V utorok v parlamente šéf rezortu práce a sociálnych vecí Ján Richter uviedol:
„Dnes oficiálne oznamujem, že som spustil legislatívny proces pre zvýšenie materskej a pre zvýšenie rodičáku. V prvom polroku budúceho roku budú riešené. Tým je odpoveď na otázky prečo len tí skôr narodení a prečo nie aj rodiny, pretože ekonomika a rozpočet to dovoľuje, materskú ideme zvýšiť o 5 % na 75 % základu, čo vlastne bude predstavovať skoro 100 % čistého príjmu v predchádzajúcom zamestnaní matky. Rodičák ideme zvýšiť viac ako zvyšujeme minimálnu valorizáciu u dôchodcov, to je 150 tisíc detí, ktorých sa táto problematika...“
Pán minister, aký dlhý legislatívny proces treba na zvýšenie oboch dávok? Týždne? Mesiace? Na zvýšenie stropu na platenie sociálnych odvodov a zvýšenie stropu na výplatu nemocenských dávok vám stačilo využiť poslanca Smeru Ľubomíra Vážneho, ktorý to predložil na výbore a o päť dní to už schválila koalícia. Pri návrhu na zvýšenie náhrady príjmu pri dočasnej PN zamestnanca ste využili poslanca Smeru Jozefa Buriana, ktorý takýto návrh podal dokonca len približne tri hodiny pred hlasovaním o ňom. Tu ste, pán minister, legislatívny proces rýchlo spustili a ešte rýchlejšie ho ukončili.....
To, že tieto návrhy boli písané „na kolene“, dokazuje aj to, že včera ani hovorca Sociálnej poisťovne, ani ministerstvo práce nemalo k dispozícii údaje o tom, koľkých ľudí sa potenciálne dotkne zvýšenie nemocenských dávok a zvýšenie náhrady príjmu pri PN od zamestnávateľa. Nie je teda stále dostupný údaj o tom, koľko zamestnancov a samostatne zárobkovo činných osôb v pásme vymeriavacieho základu, resp. hrubej mzdy zamestnanca od 1 324,50 eura do 1 766 eur by v budúcom roku malo vyššiu nemocenskú dávku, či náhradu príjmu od zamestnávateľa počas prvých desiatich dní „péeenky“, ak by boli práceneschopní, čerpali by OČR alebo dostávali materskú dávku.
Vráťme sa však k zvyšovaniu dávok pre rodiny. Novela zákona o sociálnom poistení, ktorou Smer od začiatku tohto roka zvýšil materskú dávku zo 65 % na 70 % hrubej mzdy, resp. vymeriavcieho základu SZČO, vyzerala takto:
V § 53 sa slová „65 %“ nahrádzajú slovami „70 %“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2016.
Koľko dní a týždňov potrebuje ministerstvo práce a sociálnych vecí, aby vo vlaňajšom legislatívnom návrhu zamenilo číslo 65 za 70 a číslo 70 za 75? Aké dlhé musí byť pripomienkové konanie k takémuto návrhu? Koľko pripomienok k takémuto návrhu príde? Bude vláda o tomto návrhu rokovať celé hodiny?
Veľmi podobne by vyzeral aj návrh novely zákona o rodičovskom príspevku. Jej podobu navrhujem takto:
V § 4 ods. 1 sa slová „ 203,20“ nahrádzajú slovami „.......
Novú sumu rodičovského príspevku si už môže minister do môjho návrhu doplniť sám.
Ak chce Smer lepšie zarábajúcich zaťažiť vyššími odvodmi, pozmeňujúci návrh vie naozaj napísať „na kolene“, vie využiť vždy ochotného poslanca (Ľ. Vážneho), z ktorého urobí „experta na sociálne poistenie“, hoci v minulosti tento poslanec ako minister dopravy viac rozumel tomu, ako sa „výhodne“ stavajú cesty cez PPP projekty.
Ak sa však má zvýšiť materská dávka, či rodičovský príspevok, tak na to potrebuje minister práce Ján Richter spúšťať legislatívny proces, ktorý má trvať až do prvého polroka budúceho roka...Ak treba, príslušné pozmeňováky mu napíšem „na kolene“ aj ja a parlament ich môže schváliť na aktuálnej schôdzi....
Mimochodom, pán minister, rodičovský príspevok nedostávajú deti, ale jeden z ich rodičov. Tento príspevok tak nezvýšite pre 150 tisíc detí, ale pre približne 141 tisíc rodičov. No a nezabudnime si pripomenúť, čo sa uvádza v návrhu štátneho rozpočtu na budúci rok. Výdavky vyplácanie rodičovského príspevku majú medziročne klesnúť o 7,4 mil. eur na 354 mil. eur, a to pre pokles počtu poberateľov tejto dávky.
Znamená to, že ak minister Richter v budúcom roku zvýši rodičovské príspevky, tak len zamedzí tomu, aby výdavky na túto dávku klesli. Rodičovský príspevok chce pritom minister zvýšiť asi o 10 eur mesačne. Pri 141 tisíc poberateľoch to znamená 1,41 miliónov eur mesačne, teda približne 17 miliónov eur ročne. Ak do toho zarátame to, že výdavky na tieto dávky mali medziročne klesnúť o 7,4 milióna eur, tak Richter rodinám na rodičovskom príspevku reálne pridá 10 miliónov eur ročne...A to sa táto dávka už tri razy po sebe nezvyšovala...Tešme sa!