V poslednej dobe však vzhľadom k rôznym objektívnym i neobjektívnymi príčinám stúpa medzi majoritou a minoritou napätie. Zámerne nepíšem, kto tvorí minoritu a kto majoritu, lebo v mnohých obciach na východe a juhu Slovenska sú počty obyvateľov iné ako na väčšine nášho územia.
Čo sa vlastne deje? V porovnaní so situáciou pred rokom 1989 sa zhoršilo spolunažívanie, stratil sa vzájomný rešpekt, úcta voči autoritám (v školách, na úradoch...), rešpektovanie súkromného vlastníctva, mnoho ľudí nechce alebo z rôznych dôvodov nemôže pracovať. Vláda Mečiarizmu spustila neúnosné vyplácanie sociálnych dávok, čím si pravidelne zabezpečovala hlasy vo voľbách. Ľudia nemuseli pracovať, lebo podpora štátu im stačila na prežitie. Postupne strácali akýkoľvek záujem o prácu i ďalšie generácie, dôsledkom čoho rástol počet poberateľov rôznych sociálnych dávok. Dnes evidujeme na úradoch práce cca 400 000 nezamestnaných. Slovensko sa zmieta v boji s novým fenoménom chudobou. Rastie kriminalita u Rómov, dokonca aj maloletých. Situácia sa v niektorých častiach našej krajiny vyhrotila tak, že priestor dostávajú rôzne rasistické skupiny často podporované veľkou časťou nespokojných občanov.
Čo na to súčasná vláda? Do Úradu splnomocnenca vlády pre rómske komunity nanominovala „obyčajného človeka“ - Róma, aby s jeho pomocou situáciu vyriešila. Spoločnými silami vytvorili desať princípov údajnej reformy, ktorých text je veľmi vágny. Uvedené všeobecné tézy nie sú nové, o neudržateľnosti sociálneho systému vieme už dlho. V „reforme“ až štrnásťkrát spomína slovo štát, ľudia trikrát, rodičia iba dvakrát. Štát zabezpečí vhodnú výchovu detí, štát určí... Kde je zodpovednosť rodičov? V minulosti štát už viackrát zlyhal, keď sa snažil riešiť život iných za nich samotných a mnohokrát bez ich spoluúčasti, ignorujúc ich vlastný názor.
Pán splnomocnenec Pollák mal 15. októbra 2012 predstaviť komplexný súbor, sto opatrení rómskej reformy, po opatreniach však ani chýru ani slychu. Aby vláda predišla úplnému fiasku, prezentoval splnomocnenec pod tlakom nedočkavých médií i verejnosti 14 bodov z oblasti vzdelávania, ktorú považuje za kľúčovú. Sám splnomocnenec tvrdí, že vyrástol v osade. Zaujíma sa podľa neho hladné dieťa o vzdelávanie alebo sa usiluje o prežitie v chudobe? Budú rodičia deti motivovať, aby chodili do školy, keď sami nepovažujú vzdelanie za hodnotu a cieľ pre lepší život? Koľko finančných prostriedkov sa použije na zavedenie celodenného výchovného systému, na povinnú predškolskú výchovu? Ako chce pán splnomocnenec docieliť, aby deti vydržali celý deň v škole? Ktorý učiteľ za súčasných podmienok odmeňovania bude v týchto zariadeniach učiť?
Je nevyhnutné, aby na riešení tejto problematiky spolupracovali samotní Rómovia, obce a mestá, neziskové organizácie, cirkví, školské inštitúcie a podobne. Nie centralizácia, štát sa postará, ale decentralizácia s tým, že štát vytvorí podmienky... Decentralizácia aj preto, lebo v obci Letanovce na Spiši je situácia odlišná ako v obci Spišský Hrhov, ktorá je tiež na Spiši... Odporučila by som vláde Roberta Fica, aby sa pri príprave reformy opierala o Stratégiu integrácie Rómov do roku 2020, schválenú v januári 2012, ktorá bola vysoko ocenená na medzinárodnej úrovni, lebo na vytváranie novej stratégie nie je dôvod.
Pokus o novú reformu pána splnomocnenca kritizovala aj zástupkyňa Združenia ľudia proti rasizmu, pani Bihariová. Podľa jej vyjadrenia, obsahom desiatich pilierov je najmä sociálna reštrikcia spojená s populistickou represiou. Odkázala pánovi Pollákovi a tvorcom reformy: „Hnev majority vás neminie a počká vás ešte v tomto volebnom období“.