Ministerstvo školstva sa rozhodlo zareagovať na dlhodobo kritický nedostatok učiteľov prírodovedných a technických predmetov spôsobom, ktorý sa konečne netýka len prezentácií a memoránd. Od septembra 2025 si budú môcť pedagógovia v týchto odboroch doplniť aprobáciu bezplatne. Vysoké školy dostanú financie priamo, učitelia nebudú musieť siahať do vlastných vreciek. Opatrenie je chvályhodné. A zároveň typicky slovenské – pilotné, do vyčerpania kapacít.
V krajine, kde fyziku často supluje ten, kto má v rozvrhu dieru, a informatiku učí človek, ktorého digitálne zručnosti končia pri zapnutí projektora, je každá snaha o systematickejší prístup vítaná. Bezplatné štúdium môže byť signálom, že štát si uvedomuje vážnosť situácie, a že chce učiteľom ponúknuť viac ako len nárok na sebareflexiu.
Otázne však zostáva, či sa z tohto pilotu stane trvalý mechanizmus, alebo len jednorazová injekcia určená skôr na vytvorenie pocitu, že „niečo robíme“. Odráža sa to aj v kapacitách – ak bude záujem vysoký, rozhodne nie všetci sa dostanú k stolu. Ak má ísť o systémové riešenie, nemôže sa riadiť princípom: kto skôr klikne, ten sa učí.
Dôležitá bude aj kvalita. Nie všetky rozširujúce štúdiá sú v praxi také rozširujúce, ako by sme si mohli želať. Ak má rozširujúce štúdium niečo rozšíriť, nech je to najmä učiteľova odbornosť a istota pred triedou, nie len počet listov v priečinku s diplomami.
A napokon motivácia. Nová aprobácia je len časťou skladačky. Kým sa nezmení status učiteľa, jeho finančné ohodnotenie a podmienky práce, bude každá podobná iniciatíva pôsobiť ako úsilie obliecť systémovú vyčerpanosť do nového saka. Pekného, ale stále len saka.
Rozzširujúce štúdium zadarmo je dobrý začiatok. No ak má fungovať dlhodobo a skutočne niečo zmeniť, musí prísť aj s jasnou víziou, trvalou podporou a ochotou štátu prestať hasiť požiare dokumentami. Inak nám raz dôjde aj ten papier.