Za 167 ťažkých hodín učenia matematiky na druhom stupni dostanete 675€ čistého. (‼‼‼!) V hrubom je to 961€.
V obchodnom reťazci zarobíte viac hneď od prvého dňa v práci.
Samozrejme doplácajú na to deti. Naše školy sú 100 rokov za moderným vzdelávaním. Deti majú podpriemerné výsledky a veľmi neradi chodia do školy. Učiteľky si vynucujú spoluprácu detí protivnými, nátlakovými metódami.
Takýto nepriateľský je vzťah nášho štátu k našim deťom.
675 eur čistého!
Od septembra do novembra som učil matematiku siedmakov a ôsmakov na základnej škole.
Bol som už niekoľkatý muž, ktorý z tejto školy odišiel. Ja aj môj kolega sme mali čiastočný úväzok, aby sme si mohli zarobiť nejaké peniaze v inej práci. To znamená, že som odpracoval viac hodín, ako je normálny pracovný čas, takže sa človek nadrie.
Plat 675€ by som dostal, keby som mal plný úväzok. Ja som za 87% úväzok dostal 586€ čistého. To sa už nedá ani smiať ani plakať. Človek jednoducho neverí, keď pozerá na svoj účet. Pri takomto plate, aj pri plnom úväzku, by sme doma zomreli od hladu.
Môj plat pozostával z nasledujúcich položiek:
úväzok | 87% | 100% |
čistá | 586 € | 674 € |
hrubá | 836 € | 961 € |
základný | 733 € | 843 € |
zvýš. tarify | 59 € | 68 € |
dovolenka |
| 0 € |
nadčas |
| 0 € |
zač. ped. | 44 € | 51 € |
nadčasový |
| 0 € |
odprac. hodín | 146 | 167 |
dovolenka | ||
pracovný fond | 22 | |
odprac. | 22 |
Mal som príplatok za prax. Nemám pedagogické vzdelanie ani aprobáciu z matematiky. Učitelia nie sú platovo odlíšení na základe kvality učenia. Viem matematiku na špičkovej úrovni a viem ju vysvetľovať. Viem aj vychovávať, mám ukončený 600-hodinový psychologický kurz pre prácu s ľuďmi v psychoterapii podľa Carla Rofersa. Ako vzdelaný a aprobovaný učiteľ by som dostal asi o 100 eur viac.
Keď som videl, čo mi prišlo na účet po druhom mesiaci učenia, povedal som riaditeľke, že nebudem chodiť na žiadne porady ani rodičovské, že za tie peniaze som ochotný len učiť. To bol jeden z klincov do truhly, v ktorej bola pochovaná moja kariéra učiteľa.
Platy učiteľom by sa mali zvýšiť o 100%
Prinajmenšom v Bratislave.
Učil som, pretože ma to veľmi zaujímalo. Ak by som sa mal učiteľstvom živiť, musel by byť plat aspoň o 100% vyšší. To znamená aspoň 1350€ čistého – to je to minimum, kedy by som bol ochotný rozmýšľať o tom, že by som sa išiel učením živiť. Vtedy by som už dokázal spolu s manželkiným platom uživiť rodinu a aspoň trochu sa cítiť ako úspešný príslušník strednej triedy.
Súčasné zvyšovanie platov učiteľov vraj nevyrovná ani infláciu.
Zvýšenie platov o 20% alebo 30% podľa mňa zlý stav slovenského školstva nenapraví – hlavne v Bratislave nie. Učitelia by mali žiadať aspoň 50% - aby si aspoň ženy zarobili a aby išli do školstva robiť skromnejší muži, ktorý si nepotrebujú kúpiť byt.
Ministerstvo by malo vymyslieť, ako finančne zohľadniť regionálne rozdiely. Možno by pomohli dotácie na hypotéky, ktoré by práve mohli byť prispôsobené regiónom, pretože asi najväčší rozdiel medzi regiónmi je v cene bývania.
Nie sú učitelia matematiky
V Bratislave a okolí sú desiatky škôl, ktoré hľadajú učiteľov matematiky. Školy jednoducho nemajú týchto učiteľov a plátajú to učiteľmi, ktorí matematiku nevedia.
Za takýto stav by mal ísť minister školstva rovno do basy. Ako si to vôbec môže vláda dovoliť?
Diskriminácia mužov
V školstve sa deje faktická diskriminácia mužov.
Je množstvo mužov, ktorí by veľmi chceli učiť a vedeli by to robiť veľmi dobre.
V školstve je však dobrých učiteľov - mužov málo. V našej škole boli dvaja dlhodobí učitelia – muži, zvyšok bolo asi dvadsať učiteliek.
(Hoci sa v tomto blogu kriticky vyjadrujem k práci učiteľov, vážim si aj prácu týchto učiteľov. Predpokladám, že za iných podmienok by mohli svoju prácu robiť podstatne lepšie.)
Aj ja veľmi zvažujem, ako sa zariadim, keďže práca učiteľa ma veľmi láka.
Bolo by načase, keby sa našiel niekto a zažaloval Slovensko na medzinárodnom súde za diskrimináciu mužov v školstve. Som zvedavý, ako by štát vyriešil situáciu, keby musel prijať antidiskriminačné opatrenia. Myslím si, že bez podstatného zvýšenia platov by to nešlo.
4,3% HDP – Sme lakomí k svojim deťom
V triedach som mal aj zopár Ukrajincov. Boli trochu iní ako naše deti – v priemere boli vychovanejší, viacej so mnou spolupracovali a radi sa učili.
Ukrajina dávala pred vojnou 7,2% HDP na školstvo. (‼!)
My dávame 4,3%. (‼‼‼!)
Som presvedčený, že v peniazoch je zakliate zaostávanie nášho školstva.
Už len to, že za takýto plat nepôjdu robiť do školy muži spôsobuje, že školy strašne zaostávajú.
Vážil som si všetky učiteľky v škole. Napriek tomu si myslím, že keby učitelia zarábali dvojnásobný plat, v škole by boli iní učitelia a školstvo by vyzeralo oveľa lepšie. Hlavne deti by boli šťastnejšie a múdrejšie.
Reformy v školstve sú len zásterkou, ktoré skrývajú skutočný problém nedostatku peňazí.
Zbytočné sú reformy, pokiaľ učitelia sú svojim myslením 100 rokov pozadu. Žiadna reforma učiteľa nezmení ani nevymení. Zvýšenie platov by prinieslo do školstva inú kvalitu. Kvalitní, moderní učitelia by si vydupali reformy, ktoré by naozaj školstvu pomohli.
Úpadok školstva sa nám potom vracia v celkovom spoločenskom aj hospodárskom úpadku. Záporné javy, ktoré teraz vidíme okolo seba sú, podľa môjho názoru spôsobené, zlým vzdelaním. Nikto neučí deti kriticky a samostatne myslieť, takže tie potom v dospelosti ľahko prepadajú falošným informáciám. Ľudia, na ktorých štát kašlal pri ich vzdelávaní, nebudú štát podporovať, títo ľudia budú zastávať antisystémový prístup – proti vakcinám, proti Ukrajincom, proti opatreniam na odvrátenie zmeny klímy, za fašizmus a netoleranciu.
A neblýska sa na lepšie časy.
Ministri dávajú svoje deti do drahých skromných škôl
Niektoré deti ministrov chodia do anglickej súkromnej základnej školy tu u nás v Podunajských Biskupiciach. Jeden mesiac tam stojí 500€.
Hovorí sa tomu feudalizácia spoločnosti: Je neprekonateľný múr medzi bohatými a chudobnými, a nie je žiadny stred. Školstvo je jednou z tehiel v tomto múre.
Nedoprajeme svojim deťom
Je nepochopiteľné, že nedoprajeme svojim deťom. Že dovolíme, aby naše deti chodili do škôl, ktoré viac pripomínajú väzenia a naučia ich tam snáď viac zlého ako dobrého. Ak závidíme, že by učitelia dostali podstatne vyššie platy, tak asi máme nejaké čudné hodnoty.
Len sa dohadujem, čím to je, že nedoprajeme svojim deťom. Či je to hlúposť, závisť, lakomstvo, zaostalosť, nekultúrnosť. Možno všetko dohromady. My sme hlúpi, nech aj naše deti sú.