Za ostatné roky registrujeme striedanie mnohých ministrov a stratégií bez efektu. Inklúziu a integráciu, ktorá nefunguje. Duálne vzdelávanie, o ktoré nie je záujem. Odobratie právomoci školskej samospráve. Stále väčší počet žiakov, ktorí odchádzajú študovať do zahraničia...
Veď budúci privatizéri by dostali každý mesiac na svoj účet nezanedbateľný balík peňazí zo štátneho rozpočtu, iste by vedeli, čo s ním... A školstvo? To predsa vôbec nie je podstatné. Múdri a vzdelaní žiaci a ľudia sú príťažou pre tých, ktorí chcú mať moc a ovládať krajinu.
Úprimne som sa tešila zo vzniku školskej samosprávy a možnosti prepojiť a zapojiť do riadenia školy zamestnancov školy, učiteľov, rodičov, zástupcov žiakov, zástupcov zriaďovateľa v mieste, kde škola sídli. Tak to má byť, tak je to pre našu školu dobré. Po skúsenostiach so školskou samosprávou bolo počuť niekoľko výhrad pri tvorbe a počte členov. Tvrdili, že ich je nedostatok a voľba riaditeľa môže byť manipulovaná. Počet členov, odbornosť členov sa dá modifikovať, prepracovať a zdokonaliť, aby rada školy bola funkčným kvalitným samosprávnym orgánom podporujúcim napredovanie školy a detí tak, aby uspeli v konkurencii. V neposlednom rade aj vhodným výberom riaditeľa, výberom dobrého pedagóga s organizačnými a manažérskymi schopnosťami.
Stal sa však podraz pre samosprávu v školstve, podraz pre demokraciu na Slovensku a od septembra 2015 je riaditeľ školy závislý od zriaďovateľa. Často od starostu, ktorý nemá vzdelanie, ktorý nerozumie školstvu, ktorý nemá odbornú kompetenciu vybrať vhodného kandidáta. Často závislý od úradníka zo zriaďovateľskej inštitúcie.
A teraz sa začína ozývať ZMOS, inštitúcia, ktorá prevzala na seba výber riaditeľov škôl a školských zariadení v časti regionálneho školstva a svoju kompetenciu evidentne nezvláda. Nezvláda manažovanie škôl. Podľa hovorcu ZMOSu „navrhuje v škole na pozícii riaditeľa manažéra bez pedagogického vzdelania vraj tak, ako je to v nemocniciach“.
Čo čaká školstvo do roku 2020 a či bude vypočutý hlas ZMOSu a možno privatizérov, to uvidíme.
Vráťte právomoc samospráve v školstve pri výbere riaditeľa a nechajte riaditeľov konštruktívne a slobodne pracovať bez tvorby nezmyselnej legislatívy a byrokracie. Z pozície ministerstva školstva začnite skutočne metodicky pomáhať riaditeľom škôl a prestaňte im "hádzať pod nohy polená".