Keď sa povie young adult, čitateľom napadne Simona Kutišová, Kristína Jezovičová, či Silvia Demovičová. No najznámejšia je azda Zuzka Šulajová. Od young adult však prešla na vážnejší žáner a to, historický román. To, že sa autorka posunula vpred a naplno rozvinula svoj talent, vidno od Džínsových denníkov až po posledný román. Nie je veľa autorov, ktorí dokážu kvalitne spracovať historický román do plnohodnotnej podoby. Zväčša si vyberú konkrétne obdobie či udalosť, na pozadí ktorého zapracujú postavy reálne, či fiktívne dianie. V školách o celkovej slovanskej histórii sa učí len veľmi málo. Chýbajú vedomosti, poznatky a národná hrdosť. Román Oheň v srdciach (r. 2020) prerozpráva dejiny tak, ako ich možno nepoznáme.
Začiatok a opisy
Dej sa začína v Toskánsku. Mladá Slovenka Anna Brabansová porodí dievčatko Katarinu. Osud ju však vďaka dobrým ľuďom zavedie na Grič, (dnešné Grécko) kde vyrastá. Autorka čitateľov prevedie cez polovicu Európy. Vierohodne opísala Toskánsko, Grič, Rakúsko aj Uhry. Opisy sú prerozprávané pútavo do detailov tak, aby sme si dokázali predstaviť krajinu do najmenších detailov. Presne takéto opisy sú potrebné vložiť do väčšiny kníh, ale len málo autorov im venuje patričnú pozornosť. Autorka pritom používa svižný jazyk slovenčiny v najrôznejších podobách. Aj keď sa nejedná o umelecké opisy, napriek tomu sa opätovne zamilujete do rodnej reči a vďaka jej príjemnému štýlu písania, budete mať zážitok z čítania.
Takisto má naštudované vtedajšie rozloženie európskych krajín a susediace štáty. Dokázala presne ohraničiť habsburskú ríšu a do nej spadajúce mestá, Uhry, Toskánsko, Nizozemsko, Grič a mnohé ďalšie. Značí to o podrobnom štúdiu kartografie, aby mohla vierohodne opísať ohraničenie krajín. V istom momente sa dej presunie aj na územie dnešného Slovenska. Banská Bystrica, Prešporok, krásna slovenská príroda - to všetko si môžete vychutnať. Pre mňa spomenuté miesta mali osobný význam a čítať ich niekdajšiu podobu bolo vzrušujúce!
Interiérové priestory si môžete vychutnať do sýtosti nielen kvôli už spomenutým podrobným opisom, ale aj zahrnutým maličkostiam. Tieto drobnosti pomohli dotvárať charakter postáv, ich záľuby, či bežný život. Je tiež pozoruhodná toaleta a hygienické návyky šľachty. Nejde len o bežnú rutinu, autorka pridala práve tie potrebné veci, ktoré dotvárajú autenticitu - na kúpanie sa používali bylinné a vonné oleje, na osvieženie dychu klinčeky, na umývanie vlasov odvary...
Oblečenie je v historických románoch najčastejšie spomínané. No kým sa ostatní autori uspokoja s plytkým napísaním "živôtika" tu sú vymenované dopodrobna celé časti odevu. Čitateľ si tak rozšíri obzory. Je tu spomenutá každá časť od spodnej bielizne, po slávnostnú šerpu. Autorke vyjadrujem nesmierny obdiv za prepracovanosť, akú v iných knihách nevídať.
Intrigy, klamstvá, milenky a milenci
O každom panovníkovi v histórii sa vie, že milenky boli súčasťou ich radovánok. Dávali im to, čo manželka z princípu katolíckej viery nemohla. Častokrát sa tak stalo, že sa zrazu objavil nezákonný potomok. Ani v tomto príbehu nie je núdza o nemanželské dieťa, zákerné intrigy, ktoré častokrát zasiahli život hlavných protagonistov. Človek z túžby po moci a postavení dokázal spraviť aj nemožné, a to aj vtedy, keď išlo o vlastnú rodinu. Rodinné putá medzi šľachtou boli chladné a strohé, založené na politickom vzťahu. Keďže ide o šľachtu, boli prirodzené dohodnuté manželstvá aj medzi rodinou. Bol to štandardný postup pre udržanie moci. To, ale prinášalo rôzne defekty vo vývine, nervové ochorenia a rôzne hendikepy. Autorka tu spomenula jednu z nich - epilepsiu. Nie je však známe, či už vtedy vedeli dané ochorenie pomenovať alebo to autorka uľahčila čitateľom priamym vysvetlením.
Nie každá žena dokáže tak vierohodne napísať presné postupy stratégie vojny, boje a obliehanie miest. Neboli to lacné prvoplánové opisy s cieľom zaplniť priestor, ale jednalo sa o dokonalo prepracovaný vojenský text s praktikami, aké sú bežné pri vojenskom a policajnom výcviku. Čitateľ si užije opísanú vojnu tak, ako ju ešte nečítal. Nájdete tu plánovanie útokov, stratégie, špionáž obliehanie a mnohé iné. Opäť vyjadrujem nesmierny obdiv Zuzke Šulajovej za tento literárny skvost. Uveďme si príklad: dnešné žánre sú pestré. No autori sa zameriavajú skôr na tragický osud postáv, čím po psychologickej stránke stimulujú sympatie čitateľa. Najmä v historických románoch to považujem za škodu, lebo čitateľ je ukrátený o podrobný priebeh udalosti a vzniká trhlina v deji. Zuzka Šulajová urobila presný opak - pri opise boja sú emócie zatlačené do úzadia a vyniká technicky čistý a prepracovaný text.
História nie sú len pamätné dátumy. Sú to príbehy ľudí, emócie, aj ľúbostné romány.
Také sú aj hlavné postavy príbehu Katarína a István. Ich charakter a povahové vlastnosti sa postupne menia, až kým si nenájdu cestu k sebe. Musia však ešte prekonať veľa prekážok, aby mohli byť spolu. Udalosti preveria ich lásku do samotnej podstaty. Myslím, že by to mohla byť akási forma odkazu ľuďom - nevzdávať sa pri prvej prekážke a vytrvať. Aj keď približne v polovici dostal príbeh nádych telenovely, jej kvalitu to neznížilo.
István Olyovics bol hrdý národniar - zo začiatku arogantný fičúr, verný panovníkovi. Autorka sa pekne vyhrala s jeho charakterom a postupne mu dodávala ľudskosť a potrebnú uvedomelú premenu. Čo sa toho týka, v zlomovom momente to na mňa pôsobilo príliš násilne a umelo, akoby autorka nasilu potrebovala zvrat na pokračovanie príbehu. Prirodzenejšie by bolo, keby sa pohľad na problematiku menil postupne vplyvom Katariny a lásky k nej. Takto keď sa dej obrátil o stoosemdesiat stupňov, reálne zámery postáv nepôsobili vierohodne. Avšak postava Riny bola napísaná absolútne dokonalo. Jej celkový osud od nažívania v paláci Hofburg vo Viedni, až po ďalší strastiplný osud spĺňa už vyššie spomenutý psychologický zámer pôsobiť na čitateľa. Do celého príbehu sú zakomponované emócie, ktoré sú potrebné na to, aby si autorka získala srdce čitateľa. Všetky mená a mestá sú napísané v dobovom znení, za čo má vydavateľstvo Tatran moje hlboké uznanie. Vydavateľstvá a korektori nasilu tlačia na autorov, aby poslovenčovali a prepísali do fonetiky mnohé dobové názvy, čím text stráca na kvalite a znižuje čitateľský zážitok.
Národná hrdosť alebo vysvetlenie, prečo Ľudovít Štúr odmietol vzťah.
Láska má veľmi veľa podôb. Existuje nielen medzi ľuďmi, ale aj k svojej vlasti. Dokáže byť taká silná, že človek je schopný obetovať aj svoj život. Práve taká bola láska Riny k svojej zemi. Vieme, že národnostné menšiny mali ťažký osud a o ich existenciu bojovali uvedomelí národniari. Bežný človek si ani predstaviť nevie, akú obetu museli títo ľudia podstúpiť, aby sme mohli existovať. Láska dokáže človeka zaslepiť, postupne zatlačiť do podvedomia povinnosti, aj to najsilnejšie odhodlanie. Preto motivácia nestačí a je potrebná tvrdá disciplína, odriekanie.
"Láska oslabuje"
Práve toto je v celom príbehu veľmi jemne a vkusne naznačované, pričom je zdôraznený jej ostrý kontrast. Práve kvôli láske je človek najsilnejší a ochotný ísť za hranice svojich možností, obetovať seba samého a pretrpieť ťažké chvíle.
Finálny národný odboj sa odohráva na pozadí francúzskej revolúcie v Prešporku. Tu dej vrcholí, autorka udržiava gradácie a čitateľa v napätí. Text je čistý bez vedľajších elementov, ktoré by čitateľa rozptyľovali. Autorka nič nedarovala ani neuľahčila život a vývoj hlavných hrdinov do poslednej bodky. Osud slovanského národa zďaleka nie je u konca, no je na čase predať štafetu ďalej. Epilóg je krásnou bodkou za krásnym a obohacujúcim príbehom.
Táto kniha je medzinárodným pokladom v modernej slovenskej literatúre a ďaleko PREDČÍ knihy komerčných autorov, ktorí majú silné reklamy od vydavateľstiev. Pri rieke je veľa pekných kameňov, no diamant je zriedkavý a len jeden medzi tisícami. Ja som práve našla diamant a absolútne ho odporúčam. Táto kniha by mala byť súčasťou učebných osnov a minimálne ako povinné čítanie na školách. Autorke ďakujem za skvostný, brilantný zážitok, ktorý ma ako literárnu kritičku aj čitateľku plnohodnotne uspokojil.