Kompozícia cintorínov a jej vplyv na vegetáciu

O cintorínoch ľudia len tak neklebetia. Už len pomyslenie naň zapĺňa ľudí smútkom a spomienkami na milované osoby. A predsa len. Ja som sa snažila pozrieť na cintoríny úplne opačne než sa na ne pozeráme bežne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

 Vedeli ste, že existuje niekoľko rozličných typov cintorínov? Tie, ktoré poznáme bežne a navštevujeme ich zväčša celý život, od detstva vnímame ako vzor – takto vyzerá cintorín. Nie všade na svete to je však rovnaké ako u nás. Najviac sa experimentuje v Spojených Štátoch, v Nemecku a v severských krajinách. Z hľadiska kompozície by som ich rozdelila do štyroch základných typov. Tie sa potom vzájomne obmieňajú a kombinujú. Forma závisí hlavne od histórie vzniku cintorínov, od ich neskoršieho rozširovania a podobne. Často v tom majú prsty nielen architekti a krajinári, ale hlavne legislatíva daného štátu, ktorá vo veľkej miere ovplyvnila štýl a vývoj kompozície cintorínov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Teraz sa zahrajem na vzdelávacie okienko a podelím sa s tým čo som našla a zaujalo ma. :-) (Upozorňujem, že najnovšie trendy, tie dnešné z 21. storočia v článku nezahrňujem)

PRVÝ TYP

TYP lesného cintorína:

Najviac príkladov nájdeme v starých nemeckých cintorínoch. Zvykne sa tomu hovoriť aj nemecký typ cintorínov.

tento typ cintorínov sa prvý krát objavuje na konci 19. storočia. Prvým a najlepším príkladom je Waldfriedhof v Mníchove od architekta H. Grässela:

Obrázok blogu

Podobne inšpirovaný je Hauptfriedhof v Dortmunde ,kde sú v súlade krivky s líniami:

Obrázok blogu

   

K tomuto typu niet čo viac hovoriť. Jeho základnou črtou je samozrejme hojný dostatok vysokej vegetácie, ktorá jemne skrýva náhrobky a iné pohrebné prvky: cintorín v Mayence:

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Obrázok blogu

cintorín Osterholzer, Brémy:

Obrázok blogu

DRUHÝ TYP

TYP severoamerického parkového cintorína:

Takýto cintorín je umelo komponovaný ako anglické parky. Je to ich až príliš doslovná imitácia. Umožňuje vysádzať drahú a vzácnu vegetáciu, ktorá sčasti maskuje hroby. Z filozofického hľadiska je to možno pokus o negáciu smrti. O zakrývanie prítomnosti smrti.

Často prvoradou podmienkou takého typu cintorína je, že pri tvorbe plánu (pôdorysu) treba poskytnúť každému jednému miestu pre hrob dobré umiestnenie. Ľahko dostupné polohou i cenovo. Od toho sa potom odvíja to ostatné: Graceland Cemetery v Racine, Wisconsin, architekti: S. J. Hare, S. H. Hare:

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Obr. Ľ /Graceland Cemetery, Chicago/ a obr.P /letecký pohľad na Mount Auburn Cemetery, Cambridge/ Cintoríny sa prezentujú ako rozsiahly park v ktorom sú diskrétne uložené náhrobky:

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Často sú formy, materiál monumentov a vysádzanie vegetácie podrobené prísnym pravidlám:

Obrázok blogu

Obr. 6 – 10, 12 /cintorín v Hambourg – Ohlsdorf, architekt W. Cordes:

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Obrázok blogu
Obrázok blogu

TRETÍ TYP

TYP architektonického cintorína:

Tento typ spočíva v tom, že má veľké bohatstvo vegetácie, rôznych výšok, druhov, vysádzané so špeciálnym zámerom. Žiaden druh vegetácie nie je nikde náhodne, všetko má svoje naplánované umiestnenie.

Jeden z najstarších a najvzácnejších príkladov je cintorín v Štrassburgu: obr.P (centrálna časť s krematóriom), obr.Ľ (ukážka vytvárania línií stromov, ktoré oddeľujú jednotlivé parcely):

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Takéto tvary sú najlepšie aj pre rozširovanie starých, už nedostačujúcich cintorínov. Dokážu sa napájať bez výrazného rozdelenia starej a novej časti. Príklad rozšírenia starého cintorína je na obr.P a Ľ /cintorín de Sihlfeld, Zürich/. Obr.Ľ: Usporiadanie stromov je prvoradé, od toho sa odvíja každé nové miesto na pochovávanie.

Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

Takéto typy cintorínov sa realizujú väčšinou na rovnom teréne. Spád terénu totiž narušuje kompozíciu foriem, a tým ju viac uvolní. Na obr.23 je príklad cintorína, ktorého kompozícia je spätá s tvarom terénu, čím sa už viac približuje k typu krajinného cintorína:

Obrázok blogu

 

Na ďalších obrázkoch je jeden z prvých príkladov takéhoto typu, veľký komplex zoskupujúci jednotné celky. /cintorín Bale Hornli/ Na spodnom obrázku je jeho pôdorys.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Obrázok blogu

ŠTVRTÝ TYP

TYP krajinného cintorína:

Tento typ vznikol uvoľnením pravidiel pre typ architektonického cintorína. Návrh sleduje terén, prispôsobuje sa mu, uvoľňuje sa prísna geometričnosť. Oproti parkovému a architektonickému typu má najmenej pravidiel, dalo by sa povedať, že skoro žiadne a tým dáva voľnú ruku ich tvorcom.

Nasledujúce obrázky sú príkladmi cintorínov typu na rozhraní medzi architektonickým a krajinným. Zlučujú voľnosť dizajnu parkov s bohatou ozdobnosťou lesa a racionálnou dôstojnosťou kompozície. Tieto typy nájdeme predovšetkým vo Švajčiarsku:

cintorín v Berne:

Obrázok blogu
Obrázok blogu

 cintorín v Lucerne:

Obrázok blogu

 cintorín v Manneg:

Obrázok blogu
Obrázok blogu

cintorín v Brigue: 

Obrázok blogu
Obrázok blogu

cintorín v Glattbrug: 

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Obrázok blogu

 

Typickým príkladom pre krajinný typ cintorína je cintorín v Clamart, na ktorý existovalo mnoho štúdií, aj v prísnom geometrickom štýle, až napokon zvíťazil tento variant. Architektonické stvárnenie vstupu je na spodných obrázkoch:

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Obrázok blogu
Obrázok blogu

   Vegetácia, či už existujúca, alebo možná má značný význam pre výber kompozície a finálny efekt krajiny cintorína.Terén môže byť zalesnený v celku alebo v častiach. Podľa typu drevín, ich množstva či zdravotného stavu, môže kompozícia vyžadovať výrub, či vyčistenie niektorých miest v záujme inej vegetácie, pre rozšírenie krovín a trávnikov, ale ešte viac preto, aby sa mohlo zoskupiť niekoľko hrobov v odkorenenej zemi. Takisto môže vyžadovať podriadenie sa a rešpektovanie spádu terénu, perspektívy, lokalizácie stavieb či potreby ciest.Je dobré pri tvorbe poznať množstvo rozmanitých druhov vegetácie z hľadiska ich tvaru a vedieť ich vhodne kombinovať. Avšak nielen tvar, dôležitý prvok vizuálnej harmónie tvorí vo veľkej miere aj farebnosť. Zafarbenie listov a kvetov a to si vyžaduje znalosť ročného cyklu rastlín.  

POUŽITÁ LITERATÚRA: Robert Azuelle - Dernieres demeures

Alena Technovská

Alena Technovská

Bloger 
  • Počet článkov:  89
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Humenčanka žijúca v Bratislave Karlsruhe. Večne nespokojná a nekonečne zvedavá.Ročník 1982. Moje fotky nájdete TU. Zoznam autorových rubrík:  zaujalopoviedkaOMRVINKYsúkromnétakí i onakípohrala som satrochu odbornemoje rodné mestoKaždý niekedy blbnepotulky Bratislavouz Darovho denníka :-)FOTOrozprávka na NEDEĽU

Prémioví blogeri

INEKO

INEKO

117 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

766 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
INESS

INESS

108 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu