezlivosť, takže uvidíme. Vlastne si myslím, že to môže byť posledná šanca na prežite pre Washington Post," dodal Woodward.
"Ľadovec práve zachránil Titanic," výstižne okomentoval zmenu majiteľa web Salon.com.
Don Graham v rozhovore vysvetlil, prečo sa rozhodol Post predať. Je presvedčený, že to bol dobrý krok a Bezos novinám pomôže: "This will be the most exciting newsroom anywhere".
Jeff Bezos má schopnosti, ktoré môžu dnešným novinám pomôcť, myslí si Ken Doctor: "Je až obsedantne zaujatý skúsenosťou zákazníkov (customer experience). Amazon je zlatým štandardom v použiteľnosti webu. (...) Ak sa môže Bezos rovnako zamerať na Post, ako to robil pri Amazone, môžeme byť svedkami vzniku nového lídra v odvetví. Stránka WashingtonPost.com už kedysi bola lídrom, môže ním byť opäť," myslí si.
Noviny zúfalo potrebujú nový obchodný model. Už roky sa diskutuje len o tom, či majú ľudia na webe za články platiť, alebo nie. Stále sa ale nerieši samotný problém, ktorý už priviedol viaceré prestížne tituly k finančným problémom, či dokonca zániku. A tu zrazu kupuje významné svetové noviny muž, ktorý je majster v hľadaní nových spôsobov predávania starých vecí. Doposiaľ to boli knihy, prečo by mu to nemohlo vyjsť aj z novinami, píše magazín Slate.
Lydia DePillis spísala výborný zoznam šiestich predstáv, ako by sa mohol denník pod Bezosovým vedením posunúť. Dodáva, že Washington Post nemusí novému majiteľovi vôbec generovať príjmy. Dnešní boháči nemajú na kúpu novín práve ekonomické dôvody. "We're in a post-profit era for newspapers," píše.
"This is not a business deal; it is a cultural statement," napísala Emily Bell pre britský The Guardian.
Aj Mathew Ingram si myslí, že kúpa Postu je len ďalším znamením toho, že model médií sa presúva späť do svojej dávnej podoby. Teda, že významné noviny už nebudú vnímané ako obchodné spoločnosti, ktoré majú zarábať, ale budú opäť zaujímavé pre bohatých ľudí, ktorí ich budú financovať len preto, že v tom vidia zmysel.
Podobný názor majú aj Andrew Sorkin či David Carr z New York Times. Carr vo svojom článku o novinových barónoch píše: "Áno, existujú aj iné drahé koníčky, ale koľko starožitných áut alebo obrazov z 19. storočia môžete vlastniť? Noviny neprinesú veľký zisk, ale stali sa novou formou okázalosti. Aký je bohatý? On si môže dovoliť vlastniť noviny, preboha."
A na záver dávam do pozornosti prehľad všetkého, čo by ste o predaji Postu mali vedieť. Plus, koho by zaujímala história Washington Postu, odporúčam túto prehľadnú timelinu.