reklama

Na univerzite v New Yorku pripravujú odbor Social journalism

Žijeme v zlatej ére data a explanatory journalism. Univerzita v New Yorku pripravuje študijný program Social journalism. Prečítajte si celú knihu v statuse na Facebooku. Aký bol tento týždeň vo svete nových médií?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

New York Times tento týždeň spustil The Upshot, stránku, ktorú vystihujú dva sexy termíny: data journalism a explanatory reporting. Tvorcovia píšu, že cieľom projektu je vysvetliť čitateľom komplexné a náročné témy, a to jazykom, ktorý používame, keď si mailujeme s kamošmi. "We'll be conversational without being dumbed down," sľubujú.

Podobných projektov vzniklo v poslednom čase viac. Ezra Klein spustil Vox, Nate Silver má FiveThirtyEight, Bloomberg zas QuickTake, Washington Post je známy svojim Wonkblogom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mathew Ingram a James Ball tieto projekty chvália, ale tiež sa pýtajú, či existuje dostatočný dopyt po takomto type obsahu. Natalie Burg zas pripomína, že pojem "explanatory journalism" je dnes síce v móde, ale nie je to nič nové. Korene siahajú (minimálne) do 80. rokov minulého storočia.

###

Novinári sa musia naučiť vytvárať vzťah so svojimi čitateľmi. Aj preto City University of New York pripravuje magisterský študijný program s názvom Social journalism. "Prvú zručnosť, ktorú budeme v tomto novom programe učiť, bude počúvanie komunity, vnímanie jej potrieb a následne budeme premýšľať, ako tieto potreby najlepšie uspokojiť," píše Jeff Jarvis. Študenti by sa mali naučiť, ako spájať členov komunity medzi sebou a organizovať ich. Teda cieľom nie je len písanie článkov, ale aj zdieľanie dát a nástrojov, ktoré môžu použiť bežní ľudia. "So, yes, it's social but it's not just about social media," dodáva Jarvis.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mathew Ingram k tomu dodáva, že silnejšia interakcia novinárov s ich čitateľmi môže byť aj cestou k prežitiu médií v dnešnej dobe.

###

V Prahe sa vo štvrtok konala konferencia Internet Advertising Conference 2014. Úvodný prejav mal Ján Simkanič, výkonný riaditeľ Sdružení pro internetovou reklamu: "Na bannerech není nic špatného. Není nic špatného ani na tom, když na ně někdo klikne. Není ani nic špatného pokoušet se lidi přimět, aby na ně klikali. Nejlepší mozky naší generace, pokud na nás vůbec taková definice platí, by však měly být schopné vygenerovat o něco víc než jen o setinu větší CTR a o procento větší bonus. Nevím, jestli si to všichni dostatečně uvědomujeme." Prečítajte si celý jeho prejav.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Pár minút pred mojím vystúpením na Internet Advertising Conference 2014

###

Facebook sa stále viac snaží byť miestom, kde môžu novinári nachádzať zaujímavý obsah do svojich článkov. Tento týždeň sa spojil so službou Storyful, aby spustili stránku FB Newswire a Twitter účet. Na týchto miestach nájdete obsah (fotky, videá, statusy), ktorý je verejne dostupný na Facebooku a ktorého autormi sú očití svedkovia udalostí. Viac informácií.

###

Pre mnohé médiá je zatiaľ výroba videí stratová. "V redakciách Chicago Sun-Times, The Seattle Times, The Detroit Free Press a The Washington Post je priemerný počet spustení videa medzi 500 a 1000. Občas sa z niečoho stane virál, ale málokedy je počet divákov vyšší než pár tisíc," píše Adam Javůrek, ktorý sa pozrel na výsledky výskumu Video Now.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

###

Príjmy amerických novín stále klesajú, ale už nie tak veľmi ako v minulých rokoch. Vlani sa zmenšili o 2,6 percenta, tvrdí Newspaper Association of America. Najviac padajú príjmy z reklamy v tlači (- 8,6%). Peniaze z digitálnej reklamy zatiaľ nie sú záchrancom - v roku 2013 vzrástli len o 1,5 percenta. Pokiaľ sa bavíme len o príjmoch z reklamy, až 83 percent majú americké noviny z printu. Viac informácií.

Obrázok blogu

###

Žurnalistika vo verejnom záujme. Takýto podtitul má nový web Hlídací pes, ktorý spustil bývalý šéfredaktor českého týždenníku Ekonom Ondřej Neumann. Web je podľa neho len prvým projektom chystanej neziskovej organizácie Ústav nezávislé žurnalistiky. Viac informácií.

###

Story vs. interview. Jay Rosen, profesor žurnalistiky na New York University, si všimol, že nový web Vox.com umožňuje prečítať si aj rozhovor, ktorý predchádzal vzniku článku. Pekná hračka pre tých, ktorých téma zaujme, a chcú si prečítať celé interview s respondentom, nielen pár citácií v článku.

###

V skratke: Denník New York Times má už takmer 800-tisíc predplatiteľov digitálneho obsahu. Magazín Slate spúšťa Slate Plus, program pre najvernejších čitateľov. Tí sa za 5 dolárov mesačne alebo 50 dolárov ročne môžu dostať k ďalším benefitom a výhodám. Mathew Ingram tento model volá "reverse paywall". Ricardo Bilton urobil porovnanie s ďalšími podobnými programami.

###

Týždenník Economist prišiel na spôsob, ako urobiť interaktívnu infografiku aj na papieri (via Keith Collins)

Obrázok blogu

Kliknutím obrázok zväčšíte

###

Čítanie na tento týždeň: vďaka kníhkupectvu Martinus.sk a vydavateľovi K. K. Bagalovi si môžete historicky prvýkrát prečítať úplne celú knihu v statuse na Facebooku.

Filip Struhárik

Filip Struhárik

Bloger 
  • Počet článkov:  43
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dnes novinár v denníku N. Predtým som bol projektový manažér SME.sk. Zaujímam sa o online médiá a inovácie v žurnalistike. Na tomto blogu vyjadrujem názory výlučne vo svojom mene. Zoznam autorových rubrík:  Týždeň v nových médiáchMédiáSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu