Všetci máme pocit, že za platenie daní a poplatkov mestu a štátu dostávame akosi málo. Peniaze, ktoré dávame do spoločného, musia byť využité pre dobro všetkých a nie vylievané cez podivné kontrakty do vplyvných súkromných rúk. Toto mesto nepostavíme na nohy pokiaľ sa to niekto neodváži pomenovať a začat túto štruktúru rozpletať.
Text som doplnila o stanovisko DPB
6% z každého lístka ide Ivanovi Kmotríkovi
Áno, čítate dobre. DPB uzavrel v roku 2012 mandátnu zmluvu s firmou GGT a.s.. Na základe nej GGT distribuuje lístky do svojich trafík, ale aj všetkým ďalším predajcom. Firmu vo svojom portfóliu uvádza Grafobal, ktorý patrí Ivanovi Kmotríkovi. V mesiaci august takto DPB odviedol jeho spoločnosti 24-tisíc eur.
Do roku 2012 distribuoval DPB lístky sám bez sprostredkovateľa a porovnanie s výhodnosťou dohody s GGT neexistuje. (Len pripomeniem, že súčasný šéf dopravného podniku p. Belfi, je bývalý riaditeľ jednej zo spoločností v portfóliu pána Kmotríka, TA3.)
Firme GGT sa darí pri verejných obstarávaniach v rôznych odvetviach. Ministerstvo obrany so spoločnosťou podpísalo dve trojmiliónové zákazky: v roku 2013 na nákup kancelárskeho materiálu a v roku 2014 na nákup materiálu a prostriedkov k zabezpečeniu hygieny a upratovania. Zmluvu na niekoľko sto tisíc uzatvorila GGT aj so Všeobecnou zdravotnou. K Ivanovi Kmotríkovi tak z peňazí Bratislavčanov putujú nemalé sumy.
DPB: Uvedené tvrdenie nie je pravdivé, keďže distribúciu cestovných lístkov zabezpečoval DPB, a.s. prostredníctvom tretích osôb aj pred rokom 2012. Od roku 1999 bola podpísaná zmluva s Mediapress, ktorá zabezpečovala distribúciu za rovnakých províznych podmienok ako GGT v súčasnosti. Nakoľko však distribučné zmluvy neboli v súlade so zákonom - DPB, a.s. predával cestovné lístky ako tovar a to nebolo možné, nakoľko je to cenina, preto DPB, a.s. musel tieto zmluvy zosúladiť so zákonom. Do súťaže sa prihlásili traja uchádzači a jedine firma GGT vedela zabezpečiť najširšiu distribúciu cestovných lístkov (dnes cca 400 odberných miest). Podotýkame, že firma Mediapress je sesterskou spoločnosťou GGT, pôsobila tu už v minulosti a preto odmietame personálne konštrukcie, ktoré pani Tatiana Kratochvílová naznačila.
Kancelársky materiál
Firma GGT sa pred premenovaním volala GG Tabak. V roku 2011 podpísala s dopravným podnikom zmluvu na dodanie kancelárskeho materiálu v celkovej výške 100-tisíc eur. Táto zmluva vyzerá štandardne, dokým sa človek nezačíta do cenníka v prílohe 1. Chcem veriť, že cenník je len výsledkom chyby v Exceli a že sa takto reálne nikdy nedodávalo. Každopádne, pod zmluvu s takýmto cenníkom sa podpísal predseda predstavenstva DPB.
DPB: Zmluva bola uzatvorená riadne a v súlade so zákonom o VO.
Spoločnosť blízka Kmotríkovi kúri v dopravnom podniku - aj v auguste
Lístkami či ceruzkami to však nekončí. Kúrenie v priestoroch dopravného podniku zabezpečuje spoločnosť KGJ Invest a.s.. Tá je personálne prepojená s vyššie spomínanou GGT. Podľa rámcovej dohody prijatej v roku 2013 dodáva KGJ Invest plyn na kúrenie v priestoroch depa a vybudovanie kongeneračnej jednotky. Zaujímavosťou je, že dopravný podnik musel kúriť aj v auguste napriek tomu, že to samotná zmluva a plán dodávky tepla nepredpokladá (str. 6).
DPB: Toto tvrdenie je nepravdivé, pravdou je, že DPB, a.s. od júna do septembra žiadne teplo od KGJ nenakupoval. Za teplo sa platí v dvoch zložkách: variabilná a fixná. Variabilná je dodávka tepla, ktorá je od júna nulová a fixná je regulačný príkon, ktorý sa fakturuje zálohovými mesačnými platbami. Ide o ročnú sumu rozpočítanú na kalendárne mesiace. Je to bežný postup fakturácie na dodávku tepla, čo neznamená, že sme teplo v letných mesiacoch odoberali.
Kandiát SMERU upratuje autobusy - za 1,7 milióna eur
DPB dlhodobo razí stratégiu objednávania základných aktivít dopravnej firmy (ako je napr. čistenie svojich vozidiel) mimo spoločnosť. Externý dodávateľ je prítomný aj pri čistení dopravných prostriedkov.
V roku 2012 bola uzatvorená zmluva zo spoločnosťou cata-REAL, ktorej konateľom je Ivan Tittel. Ten v roku 2010 kandidoval za SMER v Dolnom Kubíne. Cata-REAL okrem upratovania DPB perie od roku 2011 za niekoľko sto tisíc eur v Ústrednej vojenskej nemocnici.
DPB: Dodávateľ bol vybratý na základe VO, pričom ponúkol najvýhodnejšiu ponuku. DPB, a.s. neskúma politické pozadie dodávateľov.
Stráži Bonul - aj počas mobilizácie
Ostrahu objektov zabezpečuje firma Bonul zmluvou za 3,6 mil eur. Jedná sa o mimoriadne zvláštne obstarávanie, v ktorom bola odmietnutá ponuka o 660-tisíc eur nižšia než suma, ktorú zaplatil DPB. Prečo? Pretože víťaz musel mať potvrdenie o účasti na hospodárskej mobilizácii vo výnimočných stavoch (takéto potvrdenie vydáva MH SR) a jedine firma Bonul ním disponovala. Dôvod, prečo je toto veľmi nezvyčajné potvrdenie potrebné, nie je vôbec jasný.
DPB: Súťaž prebehla v zmysle zákona o VO, pričom žiadny z uchádzačov počas VO podmienky nenamietal.
Športovci dodávajú tovar
Veľmi zvláštne vyzerá aj zmluva na 191-tisíc eur na dodanie rôzneho, zväčša chemického tovaru. Dodávateľom je spoločnosť ŠKP - komerčná dcéra športového klubu policajtov, ktorá má slúžiť na zabezpečenie jeho chodu. Firma dodala technický materiál do dopravného podniku aj v roku 2005.
DPB: Dodávateľ vysúťažený v zmysle zákona. DPB, a.s. neskúma, či sú uchádzači športovci. Spoločnosť ŠKP tu bola dokonca dávno predtým, ako nastúpilo súčasné vedenie.
GPS systém, ktorý nik nepotreboval
Spoločnosť Asphere podpísala v roku 2012 s DPB zmluvu o dodaní GPS systémov pre monitorovanie vozidiel a merania analógových velíčín za 386-tisíc eur. Zmluva nebola súčasťou plánu obstarávania v daný rok. Asi najzaujímavejšie však je, že podľa našich informácii, v prípade autobusov DPB už väčšinu sledovaných údajov získavali fungujúce palubné počítače.
DPB: V DPB, a.s. sa kradli vo veľkom pohonné hmoty, tento systém zabránil únikom, zdokonalil informačný systém, keďže v súčasnosti vieme v každom momente, koľko pohonných hmôt je v tom ktorom vozidle a ide o najväčšiu návratnosť peňazí, čo sa týka investície. Tvrdenie pani Tatiany Kratochvílovej je neodborné a nepravdivé, lebo inštalované palubné počítače nevedeli vyhodnocovať predmetné údaje.
Skrátenie nohavíc za 8 eur
DPB uzatvoril zmluvu na krajčírske úpravy odevov zamestnancov v celkovej výške 39-tisíc eur. Zaujímavá je jednotková suma napr. za skracovanie nohavíc, ktorá je 7,9 eur. Letmým priekumom trhu sme v Bratislave našli 3 rôzne krajčírstva, (1, 2, 3) ktoré túto službu poskytujú za zlomkovú cenu pre individuálnych zákazníkov. V prípade tohto hromadného nákupu je takáto suma vysoko neekonomická.
DPB: Ide o rámcovú zmluvu, ktorú uzavrel DPB, a.s. na základe požiadavky odborárov a zamestnancov DPB, a.s. Za dva roky, odkedy je zmluva podpísaná, sa z nej vyčerpalo 458 eur.
Ako to všetko zmeniť?
Tieto prípady sú len ilustráciou toho, čo sa stane, ak vplyv politických kádrov a im blízkych podnikateľov prerastie únosnú mieru. Bratislava týmto trpí roky a výsledkom toho je, že kým do mesta nalievame peniaze, tie neslúžia jej obyvateľom, ale pomaly odtekajú do súkromných rúk.
Ako primátorka niečo podobné nedovolím, obzvlášť v doprave, ktorú považujem za svoju srdcovú a profesionálnu záležitosť.
Verejne sa zaväzujem:
Do predstavenstiev verejných podnikov budem nominovať jedine ľudí, ktorí sú odborníci (a pokojne ich aj patrične zaplatím). Budem od nich požadovať prvotriedny manažérsky výkon, tak, ako to funguje v dopravných podnikoch vo veľkých európskych mestách.
Pre obstarávanie v mestských podnikoch nastavím najvyššie štandardy transparentnosti a budem ich vynucovať. Bude sa to týkať spôsobu obstarávania a zverejňovania informácii vrátane odmien predstaviteľov podnikov.
Vykonám okamžitý audit zmluvných vzťahov a prehodnotím všetky podozrivé kontrakty počnúc prípadmi, ktoré spomínam vyššie.
Touto cestou rovnako žiadam primátora Ftáčnika, aby sa k spomínaným vzťahom v dopravnom podniku vyjadril. Ak o nich nevedel, zanedbal dozor nad jedným z najdôležitejších mestských podnikov. Ak o nich vedel, používať v kampani tvrdenia, že “obrátil kultúry správy mesta naruby”, je výsmechom každého Bratislavčana.