Spomínam si ako sme koncom jari v roku 1990 prvýkrát navštívili s manželom a synom Viedeň. Všetko sa nám zdalo také pestré a zaujímavé. A pritom mnoho z toho pestrého boli reklamy v uliciach. Ako mnoho zo slobodného sveta, aj vonkajšiu reklamu sme si prebrali do našich končín bez pocitu zodpovednosti. Billboardami bezbreho zaplavujeme krajinu a mestá a často zabúdame na krásu, ktorú nimi zakrývame. Čakala by som, že sa to v nejakom bode zastaví.
Ale nie, v tomto sme ozaj vynaliezaví, vždy objavíme čosi nové, nové plochy, nové formy. Nebudem písať o reklame, ktorá je v obchodoch a médiách, tá vie byť aj decentná a rozumná, závisí to od média, ktoré si vyberáme. Pri návšteve takmer každého obchodu, pri preberaní informácií z akéhokoľvek zdroja, pri použití čohokoľvek čo dostaneme zadarmo, je to naše rozhodnutie. Musíme mať na mysli úmeru, že čím je niečo lacnejšie tým viac tam môže byť reklamy, prípadne to bude reklamou samotnou. Je tiež naším rozhodnutím, či otočíme stranu, prepneme program, pôjdeme nakupovať inam, alebo si veci, ktoré sa rozdávajú, nezoberieme.
Verejný priestor je však čosi celkom iné. Využívame ho všetci a veľmi si vyberať nemôžeme. Žijeme na miestach, kde žiť chceme, kde sme sa narodili, kde sme sa presťahovali kvôli práci, kde chceme aby vyrastali naše deti. Nevyberáme si podľa toho kde je koľko bilboardov, alebo iných reklamných plôch. Ulice po ktorých chodíme nemôžeme prepnúť, pretočiť, preskočiť. Môžeme sa voči tomu ochrániť len vnútorne, čo v skutočnosti znamená otupiť si zmysly, prestať vnímať čo je okolo nás. A to mi príde hlúpe. Prečo by sme si mali potláčať práve ten zmysel, ktorým dokážeme vnímať krásu.
Pri regulovaní reklamy vo verejnom priestore nejde o nič viac len o citlivosť a o to aby sme si zmysel pre krásu zachovali. Totiž všetky nelegálne reklamné plochy, všetky plochy ktoré zavadzajú na chodníkoch a všetky ktoré sú nebezpečné kvôli doprave musia byť bezpodmienečene odstránené. O tom netreba ani diskutovať. A tie ostatné sa dajú regulovať. Myslím, že tak budú všetci spokojnejší, zadávatelia budú k reklame pristupovať zodpovednejšie, kreatívci budú kreatívnejší a my, obyčajní užívatelia verejného priestoru budeme snáď citlivejší na to čo sa deje okolo.
Moje konkrétne opatrenia na vyriešenie tohto problému nájdete na mojej webovej stránke. Moje názory na mesto môžete sledovať aj na mojom facebooku.