Priznám sa, niekedy sa na svoje deti pozerám a premýšľam, či ich vlastne pripravujem na správnu budúcnosť. Mám doma malú princeznú a ešte menšieho dobrodruha – jedno má tri roky, druhé sotva jeden. A keď ich sledujem, ako intuitívne ovládajú tablet, rozprávajú sa so smart reproduktorom a s ľahkosťou „swipujú“ medzi obrázkami, napadá mi kacírska otázka: Prečo ich vlastne učíme písať a čítať? Nebude to o pár rokov len zbytočná zručnosť, niečo ako krasopis husacím brkom?
Písmo – vynález, ktorý zmenil svet (ale čo ďalej?)
Áno, písmo bolo kedysi revolúciou. Umožnilo nám uchovávať vedomosti, šíriť ich naprieč generáciami, spájať ľudí a kultúry. Vďaka kníhtlači sa vedomosti dostali z rúk elít k bežným ľuďom a odštartovali éru, v ktorej sa kniha stala symbolom pokroku. Potom prišiel internet a s ním ďalšia vlna – poznanie je dnes vzdialené len na pár klikov.
Ale stále to bolo o texte. O písmenkách, slovách, vetách. O tom, že niečo musíš prečítať, aby si to pochopil.
AI: Obsah na mieru, kedykoľvek a akokoľvek
A teraz sa karta obracia. Umelá inteligencia už dnes dokáže vytvoriť obsah na mieru – a to nie hocijaký. Kým podcasty, videá či články boli ešte donedávna výsledkom práce konkrétnych ľudí, ktorí si museli tému naštudovať, pripraviť, nahrať, zeditovať a až potom pustiť do sveta, AI to zvládne za pár sekúnd. A hlavne: presne podľa toho, čo práve potrebujem ja alebo moje dieťa.
Predstavte si, že vaše dieťa sa spýta: „Prečo je obloha modrá?“ V minulosti ste hľadali knihu, googlili články, prípadne ste sa pokúsili o vlastné (často neuspokojivé) vysvetlenie. Dnes stačí povedať otázku nahlas smart reproduktoru. AI asistent pripraví odpoveď, ktorá je nielen presná, ale aj prispôsobená veku a úrovni chápania vášho dieťaťa. Ak treba, ukáže názorné video, animáciu, alebo interaktívny model, kde si dieťa môže „ohmatať“ fyzikálne princípy priamo na obrazovke.
A čo je na tom najzaujímavejšie? V celom tomto procese nemusí vaše dieťa prečítať jediné slovo. Nemusí vedieť, ako sa píše „difúzia“ alebo „Rayleighov rozptyl“. Stačí, že sa pýta a AI odpovedá – slovom, obrazom, animáciou, hrou.
Deti, ktoré budú učiť AI, nie učebnice
Moje deti tak môžu vyrásť do sveta, kde najdôležitejšie poznatky získajú úplne inak, než sme boli zvyknutí my. Namiesto memorovania textov z učebníc sa budú pýtať, skúšať, hrať sa a hlavne – dostávať odpovede šité na mieru. Už žiadne univerzálne vysvetlenia pre celú triedu, žiadne „uč sa naspamäť túto kapitolu“. Každé dieťa bude mať svojho osobného „kouča“, ktorý mu vysvetlí čokoľvek, kedykoľvek a akokoľvek – podľa jeho potrieb, nálady a tempa.
A to nie je sci-fi. Už dnes existujú AI platformy, ktoré dokážu vytvárať interaktívne videá, generovať personalizované infografiky, alebo viesť dialóg v prirodzenom jazyku. Stačí sa pozrieť na najnovšie AI nástroje v školách vo Fínsku, USA či Južnej Kórei. Učitelia tam už nie sú jediným zdrojom poznania – ich úlohu preberajú digitálni asistenti, ktorí zvládnu aj tie najzložitejšie otázky a prispôsobia sa každému žiakovi.
Čo potom so školou a gramotnosťou?
Ak bude AI schopná naučiť moje deti všetko, čo potrebujú, a ešte oveľa viac, načo im bude písmo? A načo škola v podobe, v akej ju poznáme? Možno sa školy zmenia na miesta, kde sa deti budú učiť komunikovať, spolupracovať, rozvíjať kreativitu a kritické myslenie – nie memorovať fakty.
Samozrejme, písmo a čítanie ešte nejaký čas nezmiznú. Ale je možné, že budú už len jednou z mnohých ciest k poznaniu, nie tou hlavnou. Možno sa stanú niečím, čo si budeme pestovať ako hobby – podobne ako dnes niekto rád píše perom do denníka alebo číta klasickú literatúru v origináli. Ale už to nebude základná zručnosť potrebná na prežitie v modernom svete.
Odvaha pýtať sa inak
Možno je čas prestať sa pýtať, ako najlepšie naučiť deti písať a čítať, a začať sa pýtať, ako ich naučiť pýtať sa, skúmať, tvoriť a využívať nové technológie na maximum. Pretože svet, do ktorého vyrastajú, bude možno úplne iný, než ten, ktorý sme poznali my.
A možno, keď o pár rokov prídu moje deti domov zo školy a povedia, že dnes sa učili programovať robota alebo vytvárať vlastné animácie, nebudem sa už pýtať: „A čo diktát?“ Ale skôr: „Čo nové si dnes objavil/a?“