Moje skúsenosti s Nivou

Lada Niva... Za socíku sen o off-roade. A vlastne aj dnes. Pár rokov som ju jazdil a tunoval. Tu sú moje skúsenosti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (52)

Nechcem teraz písať o jej terénnych vlastnostiach. Tie sú jednoducho neprekonateľné a bolo o nich napísané veľa. Je to ľahké auto, ktoré so svojou svetlou výškou, nájazdovými uhlami, hĺbkou brodenia a najmä permanentnou „štvorkolkou“ prekoná aj zvážnice inak prístupné len pre traktor. Čosi som s ňou zažil. Aj to, že po jednom výlete kdesi na Záhorí som ju musel dať preleštiť. Tak bola chudera znivočená od lesných konárov. Hovorili sme jej familiárne „Nivačia“.

Obrázok blogu

Je kríza, najmä v automobilovom trhu. Kadejaké „šrotovné“ na drahé modely a  všelijaké „offroady“ kdesi z himalájí... Niva sa drží hádam tridsať rokov. Neprekonateľná... Avšak má svoje neduhy. Tie sú dané najmä „ruskou“ presnosťou výroby. Zabudnime teraz na lícovanie plastov v interiéri, alebo na debaty o dizajne. Na to všetko sa v prevádzke na ceste, ale najmä v teréne môžete vykašľať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo sa teda Nive najviac vytýka? V prvom rade vysoká hlučnosť a vibrácie pri jazde na ceste, potom vysoká spotreba a z estetického hľadiska drobnosti typu zrkadlá, ventilácia, elektrika zamykania a okien a podobne. Z prevádzkového hľadiska je podľa mňa najpodstatnejšie zosúladiť vynikajúce terénne vlastnosti s jazdou na ceste. Priznám sa, aj mňa veľmi srdili tie známe vibrácie. Ona „chudera“ Niva má totiž samonosnú karosériu, čo spôsobuje prenos všetkých vibrácií podvozka do kabíny.

Čo s tým? Maturoval som, maturoval... Posťahoval som z internetu („Blagodarju Gospodinu, što ja znaju pa ruski“) kadejaké off-roadové nápady ruských užívateľov. Vyskúšal som kadečo. Napokon sa mi podarilo, najmä za pomoci tých dvoch „bláznov“ mechanikov zo známej firmy sídliacej v Bratislave na Poliankach a ich šéfa Jevgenija tento zásadný problém vibrácií odstrániť. Bolo to geniálne jednoduché. Demontovať obidva kardany a dať ich precízne vyvážiť.

SkryťVypnúť reklamu

Potom sa však prejavila nevyváženosť redukčnej prídavnej prevodovky. Tu som použil návod z akejsi ruskej webovej stránky. Postup je jednoduchý, ale vyžaduje pevné nervy. Prídavná prevodovka totiž musí absorbovať jednak vibrácie prichádzajúce od oboch kardanov, ale aj tie, ktoré sú prenášané od motora cez „chudorľavú“ hardy-spojku. Tu ruské návody odporúčajú drastický postup:

  1. povoliť skrutky (4 ks) pripevňujúce redukčku na podlahu

  2. auto naštarovať a so šoférom zdvihnúť na zdvihák

  3. pri zaradenej štvorke držať asi 2 minúty na 2700 otáčkach

  4. vyšľapnúť spojku, vypnúť motor a všetko nechať dobehnúť

  5. potom opatrne dotiahnuť prídavnú prevodovku na novej pozícii

Je to riskantný postup. Keby ste prevodovku uvoľnili príliš, spadla by mechanikom na hlavu a zničila by pol auta. Ale funguje to!

Niva stratila takmer všetky vibrácie a na ceste začala jazdiť ako ševrolet. Ostalo to posledné – spotreba.  Tu pomôže chip-tuning. Jednasedmička má riadiacu jednotku Bosch podobnú ako Peugeoty a pre ňu je spústa programov. A ešte komfort jazdy. Ten napravia oceľové 15 palcové disky Mangels a céčkové pneumatiky Matador. A je to.

SkryťVypnúť reklamu

Nivačia... Geniálne auto. Dnes jazdím na Landroveri. A napriek tomu tvrdím, že Niva je Niva...


foto: (C) Tibor Javor

Tibor Javor

Tibor Javor

Bloger 
  • Počet článkov:  371
  •  | 
  • Páči sa:  22x

Človek s niekedy iným pohľadom na tradičné hodnoty. Spoznáte ma aj pod nickom "commandcom". Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáFotografieVšeličoZamysleniaPotulky

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,072 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
INESS

INESS

107 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu