Bol niekto z Vás v poslednej dobe prítomný v škole na vyučovaní? Máte doma deviatakov?
Odporúčam návštevu základnej školy v čase prípravy na celoslovenské testovanie. V posledných týždňoch pred „monitorom“ sa okrem matematiky a slovenského jazyka neučí nič. Pridávajú sa ranné a poobedňajšie doučovania a to všetko preto, aby škola dosiahla tie najlepšie výsledky, vyhodnotili ju ako najlepšiu v okrese a učiteľ nebol najhorší na svete. Že vám v tomto príbehu chýba žiak? Aj mne.
Žiak je často pozorovateľom a kalkulantom. Na koľko škôl si môžem podať prihlášku? Až na päť? Naozaj? Koľko žiakov sa tam hlási? Učiteľ veľmi často počúva odpoveď: „Niekde sa dostanem, stredných škôl je dosť, mne sa učiť nechce, na strednú ma aj tak vezmú.“ Jediná zodpovednosť je na učiteľovi, lebo práve on je hlavným zodpovedným za úspech školy v celoslovenskom testovaní. Smutné...
V súčasnosti je možné podať až päť prihlášok na stredné školy. Ako je to možné? Najskôr prebiehajú talentové skúšky, rodičia podávajú prihlášku maximálne na dva talentové odbory. Keď sa dieťaťu nepodarí uspieť, nič sa nedeje. V prvom kole prijímacích skúšok je možnosť podať dve prihlášky – prvý a druhý termín. Ak dieťa nie je úspešné, môže sa v druhom kole prihlásiť na strednú školu, ktorá nenaplnila počet žiakov. Pri súčasnom počte stredných škôl nie je nikde núdza o voľné miesta. Pán minister, odporúčam vám pri reforme školstva a hľadaní riešení analyzovať súčasný stav.
Od školského roku 2014/2015 sa na gymnáziá dostanú žiaci s priemerom známok na vysvedčení do 2,0. Na stredné odborné školy s maturitou len s priemerom do 2,75. Žiaci s horším prospechom budú môcť študovať len na stredných odborných školách bez maturity. Priemer známok sa však nebude počítať za celú základnú školu. Rozhodujúce budú totiž známky za druhý polrok ôsmeho ročníka a za prvý polrok deviateho ročníka. Každé vysvedčenie sa bude počítať zvlášť. To znamená, že ak v jednom z polrokov žiak dosiahne horší priemer, ako určuje zákon, na vysnívanú školu môže zabudnúť![1]
Zdanlivo nesúvisiaca informácia je, že Slovensku sa rozvádza každé druhé manželstvo. Traumy detí často spôsobujú zhoršenie školského prospechu. Ak žiak z takého dôvodu v jednom polroku zlyhá, bude mať okrem osobnej traumy tiež zamedzený prístup ku kvalitnejšiemu vzdelaniu?
https://www.facebook.com/MiroslavaSzitova
[1] http://www.cas.sk/clanok/232778/caplovic-pritvrdzuje-na-gymnazium-uz-len-s-priemerom-do-2-0.html