Na začiatku života je fáza, keď sa človek začne spoznávať.Nastáva už v detstve, kedy si uvedomuje sám seba, potom pokračuje ďalej,až príde čas spoznávanie vlastných limitou. Pre niekoho je to nepríjemná fáza,kedy sa snaží ich poprieť a niekto ich prekoná s veľkou ľahkosťou.Iní svoje nedostatky začnú popierať. Ako vidieť veci pravdivo a správne,keď každý z nás je poznačený subjektívnosťou? Objektívnejšími sa vecistávajú vtedy, ak ich postúpime krížovej kontrole, snažíme sa vypočuť názor a pohľadtoho druhého. Pre náš život je veľmi dôležité vidieť vnútorné vlastnosti a pocitypravdivo. Ak ich nevidíme pravdivo, stáva sa, že ideme proti sebe a trápimesa. K tomu, aby sme ich videli pravdivo je veľmi dôležité dokázať o tomrozprávať a zároveň byť pozorným poslucháčom. V rozprávaní si mnohénejasné veci môže človek definovať a dať myšlienkam podobu vo forme pojmua názoru druhých. V dnešnej dobe zhonu je málo tých, ktorí dokážupočúvať a tak sa stáva, že sa plnia čakárne psychológov, ktorí súpripravení počúvať. Kresťanstvo má na pravdivé vnímanie seba a sveta jedenpojem, ktorým je pokora. Pokoru definuje ako pravda o sebe, pravda o ľuďoch,svete a Bohu. Dalo by sa povedať, že pokora je stav pravdy, kedy človekvníma svet a seba taký aký je. Tým, že človek je poznačený subjektívnosťou,jeho pohľad je poznačený skreslenosťou a vlastným svetonázorom, ktorý je ovplyvnenývlastnou filozofiou. Naše vnútro má v sebe zabudované obranné mechanizmy,medzi ktoré patrí aj popieranie skutočnosti. Tieto negatívne skutočnosti súpotlačené do podvedomia, kde si ich človek nedokáže pomenovať. Prejavuje sa tonejasnými pocitmi a nelogickým správaním sa. Takýto človek, keď sa snažípochopiť svoje správanie a spoznať jeho pôvod, to nedokáže pochopiť a pomenovať.Jeho správanie je neadekvátne okolnostiam. Takýto ľudia môžu využiť možnosťstretnutia so psychológom.
Najlepšímliekom na vyriešenie problému je pravdivo si ho priznať a podrobiť hokritike pravdy. Kresťanstvo k tomu pridáva „dokázať odpustiť“. Vtedy sačlovek stáva slobodným a jeho konanie potom nie je iracionálne. Len vosvetle pravdy, na základe vnímania blížnymi môže byť človek pokojný. Pokoj jevždy výsledkom symbiózy tela a duše.
Pohľad na svet je vždy ovplyvnený pohľadom na seba. Ak tentopohľad na seba nie je pravdivý, nie je pravdivý ani pohľad na tento svet.