Načo ešte učiť deti písať?

Čaká naše deti svet, kde čítanie a písanie nebude potrebné? Pripravujeme ich na minulosť, nie budúcnosť?

Načo ešte učiť deti písať?
Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Priznám sa, niekedy sa na svoje deti pozerám a premýšľam, či ich vlastne pripravujem na správnu budúcnosť. Mám doma malú princeznú a ešte menšieho dobrodruha – jedno má tri roky, druhé sotva jeden. A keď ich sledujem, ako intuitívne ovládajú tablet, rozprávajú sa so smart reproduktorom a s ľahkosťou „swipujú“ medzi obrázkami, napadá mi kacírska otázka: Prečo ich vlastne učíme písať a čítať? Nebude to o pár rokov len zbytočná zručnosť, niečo ako krasopis husacím brkom?

Písmo – vynález, ktorý zmenil svet (ale čo ďalej?)

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Áno, písmo bolo kedysi revolúciou. Umožnilo nám uchovávať vedomosti, šíriť ich naprieč generáciami, spájať ľudí a kultúry. Vďaka kníhtlači sa vedomosti dostali z rúk elít k bežným ľuďom a odštartovali éru, v ktorej sa kniha stala symbolom pokroku. Potom prišiel internet a s ním ďalšia vlna – poznanie je dnes vzdialené len na pár klikov.

Ale stále to bolo o texte. O písmenkách, slovách, vetách. O tom, že niečo musíš prečítať, aby si to pochopil.

AI: Obsah na mieru, kedykoľvek a akokoľvek

A teraz sa karta obracia. Umelá inteligencia už dnes dokáže vytvoriť obsah na mieru – a to nie hocijaký. Kým podcasty, videá či články boli ešte donedávna výsledkom práce konkrétnych ľudí, ktorí si museli tému naštudovať, pripraviť, nahrať, zeditovať a až potom pustiť do sveta, AI to zvládne za pár sekúnd. A hlavne: presne podľa toho, čo práve potrebujem ja alebo moje dieťa.

SkryťVypnúť reklamu

Predstavte si, že vaše dieťa sa spýta: „Prečo je obloha modrá?“ V minulosti ste hľadali knihu, googlili články, prípadne ste sa pokúsili o vlastné (často neuspokojivé) vysvetlenie. Dnes stačí povedať otázku nahlas smart reproduktoru. AI asistent pripraví odpoveď, ktorá je nielen presná, ale aj prispôsobená veku a úrovni chápania vášho dieťaťa. Ak treba, ukáže názorné video, animáciu, alebo interaktívny model, kde si dieťa môže „ohmatať“ fyzikálne princípy priamo na obrazovke.

A čo je na tom najzaujímavejšie? V celom tomto procese nemusí vaše dieťa prečítať jediné slovo. Nemusí vedieť, ako sa píše „difúzia“ alebo „Rayleighov rozptyl“. Stačí, že sa pýta a AI odpovedá – slovom, obrazom, animáciou, hrou.

SkryťVypnúť reklamu

Deti, ktoré budú učiť AI, nie učebnice

Moje deti tak môžu vyrásť do sveta, kde najdôležitejšie poznatky získajú úplne inak, než sme boli zvyknutí my. Namiesto memorovania textov z učebníc sa budú pýtať, skúšať, hrať sa a hlavne – dostávať odpovede šité na mieru. Už žiadne univerzálne vysvetlenia pre celú triedu, žiadne „uč sa naspamäť túto kapitolu“. Každé dieťa bude mať svojho osobného „kouča“, ktorý mu vysvetlí čokoľvek, kedykoľvek a akokoľvek – podľa jeho potrieb, nálady a tempa.

A to nie je sci-fi. Už dnes existujú AI platformy, ktoré dokážu vytvárať interaktívne videá, generovať personalizované infografiky, alebo viesť dialóg v prirodzenom jazyku. Stačí sa pozrieť na najnovšie AI nástroje v školách vo Fínsku, USA či Južnej Kórei. Učitelia tam už nie sú jediným zdrojom poznania – ich úlohu preberajú digitálni asistenti, ktorí zvládnu aj tie najzložitejšie otázky a prispôsobia sa každému žiakovi.

SkryťVypnúť reklamu

Čo potom so školou a gramotnosťou?

Ak bude AI schopná naučiť moje deti všetko, čo potrebujú, a ešte oveľa viac, načo im bude písmo? A načo škola v podobe, v akej ju poznáme? Možno sa školy zmenia na miesta, kde sa deti budú učiť komunikovať, spolupracovať, rozvíjať kreativitu a kritické myslenie – nie memorovať fakty.

Samozrejme, písmo a čítanie ešte nejaký čas nezmiznú. Ale je možné, že budú už len jednou z mnohých ciest k poznaniu, nie tou hlavnou. Možno sa stanú niečím, čo si budeme pestovať ako hobby – podobne ako dnes niekto rád píše perom do denníka alebo číta klasickú literatúru v origináli. Ale už to nebude základná zručnosť potrebná na prežitie v modernom svete.

Odvaha pýtať sa inak

Možno je čas prestať sa pýtať, ako najlepšie naučiť deti písať a čítať, a začať sa pýtať, ako ich naučiť pýtať sa, skúmať, tvoriť a využívať nové technológie na maximum. Pretože svet, do ktorého vyrastajú, bude možno úplne iný, než ten, ktorý sme poznali my.

A možno, keď o pár rokov prídu moje deti domov zo školy a povedia, že dnes sa učili programovať robota alebo vytvárať vlastné animácie, nebudem sa už pýtať: „A čo diktát?“ Ale skôr: „Čo nové si dnes objavil/a?“

Tomáš Tatarko

Tomáš Tatarko

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  10x

Volám sa Tomáš a profesijne sa pohybujem na pomedzí technológií, produktového manažmentu a organizačných zmien. Pracujem v IT sektore, kde spolu s tímom pomáhame firmám plánovať, doručovať a vyhodnocovať digitálne produkty. V osobnom živote som otec dvoch malých detí a čoraz častejšie sa pristihnem, ako premýšľam nad tým, do akého sveta ich vlastne vychovávam. Svet sa mení rýchlejšie než kedykoľvek predtým — umelá inteligencia prepisuje pravidlá v školstve, v práci aj v medziľudských vzťahoch. V tomto blogu sa snažím zachytiť tie zmeny, klásť si (aj vám) otázky a hľadať odpovede na to, čo AI revolúcia znamená pre nás ako rodičov, učiteľov, profesionálov… a najmä pre naše deti. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Marian Nanias

Marian Nanias

277 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
INEKO

INEKO

117 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

240 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

109 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu