Keď prišiel čas výmeny pneumatík na našom Jeepe Cherokee KJ 2,8 CRD, dosť starostlivo som vyberal. Chcel som pevné a trvácne pneu, ktoré by ale boli vhodné prevažne na spevnené cesty pričom by umožňovali aj výlety k vode a do prírody.Voľba padla na BF GOODRICH Long Trail T/A. Menil som ich keď ešte bol na cestách sneh. Našťastie sú tieto pneumatiky označené M+S. Klasické SUV celoročky. Bol som pozitívne prekvapený záberom na zasneženej vozovke a neskôr aj priľnavosťou na asfalte. Všetko bolo fajn, kým sa od prednej nápravy nezačal ozývať hukot.

Pri kontrole pneumatík technik skonštatoval, že sú trocha „vyskákané" a že to je na celoročkách bežné, pretože majú mäkšiu zmes. Aj na Jeep fórach niektorí kritizovali tento typ pneumatík, že nie sú najtichšie. Pneumatiky sme teda poprehadzovali, aby sa rovnomernejšie opotrebovávali. Zdalo sa mi, že po čase vibrácie stíchli.
Radosť však netrvala dlho. Tentoraz sa začali ozývať predné brzdy. Najprv kmitanie pri brzdení, neskôr sa k tomu pridalo akési škrípanie. Kontrola ukázala, že sú kotúče nerovnomerne opotrebované. Nasledovala výmena, ešteže existuje ebay. Brzdy stíchli, no opätovne sa ozval hukot a vibrácie.
Znova do pneuservisu, znova kontrola pneu. No prestala sa mi celá záležitosť páčiť. Toto nemôže byť od gúm. Jazdil som ďalej, aby sa závada prejavila. A začala sa veru prejavovať poriadne. Hukot a vibrácie zo dňa na deň narastali. Poď ho do značkového servisu. Verdikt znel: predný diferák. To predsa nemôže byť pravda! Veď štandardne sa na ká-jéčku jazdí na zadok a iba v teréne sa manuálne pripája predok.

Takže znova gúgl. A začalo sa vyjasňovať. Predné ložiská! Problém ale nastal, keď som sa v Jeep servise pýtal, koľko stoja. Jasná správa - skoro tisíc Eur za obidve plus robota. V ložiskách je totiž nerozoberateľne integrovaný senzor ABS. Fajn. Takže znova na ebay. Nakoniec ma originálne ložiská aj s ABS senzorom z Chrysler Jeep shopu v Londýne vyšli na 240 Euro. Aj s dopravou a boli tu za dva dni.
Ďalej to už bolo jednoduché. Vymeniť predné ložiská na ká-jéčku dokáže každý, kto má trocha zručnosti a momenťák: dolu koleso, dolu brzdu, dolu brzdový kotúč, tridsaťdevinou uvoľniť centrálnu maticu. A po vyšrobovaní troch skrutiek z vnútornej strany máte ložisko v ruke. Najzložitejšie je odpojiť konektor na kábli od ABS senzora kdesi vzadu nad kolesom v motorovom priestore. Na to treba tak trocha gynekologické prsty. Montáž je jasná, v opačnom poradí. Znovu je najťažšie zapojiť po slepiačky konektor ABS. Doťahovací moment centrálnej matice je 135 Nm. Pre „fajnšmekrov", čítajúcich po anglicky, odporúčam stiahnuť si z nejakého fóra montážny manuál. Mňa stál asi sedem Eur.
A všetko je v poriadku. Džípik ide ticho ako Mercedes a spotreba išla najmenej o liter dole. Takže pozor na ložiská. Dokážu okrem pneumatík a brzdových kotúčov zničiť aj nervy. A pozor na servisy. Tie vás zasa pripravia o peniaze.
P.S. Neskôr som sa kdesi dozvedel, že predné ložiská na tomto a podobných typoch (Jeep, Chrysler, Dodge) treba meniť raz za 120 tisíc kilometrov. A na internete som postrehol aj starší spor medzi dodávateľmi brzdových kotúčov a výrobcom vozidla taktiež na tému predných nábojov. To vozidlo sa volalo Octavia, ak sa dobre pamätám...
Foto: bibipedia.info