A tak som skúšala množstvo alternatív, ako priviesť fotku do najlepšieho výsledku s čo najnižšou stratou kvality snímku.
Nechcem nikoho nahovárať, že môj spôsob je najlepší, ale dúfam, že niekomu to pomôže. Ani nechcem propagovať len jeden grafický program, dá sa to pravdepodobne spraviť v rôznych programoch.
Najideálnejšie (podľa mňa) je pohrať sa so základnými kanálmi RGB: red, green blue, resp. červená, zelená, modrá. Vo photoshope je na to najlepšia funkcia "výpočty" ("calculations"). Tu sa môžem pohrať a zvýrazniť ktorýkoľvek kanál, podľa želaného efektu. Zdá sa to síce veľmi komplikované, ale ak si človek zvykne, je to hračka.

Na tejto fotografii (hore) je výrazná modrá obloha v pozadí. Po klasickom prevedení fotografie do čierno-bieleho režimu, alebo odfarbení (ľavý horný roh) nevyzerá síce fotka zle ale stráca sa z nej dominantná obloha, takisto ani slnko na tvári nie je badateľné - odrazu mi tá fotografia zatají informáciu o tom, že bola urobená počas krásneho jasného slnečného dňa. A kompozícia už tiež nie je ´ono´, keďže obloha dominovala práve farbou.
Ak sa chcem dojmom vrátiť čo najbližšie k pôvodnej fotografii, stačí potlačiť červený kanál (zosvetlí sa): (ľavý aj pravý dolný roh) - fotografie, čo uvádzam sú extrémne, samozrejme, až taký prepal na tvári nemusí byť, stačí buď znížiť "krytie" ("opacity") zo 100% na ľubovoľné číslo, alebo pozmeniť "režim" ("blending") - tam je zo 20 možností.
Naopak, ak chcem fotku odvnímať ako portrét s dominujúcou tvárou, potlačím modrý kanál (zosvetlí sa): (pravý horný roh) a vtedy zdôrazním ´dramatičnosť´ snímku tváre od spodu. Kompozícia sa znovu vyváži tým, že zosvetlená vetrovka splýva s oblohou.

Na tejto fotografii (hore) je typický problém mnohých fotiek pri prevode do čierno - biela. Vzniká práve pri komplementárnych farbách, ktoré ako farby pôsobia dokonale kontrastne a harmonicky, avšak v čierno - bielom režime dostanú úplne rovnaký odtieň a tak splývajú. (čevená-zelená, žltá-fialová, modrá- oranžová...)
Klasické odfarbenie je opäť v ľavom hornom rohu. Sveter s trávou splývajú.
Ľavý dolný roh - potlačila som červený kanál, tým sa sveter zosvetlil a už nesplýva s trávou, oddeľuje sa tým postava od okolia.
Pravý horný roh - urobila som opak - potlačila som zelenú (zosvetlila sa) a červená ako agresívna farba kričí aj v čierno-bielom prevedení. Jedno PLUS navyše - vďaka tomu už tvár nie je vo výraznom tieni ako predtým a splýva viac s ostatným telom (ruky nepôsobia až tak prežiarene ako predtým)
A pravý dolný roh potláča (zosvetľuje) modrý kanál. Vďaka tomu síce zelená s červenou ostávajú podobné. Zosvetlí sa však tieň na tvári a rifle, čím celá postava dominuje svojou svetlosťou a vyniká ako hlavný objekt fotenia.

Ako poslené - obe fotografie Dara (hore) vyzerajú na prvý pohľad rovnako. Klasické odfarbenie je v ľavo. S potlačením červeného kanála (v pravo) som však dosiahla nebadanú, ale dôležitú zmenu - typický znak pri rase Cavalier King Carles Spaniel sú ohnivé fliačky nad očami - ´obočie´ :) Vďaka potlačeniu červeného kanála sú vidieť, hoc je fotografia čierno-biela. :)