Odpoveď by mohla znieť, že dovtedy, dokedy bude prvý dôchodkový pilier deficitný. Prebytky iných základných fondov sociálneho poistenia totiž Sociálna poisťovňa už od roku 1999 využíva na vykrývanie nedostatku prostriedkov na vyplácanie dôchodkov. Inak povedané, peniaze, ktoré Sociálna poisťovňa vyberie od nemocensky poistených osôb, nepoužije v plnej miere na krytie dávok nemocenského poistenia, ale čiastočne aj na vyplácanie dôchodkov. A tento stav kompetentným osobám vyhovuje už osem rokov!!! „Vtipné“ je na tom najmä to, že podľa zákona o sociálnom poistení v znení, ktoré parlament schválil v októbri 2003, sa mohli prebytky iných fondov sociálneho poistenia použiť na vyplácanie dôchodkov len v roku 2004. Toto ustanovenie však bolo účinné len 12 mesiacov roka 2004!!! Od 1. januára 2005 sa totiž novelizáciou zákona umožnilo „prelievanie“ peňazí medzi fondmi aj v rokoch 2005 a 2006. A aby nesystémovosti nebolo dosť, tak od 1. augusta tohto roka sa zákon opäť novelizoval tak, aby sa umožnilo presúvanie prebytkov iných fondov do dôchodkových fondov (starobného a invalidného) aj v roku 2007. Vôbec by ma teda neprekvapilo, ak by poslanci v budúcom roku odhlasovali, že Sociálna poisťovňa môže prelievať peniaze medzi fondmi aj v roku 2008, v roku 2008 by odhlasovali možnosť prelievať peniaze medzi fondmi aj v roku 2009, atď....Nikomu z kompetentných asi zatiaľ nedošlo, že je úplne zbytočné uvádzať v zákone v tomto prípade nejaký konkrétny rok. Ak by zákon jednoducho povoľoval riešiť nedostatok prostriedkov v dôchodkových fondoch využitím prebytkov iných fondov a neuvádzal by sa v tomto ustanovení žiadny rok, nemusel by parlament dané ustanovenie zákona neustále novelizovať. Využívanie poistného na nemocenské poistenie na vyplácanie dôchodkov je však nespravodlivé a nekoncepčné. Kompetentní by nás nemali zavádzať v tom, že sadzba poistného na dôchodkové poistenie je „len“ 28,75 % z vymeriavacieho základu poistenca a sadzba poistného na nemocenské poistenie musí byť až 4,4 % z vymeriavacieho základu nemocensky poistenej samostatne zárobkovo činnej osoby a dobrovoľne nemocensky poistenej osoby, resp. 2,8 % z vymeriavacieho základu zamestnanca. Osobám, ktoré platia oba druhy poistenia to môže byť relatívne jedno. Jedno to však nemôže byť ľuďom, ktorí sú len dobrovoľne nemocensky poistení a dôchodkové poistenie neplatia. Pýtal sa niekto tejto skupiny osôb, či chce platením nemocenského poistenia financovať vyplácanie dôchodkov? Nebolo by voči nim spravodlivé, keby buď na nemocenské poistenie platili menej alebo by mali nárok na vyššie nemocenské dávky?
Dokedy budú príjmy z poistného na nemocenské poistenie dostávať dôc
Ako nám naša Sociálna poisťovňa vo fonde nemocenského poistenia výborne hospodári. V roku 2005 boli príjmy tohto fondu 8,036 mld. Sk a výdavky 4,740 mld. Sk. V tomto roku by mala Sociálna poisťovňa podľa návrhu rozpočtu na rok 2007, ktorý minulý týždeň vypustila vláda zo svojho rokovania, vykázať príjmy nemocenského fondu vo výške 8,883 mld. Sk a dávkach nemocenského poistenia by mala vyplatiť 5,159 mld. Sk. Rok 2007- plánované príjmy nemocenského fondu 9,127 mld. Sk a výdavky 5,416 mld. Sk. Dokedy nás ešte bude štát klamať a tváriť sa, že je nevyhnutné platiť súčasnú výšku odvodov na nemocenské poistenie?