Ale to som opäť pokúšal čerta diabla a asi som si mal odpluť keď som videl tu čiernu mačku pred domom. Akonáhle som vošiel do reštaurácie v celej štvrti vypli elektrinu. Neviem či niekto našiel veľký červený gombík a vypol elektráreň ale proste zhaslo všetko.
Tak som vyšiel von na terasu znechutený a hladný ale zrazu som sa hrozne potešil. Pred reštauráciou veľká križovatka so svetelným značením, na ktorej sa spája 5 hlavných ulíc. Moje srdce sa potešilo vybral som knihu z auta a pohodlne sa usadil na terasu a v duchu uzavrel stávku kedy bude prvá havária.
Niet nad škodoradosť, však ? A ak poznáte anglických vodičov tak moj odhad 3 minúty do prvej havárie bol ešte veľmi milosrdný.
Ale potom som ďalšie 2 hodiny sedel na terase a s úžasom sledoval čo sa dialo.
Na križovatke, ktorú denne prechádzam, na ktorej sa vytvárajú zápchy vo všetkých smeroch skoro celý deň, kde zvyknem čakať 10-30 minút, bola plynulá doprava. Najprv vodiči nevedeli čo majú robiť, keď zhasla svetelná signalizácia, a nikde v okolí 300m žiadna značka hlavnej nebodaj vedlajšej cesty. Všetci zastali. a potom začali postupne prechádzať križovatkou, dávať si prednosť. Ako som to pozoroval, tak som si ani nevedel predstaviť ako by policajt dokázal usmerňovať dopravu lepšie ako to robili vodiči spontánne sami od seba.
2 hodiny som márne čakal na akúkolvek haváriu či trúbenie. 2 hodiny sa v žiadnom smere nevytvorila kolóna viacej ako 4 áut. A samozrejme keď sa opät pustili svetlá tak sa za 10 minút vytvorili kolóny 50 a viac áut v troch z piatich smerov.
Spomenul som si potom na jeden článok čo som pred rokom čítal o utopistických plánoch dopravných inžinierov, ktorí chceli vytvoriť mestá bez dopravného značenia. Argumentovali tým, že vodiči v mestách s priveľa značením strácajú možnosť vyhodnocovať a rozhodovať sa a pritom vodiči vedia vyhodnotiť situácie veľakrát daleko lepšie ako je najlepší plán dopravného inžiniera a plánovača . Vtedy som si klopal na čelo, že čo je za nápad.
Ešte viacej som si klepal na čelo ked som čítal že to funguje v holandskej dedine Makkinga. A opäť som čítal argumenty o tom ako by odstránenie značiek zvýšilo toleranciu vodičov medzi sebou a interakciu medzi chodcami cyklistami a vodičmi.
Po tom čo som dnes videl začínam tomu veriť.
A mne stále vŕta v hlave načo sú nám vlastne tie miliony dopravných značiek po celej Európe, tisíce dopravných predpisov v každej krajine.