
Nie, nechcem sa tento raz do Romany púšťať za jej vyjadrenie, ktoré naznačuje nielen jej vysokú mieru tolerancie voči inak zmýšľajúcim, ale aj jej prirodzený spôsob vyjadrovania. To bude zrejme riešiť predseda strany, do ktorej sa v záujme získania nejakých percent voličov nanominovala. Taktiež nechcem riešiť zákaz práce v nedeľu, ako je aplikovaný v zákonoch viacerých krajín. Chcem poukázať na to, že nedeľa nie je výmyslom onoho „sadomasochistu“, ako si Romana myslí.
Nedeľa je siedmym dňom v týždni, aj keď sa niekde práve týždeň týmto dňom začína. V našich končinách sa nazýva aj „Deň Pána“, ako pripomienka na Ježišove zmŕtvychvstanie v nedeľu. To však nebola náhoda, ale dôsledok židovského svätenia sabatu, teda soboty, kedy sa nesmelo pracovať a ani prejsť viac krokov. Iba po najbližšiu synagógu. Celé ukrižovanie aj s pohrebom sa muselo stihnúť ešte v deň pred sabatom. No a o presun voľna zo soboty na nedeľu sa postaral cisár Konštantín v roku 321.
Zákon siedmeho voľného dňa dal izraelskému ľudu Mojžiš, ktorý v knihe Genezis napísal, že pri stvorení sveta Hospodin na siedmy deň odpočíval. Môžeme sa síce smiať a tvrdiť že tieto spisy sú vymyslené báchorky, no potvrdzujeme tým len svoju neznalosť. Mojžiš nebol prvý.
Korene siedmeho voľného dňa siahajú do obdobia ďaleko pred narodením onoho spomínaného „sadomasochistu“. Napríklad poznali ho už starí Sumeri a bol ustanovený aj v babylonskom zákonníku. No nielen starý stredný východ, či starí Gréci, špekulovali na základe rôznych astrologických výpočtov o sedemdňovom týždni. Takýto cyklus sa ustanovil aj v Indii či v starej Číne.

Nie je to ale nič zvláštne, že tento kalendárny cyklus vznikol. A je jedno, či ho ustanovili na základe astrológie, alebo, že ho vyhlásil Mojžiš ako deň, kedy odpočíval aj Stvoriteľ. Tento cyklus je totiž odvodený od jedného z najprirodzenejších cyklov na Zemi. Spôsobuje ho obeh mesiaca. A ak rozdelíme lunárny mesiac na štyri časti, dostávame práve sedem dní.
Lunárnym cyklom sa neriadime na základe starobylej astrológie ani podľa Mojžišovho zákona. Riadi sa ním prirodzene všetko živé, vedome, či nevedome.
Ba dokonca aj slečna Romana.
Zdroje: