Cirkev v defenzíve

Sexuálne škandály, naťahovačky okolo kľúčov od arcibiskupstva, rôzne exkomunikácie a ataky v médiách. A cirkev, a nielen na Slovensku, akoby iba vychytávala strely od modrej, či z bezprostrednej blízkosti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (77)

Pred pár dňami som čítal jednu veľmi zaujímavú analýzu, pojednávajúcu na podklade historického vývoja v cirkvi o nutnosti jej inštitucionálnej reformy. Inými slovami o potrebe zmeny prinajmenšom tak podstatnej, ako bola tá, o ktorú sa snažila reformácia. Teda v podstate o zrušenie hierarchickej štruktúry a odpútanie sa od biskupskej postupnosti. Takáto reforma by však urobila z katolíckej cirkvi iba jednu z asi 30 tisíc súčasných kresťanských denominácií...

Spomínaná analýza, podobne ako mnohé iné na podobnú tému, v podstate nazerá na katolícku cirkev ako na celosvetovo pôsobiaci medzinárodny koncern, a diskutuje, či je na mieste ho riadit manažérsky "plochými" štruktúrami, či holdingovým prepojením, alebo systémom hierarchicky usporiadaných dcérskych spoločností. To, čo mi na tomto, inak výbornom texte chýba, je reflexia idey a reflexia, ako formovanie tejto idey vplývalo na vznik „manažérskej nadstavby“ cirkvi. Mám na mysli nielen vysporadúvanie sa s rannými "herézami", vplyv církevnych otcov, a rozchod s Origénom či gnostikmi. Mám na mysli vlastne vysporadúvanie sa s vtedajšíim názorovým pluralizmom. Prvé koncily mali s tým veru čo robiť, a keby Konštantín nezasiahol, tak by sa veci istotne odvíjali inak.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Cirkevný krutý „stredovek“ priniesol množstvo závažných názorov, ktoré však napokon scholasticky vyústili do „ideologickej“ podpory Konštantínom zafixovaného „status quo“. V tomto období sa ale udialo niečo podstatnejšie, o čom sa málo hovorí. Snáď iba v kontexte pálenia bosoriek. V tomto období nastal odklon od čoraz vzácnejšieho mystického nazerania na základnú ideu kresťanstva a na Boha. Všetko začínalo byť akosi nalinkované a aj mnohí dnes uznávaní kresťanskí mystici to mali vtedy namále. Ono totiž mystické nazeranie a skúsenosť často presahuje písané pravidlá a zákony.

Trochu si pomôžem myšlienkami Richarda Rohra, známeho amerického františkánskeho kňaza a teológa. Rohr sa vo svojej knihe „Skryté veci“ snaží priblížiť vývoj kresťanskej „ortodoxie“ (v širšom slova zmysle) zaujímavou úvahou, ktorú začína citátom: „Obchádzate more aj zem, aby ste získali jednoho nového veriaceho, a keď sa ním niekto stane, urobíte z neho syna pekla, dvakrát horšieho, ako ste sami!“ (Mt. 32,15). Rozoberá ďalej dve možné cesty duchovného rozvoja a ich potrebnej rovnováhy, teda cestu tradície „znalosti“ a cestu tradície „neznalosti“. Cesta „neznalosti“ uznáva nemožnosť dokonalého poznania pravdy, je to cesta, „kde sa pohybujete mimo slov a obrazov do ticha“. Naopak cesta „znalosti“ je taká, „na ktorej používate slová, idey a obrazy“. Tieto obidve cesty boli v kresťanstve kedysi v tak potrebnej rovnováhe. Dnes pozná moderný človek cestu „do ticha“ vedúcu k pocitovému poznaniu „úžasného“ iba v podaní „východných“ budhistických a hinduistických smerov.

SkryťVypnúť reklamu

Rohr ďalej rozvádza: „Cesta „neznalosti“ bola od doby protestantskej reformácie málo používaná, málo vysvetľovaná a málo rozvíjaná. V skutočnosti sme sa začali hanbiť za svoje „nevedenie“ a snažili sme sa svoje bitky bojovať racionálne. Počas niekoľkých storočí bolo náboženstvo na Západe v defenzíve, malo mentalitu „obliehaných“, v ktorej sme potrebovali istotu a jasnosť a v ktorej bol malý priestor pre „nevedenie“ a mystickú tradíciu. V tomto obrannom postavení sa nachádzame dodnes, teraz sa však bránime sekularizmu, New Age a medzináboženskému dialógu, ktoré všetky, každý svojím spôsobom, zdanlivo ohrozujú náš základný pocit identity. Najpodstatnejšie však je, aby sme v súčasnej dobe znova tieto dva prúdy, znalosti a neznalosti, integrovali.“

SkryťVypnúť reklamu

Uprednostňovanie cesty „znalosti“ vedie v konečnom dôsledku ku „zbožšťovaniu“ pravidiel a predpisov, kánonu a cirkevných zákonov, čoho následkom je nielen odvrhnutie každého, kto sa snaží hľadať najzákladnejšiu ideu v hĺbke ticha, ale aj čoraz hlbšie zabetónovávanie vyhláseného „organizačného poriadku“ a nárast fundamentalizmu. Rohr to formuluje takto: „Fundamentalistický spôsob myslenia má natoľko rád odpovede a vysvetlenia, že si zámerne nevšíma to, ako dejiny k týmto vysvetleniam došli, alebo ako samoúčelné tieto vysvetlenia sú. Uspokojivá nepravda je nám príjemnejšia ako neuspokojivá pravda...“  

SkryťVypnúť reklamu

Pre dnešnú situáciu v katolíckej cirkvi je teda symptomatické, že sa úmorne snažíme dodržiavať všetky pravidlá „organizačného poriadku“, ktorý sme si sami vytvorili, zabúdajúc na to, čomu má slúžiť. A keď už kritizujeme, tak zase jedine prehrešky voči nemu. Najsmutnejšie však je: Nič a nikto nás nevedie a ani nemá snahu viesť po onej mystickej cete „neznalosti“, ktorá jediná je schopná vstupovať priamo do podvedomia človeka. Vstupovať do jeho „srdca“ akýmsi „bajpasom“ obchádzajúc rácio tak zdeformované bulvárom a médiami. Radšej uprednostníme priame pokyny GPS navigácie, akoby sme sa mali zamýšľať nad mapou...




foto: (C) Tibor Javor

Tibor Javor

Tibor Javor

Bloger 
  • Počet článkov:  371
  •  | 
  • Páči sa:  22x

Človek s niekedy iným pohľadom na tradičné hodnoty. Spoznáte ma aj pod nickom "commandcom". Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáFotografieVšeličoZamysleniaPotulky

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu