Prečo šéfovia neznášajú home office

Prečo šéfovia neznášajú home office
Písmo: A- | A+

Zamestnanci a manažéri sú v odvekej bitke. Bojiskom sú meetingy. Zbraňami kalendáre. A v stávke čas, ktorý môže byť venovaný práci.

Rozvrh makača a rozvrh manažéra

Zamestnanci a manažéri sú v odvekej bitke. Bojiskom sú meetingy. Zbraňami kalendáre. A v stávke čas, ktorý môže byť venovaný práci.

Paul Graham v článku „Maker’s Schedule, Manager’s Schedule” opísal základný rozdiel práce zamestnancov a manažérov.

Manažérsky rozvrh je pre šéfov. Stelesňuje klasický diár, kde je deň rozdelený na hodinové intervaly. Ak je potrebné, dá sa zablokovať niekoľko hodín na jednu úlohu. Ale základné nastavenie je, že manažér neustále mení svoje úlohy.

Na druhej strane zamestnanci (makači) pracujú efektívne pri inom type rozvrhu. Takého, ktorý umožňuje sústredenie.

Je tu ale aj iný spôsob ako použiť čas v práci. A je bežný medzi ľudmi, ktorí veci robia a vytvárajú (programátor, plánovač, spisovateľ, účtovník). Títo ľudia používajú čas v jednotkách 4 hodín (polovice dňa). Písať alebo programovať sa nedá za hodinu. To ledva stačí na začatie. Ak pracujete ako makač, tak meetingy sú pre vás katastrofa. Jeden meeting môže zničiť celé dopoludnie tým, že ho prepolí na dve časti, ktoré sú moc malé na to, aby sa v nich dalo niečo poriadne urobiť.

Na dnešných pracoviskách spadá pod kategóriu "makač" väčšina zamestnancov. A keď na seba tieto dva prístupy k práci narazia, tak väčšinou vyhrávajú šéfovia. Na úkor toho, aby mali makači možnosť dokončiť svoju prácu.

Ale pandémia a nútený home office nahli túto bitku v prospech makačov. A to je to, čo šéfov štve.

Prečo šéfovia neznášajú home office

Dôvod, prečo nie sú manažéri spokojní s ľudmi, ktorí sú doma, je v ten, že ich nemajú po ruke. Nemôžu robiť spontánne meetingy. Nemôžu ich poklepávať po ramene, keď si na niečo nevedia spomenúť. A nemôžu im zadávať rýchle operatívne úloh.

Kancelárie boli vybudované pre potreby manažérov. Na úkor potrieb makačov.

Makačom vyhovuje home office, lebo majú pokoj na prácu. Manažérom vadí home office, pretože nemajú možnosť neustále meetingovať tvárou v tvár.

Druhá vec, ktorá manažérov štve je, že nevedia, čo ich ľudia robia a ako trávia čas. Dnešné kancelárske práce majú komplikovanejší výstup, ako kedysi. Nedajú sa merať počtom vyrobených kusov. Dnes ale stále veľa manažérov meria výkonnosť tým, koho je najviac počuť v kancelárii, a kto prichádza do práce prvý.

Presun ľudí k práci z domu oberá manažérov o ich bezpečné a šťastné miesto. A tak sme v stave, kedy 80% zamestnancov chce ostať pracovať z domu. A naopak 80% manažérov chce, aby zamestnanci trávili v kanceláriách 5 dní do týždňa.

Neustále vyrušovanie robí z dnešných kancelárií miesto, kde sa nedá sústrediť a pracovať. A tak väčšinu času v kanceláriách strávime “zaneprádznenosťou“: posielaním mailov, účasťou na meetingoch a snahou byť viditeľný.

Obrázok blogu

Prečo firmy neznášajú home office

To by bolo v skratke k strednému manažmentu. Ale je veľa CEO, ktorí šéfujú manažérom, nerobia operatívnu prácu a tiež nie sú nadšení z home office. Viete, aké firmy sa najviac držia starého kancelárskeho spôsobu práce?

Dnešní lídri trhu.

Či už to je Tim Cook z Apple, Jamie Dimon z JP Morgan alebo David Solomon z Goldman Sachs. Oni všetci hovoria, že sa máme vrátiť do kancelárií. Pretože: "takto sa nedajú robiť inovácie", "homeoffice je odchýlka z normálu" a "ľudia síce neznášajú dochádzanie, ale to je jedno".

Hovoria to, aby ochránili firemnú kultúru.

Úspech každej zo zmienených spoločností pochádza z unikátnej zmesi firemnej kultúry a procesov. Z toho, aký typ ľudí najímajú, ako často sa ľudia stretávajú v kuchynkách, ako vyzerá brainstorming, akým štýlom sa vedú meetingy, atď. Firemná kultúra sa nedá presne opísať a už vôbec nie presne pochopiť. Ak ste sa raz stali jednotkou na trhu, prečo riskovať zmenu toho, čo z vás tú jednotku spravilo? Snažiť sa meniť kultúru pracovnej dochádzky je pre každého CEO veľký risk, ktorý krátkodobo môže firme aj uškodiť.

To, samozrejme, vytvára obrovský priestor pre nové firmy na kradnutie talentovaných zamestnancov.

Obrázok blogu

Čo s tým? / Ako môžu firmy a šéfovia benefitovať z home office?

Vo firmách, kde home office neexistuje, sa k nemu dá prísť 2 spôsobmi.

Kratším: vyjednať si ho pri nástupe. Tak ako pri všetkom - čo si nevyjednáš na začiatku, nemáš.

Dlhším: sústavný tlak na šéfa a nekonečné vysvetľovanie benefitov HO.

Nižšie výpis len pár výhod, ktoré home office a práca na diaľku majú. Môžte ich brať aj ako zoznam argumentov, na ktorých sa dá stavať vyjednávanie4.

🔨 Produktivita

  • Zvýšenie produktivity

  • Čas na Hlbokú prácu:

    • Aj manžér môže byť makač. Budovať team a nastavovať smer spoločnosti si vyžaduje sústredenú prácu a strategické plánovanie. To sa robí v kľude (doma) vždy lepšie ako v kancelárii, kde niekto neustále vyrušuje.

  • Talent pool

    • Firma, ktorá chce mať svojich zamestnancov v kanceláriách, sa pripravuje o možnosť zamestnať 99,9% populácie. Firma, ktorá funguje na home office, môže najať tých najlepších zamestnancov z celého sveta/krajiny.

💵 Peniaze

  • Ušetrené peniaze na nájom

    • Aj ten najlepší set stola a stoličky nestojí viac ako 2.000€. Len nájomné za kanceláriu je v BA okolo 3.500€ ročne na človeka.

🌱 Ekológia

  • Už neviem, kto to povedal, ale stotožňujem sa s absurditou dnešného štýlu práce, kedy:

"Z vykúrených budov, kde žijeme, sa presúvame autom do vykúrených budov, v ktorých pracujeme.

Obrázok blogu

Budúcnosť je práca na diaľku. Ale nemusí byť ružová.

Home office prevládne. Firmy chcú produktivitu a zamestnanci slobodu. Home office, z ktorého sa nakoniec stane trvalá práca na diaľku, ponúka oboje.

Začne to v nových firmách. Tie budú kradnúť talenty starým a nakoniec sa podvolia aj tie.

Dôsledky:

  • Pád cien komerčných nehnuteľností v mestách a rast cien na predmestiach a na vidieku

  • Daňové vojny medzi krajinami o prilákanie pracujúcich nomádov

  • Outscourcing strednej triedy znalostných pracovníkov z rozvinutých krajín (to je vzletný názov pre makačov)

  • Nárast nerovnosti

Čo práca na diaľku môže spôsobiť

Toto všetko moju generáciu teší. Práca na diaľku bude znamenať lepšiu kvalitu života. Život mimo veľkých miest, viac času s rodinou, nižšie náklady na život, renesanciu koníčkov, asynchrónnu prácu, ...

To sú výhody zo strednodobého hľadiska. Ale dlhodobé efekty práce na diaľku môžu vyzerať horšie.

Tak ako sa posledných 50 rokov outscourcingovala manuálna práca, rovnako sa začne viac outscoursingovať kancelárska práca. Spolu s ďaľšou automatizáciou to bude znamenať, že veľa ľudí v Európe bude mať prístup len k nízko plateným prácam.

Stredná trieda bude zarábať menej. Tá lepšie zarábajúca vrstva bude viac mobilná, a tým horšie zdaniteľná. Čím vyššie dane niekde budú, tým skôr z tej krajiny odídu.

Súčasne s tým sa bude diať:

  • Predlžovanie života - čo znamená viac financií potrebných na dôchodky a zdravotnú starostlivosť

  • Nízka pôrodnosť - čo znamená menej ľudí, ktorí sa dajú zdaniť

  • Nárast kryptomien - čo ešte viac sťaží zdanenie príjmu a majetku

To všetko dokopy bude znamenať, že štáty na Západe budú mať čím ďalej, tým menej peňazí. Budú poskytovať menej služieb v horšej kvalite, čo len ďalej rozšíri nerovnosť v spoločnosti a vytvorí ďalšie deliace čiary naprieč spoločenskými vrstvami.

Záver

Aby sme nekončili negatívne - budúcnosť je nejasná a nedá sa predpovedať. Užívajme si nárast práce na diaľku, pracujme tam, kde nám ju umožňujú a neustále sa vzdelávajme a pracujme na svojich zručnostiach. Aby sme zo zmien, ktoré prídu na pracovný trh, mohli benefitovať.

TL;DR
Šéfovia a zamestnanci sú zvyknutí pracovať každý v inom režime. Home office narúša zaužívaný spôsob práce manažérov a naopak uľahčuje prácu zamestnancom. Práca na diaľku nakoniec prevládne, pretože firmy chcú vyššiu produktivitu a zamestnanci viac slobody.

Zdroje a odporúčaná literatúra:

Tomas Pueyo - Remote Work Is Inexorable
Paul Graham - Makers Schedule
Alice Lemeen - The future of work is remote
Chris Herd - I Spoke to 2,000 Companies About Their Plans for Remote Work After Covid
McKinsey - What’s next for remote work: An analysis of 2,000 tasks, 800 jobs, and nine countries
Fadeke Adegbuyi - Makers vs Managers: The Battle Over Remote Work
Laura Empson (FT) - Leaders’ love of offices is based on an outdated fantasy

Skryť Zatvoriť reklamu