Nie som svätý
Na dovolenky síce už chodím do blízkeho okolia Bratislavy – tento rok ideme vlakom (elektrickým) do Kútov (64 km) a odtiaľ na bicyklovú dovolenku po Južnej Morave (0 kg CO2, okrem toho vlaku). Automobil naša rodina nikdy nevlastnila. Na druhej strane do práce často dochádzam ďalej – 25km, z toho polovica je elektrickým trolejbusom a polovica autobusom na fosílny pohon. Byt v bytovom dome máme zateplený – vymenili sme si sklá, máme vetranie s rekuperáciou, programovateľné ventily a mierne nižšiu teplotu v byte.
Zvažujem rozhodnutie, že už vôbec nebudem cestovať na dovolenku a výlety z Bratislavy. Prinajhoršom elektrickým vlakom na krátku vzdialenosť. Aj keď slovenská elektrina má nízky podiel fosílnych zdrojov – 18%, ak nespotrebujeme my slovenskú elektrinu, môžeme ju predať napr. zaostalému Nemecku, ktoré má 49%-ný podiel fosílií v elektrickom mixe.
Každá molekula skleníkového plynu, ktorú nevypustíme, môže veľa zachrániť
Ešte stále môžeme veľa zachrániť: O koralových útesoch už je asi úplne rozhodnuté, ale ešte môžu prežiť nejaké ostrovčeky vo väčších hĺbkach a tie môžu priniesť naspäť bohatstvo svojej krásy, ak sa v budúcnosti ochladí. Zachráňme ľad na severnom ľadovom póle a snáď aj miestne medvede. Zachráňme amazonský prales. Ochráňme mnohé miesta na svete, napr. oblasť Stredozemného mora: Španielsko, Francúzsko, Chorvátsko, pred premenou na púšť. Zachovajme dostatok potravín pre všetkých. Posnažme sa, aby svet ostal všade obývateľný, a aby ľudia mohli žiť vo svojich dávnovekých domovoch. Zachráňme prírodu Slovenska a slovenskú obilnicu na juhu Slovenska. Je o čo bojovať.
Koľko sa musíme snažiť? Treba si zistiť odpovede na dve základné otázky: Aká je bezpečná hranica oteplenia? Koľko skleníkových plynov môžeme vypustiť, aby sme túto bezpečnú hranicu neprekročili?
Tieto otázky majú svoje veľmi rozumné odpovede podporené vedeckými štúdiami. Náročky som vyššie nezmienil, aká je nižšia a vyššia bezpečná hranica oteplenia. Odpovede sú dosť závažné a treba sa k nim postupne prepracovať, ináč sa nám to ťažko chápe a prijíma.
Pre záujemcov ponúkam asi najlepší zdroj informácií o globálnom otepľovaní, dve knihy: Šesť stupňov: Posledné varovanie - Mark Lynas | Knihy z Martinusu (kniha roka 2020), Šesť stupňov - Mark Lynas | Knihy z Martinusu (už sa nepredáva, môžem ju poslať zadarmo).
Politici zatiaľ neprinášajú dostatočné riešenia
Vieme, akí sú politici – urobia len to, čo musia. Odvážne riešenia sa dajú od nich málokedy očakávať. Aj keď je vo svete veľa politikov, ktorí majú snahu presadzovať primerané opatrenia. Narážajú však na problémy.
Príliš radikálne riešenia narážajú na odpor voličov. Potom sa ľahko presadia populisti alebo iní klamári.
Snahy podrývajú aj mocné a bohaté firmy, štáty a jednotlivci - celý fosílny biznis.
Preto je dobrý nápad politikom v tomto úsilí pomôcť.
To je dôvod, prečo si myslím, že už potrebný osobný prístup k zastaveniu otepľovania. Sú oblasti, kde môžeme pomôcť ako jednotlivci. Mnohé veci však nemôžme zmeniť sami, na to sú potrebné rozhodnutia parlamentu a kroky vlády.
Moje skúsenosti mi hovoria, že sa mýlime, ak si myslíme, že zlo sa deje vďaka politikom, – najväčšie zlo je, že takmer všetci sme pasívni, obzvlášť my na Slovensku. Kedysi som dlhé roky robil občianske aktivity u nás vo Vrakuni. Napríklad som podstatne prispel k zrušeniu rozšírenia najväčšieho bratislavského cintorína na úkor nášho lesoparku. Nenašli sa však ďalší dvaja aktivisti, aby sme mohli vydávať tlačené opozičné noviny. Ak by nás bolo desať, sídlisko by kvitlo ako ružička. A pri ešte trochu väčšom počte by tu nebolo žiadne mrhanie peniazmi. Ale nenašlo sa toľko ľudí v 20 tisícovom sídlisku.
Preto má zmysel zaujímať sa a byť zahrnutý. Príspevok každého z nás je neobyčajne dôležitý.
Je treba sa uskromniť?
Ak si náhodou odopriem cestu do vytúženého Chorvátka (Krétu, Rodos, Turecko, Egypt, Dubaj, Kanárske ostrovy,...), môžem to pociťovať ako uskromnenie. Ekologickejšia dovolenka však neznamená, že je menej kvalitná, menej prospešná pre zdravie, menej si oddýchneme a pod.
Vo všeobecnosti ekologické riešenia prinášajú aj väčšiu kvalitu života.
Zateplený dom nielenže zníži moju uhlíkovú stopu, ale aj – čo je dokonca dôležitejšie - zvýši kvalitu bývania – teplé steny a podlahy, dobre vyvetrané vetraním s rekuperáciou. Zastavenie uhoľných elektrární zníži počet úmrtí na respiračné ochorenia (v Európe zomrie predčasne 18 tisíc ľudí). Dovolenka v blízkosti môjho domova mi prinesie ... (domáca úloha).
Treba povedať ÁNO
Ak zmeníme svoje správanie, môže to znamenať, že povieme NIE niečomu, čo máme radi a čo má pre náš život veľkú hodnotu – dovolenka niekde ďaleko, nejaké veci a pôžitky. To nám však bude fungovať len ak niečomu inému povieme ÁNO – čo nám nahradí túto stratu.
Prečo vôbec chodíme na dovolenky? Utekáme z neutešenej slovenskej skutočnosti? Chceme si veľa užiť za peniaze, na ktoré sme tvrdo celý rok dreli? Presvedčila nás reklama a naši známi? Máme nejaký skutočný úžitok z dovolenky niekde ďaleko?
Čím môžeme toto nahradiť? Myslím, že nikto nepotrebuje, aby som mu v tejto oblasti radil. Zdrojov je okolo nás dosť.
Poznámka
Pre toho, kto sa až sem dočítal: Napr. nepoletím ani do Atén – 1260 km od Bratislavy – 680 kg CO2. Nepôjdem ani do Chorvátska – z Bratislavy do Splitu je 770 km – autom 390 kg CO2. Možno nepôjdem ani do Tatier – z Bratislavy do Popradu – 340 km autom asi 170 kg CO2. Emisie vlakom by boli podstatne nižšie, ale aj takúto cestu treba podľa mňa zvážiť. Ináč Peking – 7430 km – 4 tony CO2.
Pre porovnanie: Priemerný Slovák je zodpovedný za 7,6 tony CO2 ročne.
Doprava je jednou oblasťou, v ktorej môžem osobne znížiť emisie CO2. Na Slovensku má automobilová doprava podiel 9,3%. Tu sú započítané len emisie z jazdenia, nie z výroby automobilov. Po započítaní výroby sa môže podiel automobilov zvýšiť o polovicu na 14%.
Samozrejme, znížiť emisie CO2 môžeme aj v iných oblastiach. Píšem tu o doprave, pretože množstvo ciest nie je životne dôležitých, na rozdiel napr. od kúrenia, výroby potravín a pod.
Z čoho som vyšiel:
- Great Circle Mapper (gcmap.com)
Cestné vzdialenosti európskych miest km v Európe | Európa EU | Naturalminevita
Cestné vzdialenosti miest. Koľko km je medzi mestami Slovenska a Čiech
What's the carbon footprint of ... a new car? | Environment | The Guardian
Sú elektromobily skutočne ekologickejšie? (mojelektromobil.sk)
Emission estimates by transport mode - Travel Help (google.com)
https://theicct.org/sites/default/files/publications/CO2-commercial-aviation-oct2020.pdf