16-ročné dievčatá sú v učebnici zahrnuté nenormálnym množstvom pojmov, z veľkej časti latinských.
Poznatky sú naskladané bez pochopiteľných súvislostí. Časti, ktoré niečo vysvetľujú sú nepochopiteľné. Väčšina učebnice však nič nevysvetľuje, len súka pojmy za pojmami.
V učebnici je pomerne málo obrázkov a aj tie sú zlé – malé, niektoré bez popisov, neprehľadné a nepochopiteľné. Lepšie obrázky svalstva nájdete v ktorejkoľvek posilňovni.
Napríklad na strane 65 o dvojhlavom ramennom svale (citujem):
Odstup: caput longum – tuberculum supraglenoidale scapule, caput breve – processus coracoideus scapulae.
Úpon: caput longum a caput breve na tuberositas radii a pomocou dlhej povrchovej šľachy – aponeurosis musculi bicipitis brachii – na ulnu.
Funkcia: ohnutie v lakti a supinácia. Pomáha pri abdukcii ramenného kĺbu (dlhá hlava v ramennom kĺbe pomáha pri abdukcii, krátka hlava abdukcii a ventrálnej flexii).
Inervácia: n. musculocutaneus (C5, C6).
Pochopili ste? Celá kapitola o svaloch je presne taká, ako som tu citoval. A zvyšok učebnice nie je o moc lepší.
Len v kapitole Svaly chrbta a šije na strane 80-82 je 113 latinských pojmov a 22 slovenských pojmov. A to sú len pojmy, nie je v tom zahrnutý slovenský popis funkcie svalov, ktoré sa musia študentky naučiť v prvom rade.
Odhadujem, že v celej knihe ja asi 4000 pojmov.
Je možné, že by bolo nejaké 16-ročné dieťa schopné zapamätať si štyri tisíc pojmov za jeden školský rok? Z toho väčšinu latinských.
A to ešte majú ďalšie ťažké a zložité predmety, kde ich tiež neúmerne zaťažujú. Napríklad ťažkú teoretickú chémiu (na čo im to do .... bude?).
Prečo sú dievčatá (a samozrejme aj zopár chlapcov) zaťažované slovami ako abdukcia, addukcia, extenzia, rotácia, fixuje, kontrakcia, kontrahované, rotuje, balančný, inervované, ktoré majú svoje slovenské proťajšky a týmto robia text ešte nezrozumiteľnejší.
Vyzerá to, ako keby autorka, pani doktorka D.L., zobrala nejakú vysokoškolskú učebnicu anatómie pre lekárov, vyškrtala nejaké vety a z toho urobila učebnicu pre budúce sestričky.
Nezrozumiteľné sú aj ostatné texty. Napríklad Mitotické delenie. K pochopeniu nepomôže ani obrázok, kde nie sú označené jednotlivé súčasti, takže akoby tam ani nebol. Na príklade mitotického delenia je vidno ako je učebnica odfláknutá. Pozrite na wikipedii ako vyzerá tá istá téma, ak si dá autor záležať, aby bol zrozumiteľný: https://sk.wikipedia.org/wiki/Mit%C3%B3za
Načo vôbec sestričky potrebujú poznať mitotické delenie bunky?
Aby boli rovnocennými partnermi s lekármi? Za podstatne nižšiu výplatu? Aj lekári sa budú snažiť byť rovnocennými partnermi so sestričkami a pôjdu umývať pacientov? Pretože sestrička, ktorá zvládne túto super ťažkú anatómiu, chémiu na úrovni prvého ročníka vysokej školy a skončí s maturitou, je len zdravotnou asistentkou. Odbornú robotu môžu sestričky robiť až keď si urobia bakalárske štúdium.
Túto učebnicu anatómie schválilo Ministerstvo zdravotníctva. !!!!!!
O to horšie je to v tomto pandemickom období, kedy sú študenti viacej odkázaní na to, aby sa učili z učebníc. Táto učebnica im veľmi málo pomôže.
Študenti pri online vyučovaní musia prekonať aj ťažkosti z nudy a osamelosti pri vyučovaní. Učebnica, ktorá by mohla byť zaujímavá, pomáhať im pri učení a pritiahnuť ich k učeniu, je presným opakom.
Za takúto učebnicu by si všetci zodpovední – autorka, recenzentky, ministerstvo zaslúžili ťažké tresty. Chápem túto učebnicu aké nepriateľský čin nášho štátu voči mladým dievčatám.
Veľmi dobrým príkladom dobrých učebníc sú učebnice angličtiny vydávané vo Veľkej Británii. Mňa napríklad veľmi zaujalo, že sa veci aj postupne opakujú: pri učení priebehového času si zopakujete jednoduchý čas. Alebo, že všetko sa učí postupne – na rozdiel do prístupu slovenských učiteliek, ktoré vás hneď začnú učiť niekoľko desiatok nepravidelných slovies naraz. No a navyše učebnice sú milé a príťažlivé – obrázky, krátke komiksy a podobne – dobre to funguje aj pre dospelých. Toto všetko by malo byť v každej slovenskej učebnici – aj v stredoškolských. Ale nie je. Ale čo už – deti sú v tomto smere bezbranné a preto pre Slovákov aj menejcenné.

