Ani si už nespomínam, kedy to bolo naposledy. Či sme sa stretli v tej bratskej modlitebni na Cukrovej, alebo, či to bolo na Vianočných trhoch. Ty si sa vtedy chystal na „materskú" do Štrasburgu a ja som bol bez práce. Vínko a medovina na trhoch chutili výborne a malá Lea bola rozkošná. Ty si však vtedy vyzeral akosi ustaranejšie, ako na Karolových fotkách. Vidím, že Ti „materská" urobila dobre. Alebo, že by to bol ten Štrasburg?
Bol si dlho preč a menej si písal. Je to pochopiteľné, pri decku má človek iné starosti. Avšak, zdá sa, že sa ti aj minuli témy. Sokol je na dôchodku a Bezák so Zvolenským sú o triedu vyššia úroveň. V tom rozhovore so Sudorom si to ale všetko vynahradil.
Vieš, v mnohom máš pravdu. Jedno mi však príde také zvláštne. A to je tá Tvoja zatrpknutosť a akoby čosi stále nespracované. Nie, nemám na mysli Tvoje kňažstvo, veď kňazom si aj zostávaš. Mám na mysli tie veci okolo „reformy" cirkvi. Vidno na Tebe, že ťa to štve. A štve Ťa iste aj to, že to Moravčík zbalil a radšej ostal na fare. Ja som tiež zostal v KODAK-u až do jeho konca na Slovensku. Hlavu som si potom búchal, že som nevypadol skôr.
Nedávno som v jednom blogu písal, že sa s výzvami na zmeny v cirkvi akoby roztrhlo vrece. Či už je to v Nemecku, Rakúsku, alebo tá výzva Hansa Künga. Práve som dočítal ostatnú Küngovu knižku „V čo verím". Je to také zhrnutie jeho filozofie. Snaží sa odvodiť svoju vieru a vieru vôbec „z dola", zo základne všeobecne platného ľudského étosu. Vcelku zaujímavé čítanie, i keď v niektorých vyjadreniach o základných dogmách cirkvi je na hrane. Tak som rozmýšľal, prečo si ten chlap už nedá pokoj. Asi má podobné „nutkania" ako Ty a na cirkvi mu záleží. Teda na tom, aby sa nejako „pozviechala" a zmodernizovala.
Myslím, že Küng má právo napísať výzvu, akú napísal. Urobil pre cirkev nesmierne veľa a pre ekumenizmus a porozumenie medzi náboženstvami ešte viac. Podobné formulácie, prepáč Miro, ale znejú z úst slovenského teológa, ktorý bol v pastorácii iba pár rokov, akosi nepatrične. Možno keby si sa obmedzil na konkrétne veci slovenskej RKC, ako si to svojho času robil vo svojich polemikách o Sokolovi, ale prezentovať tú hrsť zhnitých čerešní zozbieraných z celého sveta ako reprezentatívnu vzorku celej cirkvi sa mi zdá prisilná káva.
Tvrdíš, že cirkev sa „zvnútra" zmeniť nedá. V tom máš pravdu, na takú zmenu by bolo treba koncil. Škoda, že si sa na toho „biskupa", ktorého ti sľubovali ako si spomenul, vykašľal. Možno by si dnes mohol kdesi vo Vatikáne pripravovať tretí koncil, ako mladý Küng sa motal okolo prípravy toho druhého.
Áno máš pravdu, cirkev sa zvnútra meniť nedá. Avšak, čo je to cirkev? Nezahmlieva sa tu všade, že cirkev sú iba kňazi a kardináli s tučnými bruchami zabalenými v sutanách? Nebolo by lepšie, ako neustále poukazovať na to či ono, niečo urobiť?
Viem, povieš, že si už mimo mašinérie a že si iba radovým členom cirkvi. Vtedy sa ťa opýtam: Dokážeš ukázať na jediný slovenský prípad zneužívania detí kňazom tak, aby si sám neskončil v na súde za ohováranie? Veď si sám písal pred časom o kauze „františkáni". Preto sa mi zdá, že si sa nemal dať Karolovi tak naporcovať.
Zaujímavo, i keď trocha vulgárne, si hovoril o nespracovanej sexualite kňazov a seminaristov. V mnohom s Tebou súhlasím. Tvoj názor si však dovolím doplniť: Kým sa bude „kňažstvo" chápať ako remeslo, dovtedy sa bude sexualita týchto remeselníkov chápať ako pud. A tak sa k nemu aj správať, psa totiž tiež odnaučíš skákať na ulici na fenku, keď mu pár krát šľahneš po zadku. Máš pravdu, ľudská sexualita nie je iba pud. Túžba po „duchovných veciach" by mala byť túžbou silnejšou, vtedy by nebolo treba toho biča. Nuž ale, nepovažujú mnohí kňazi svoje kňažstvo iba za „zamestnanie" ako každé iné?
A propos „zamestnanie"... Spomínal si IBM a Microsoft. Pochopil som to tak, že by to kľudne mohol byť aj Legrand alebo Caterpillar. Vcelku vtipný príklad, ktorý použijem aj ja. Každá firma má svoje vnútorné pravidlá a procesy ako akúsi nadstavbu všeobecne platných noriem. Každá firma má hierarchickú štruktúru, svojich riaditeľov na rozličných úrovniach a svoje mítingy, brífingy, brainstormingy (ako spieva Chinaski). Niekedy má aj odborové organizácie. Ja si namôjpravdu ale neviem prestaviť, že by si zamestnanci mohli dovoliť revoltu proti vrchnosti. Jedine ako legálnu odborovú akciu. Inak by ich zamestnávateľ vyhodil pre porušenie pracovnej disciplíny. No a v cirkvi odbory nie sú. Tak prichádza do úvahy iba tá druhá možnosť. Z tohto pohľadu sa Zvolenský zachoval v pravde veľmi veľkoryso.
Nejako som sa , Miro, rozpísal, tak záverom sa dotknem iba toho najpodstatnejšieho z toho rozhovoru: Sedím si na konári a je mi dobre. Na tom najhrubšom. Dúfam, že tam sedíme obaja.
Takže sa maj a ozvi sa. A aby som nezabudol, gratulujem k ďalšiemu prírastku do rodiny! A pozdrav manželku.
Tibor