Keď chcete byť slávnym kaderníkom, alebo módnym návrhárom, musíte byť homosexuál. Keď chcete preraziť v šoubiznise, každá aféra je dobrá. A keď chcete byť „cool" v IT komunite, tak na vašom stole leží Mac. Dredy a kapsáče dnes už nestačia a Linux je príliš zložitý.
Steve Jobs je v médiách prezentovaný ako vizionár a inovátor. Prisudzuje sa mu zavedenie grafického rozhrania windowsovského typu, presadil vraj osobný počitač „do každej rodiny" a spôsobil revolúciu v odvetví smartfónov. Stíšeným hlasom sa pre objektivitu dodáva, že ho pred časom z Apple vyhodili a ešte tichšie sa poznamená, že vlastne zarobil vo filmovej branži. Nie v IT. Po návrate do Apple vraj bral iba jeden dolár ročne. Nepotreboval viac, bol už za vodou.

V časoch, keď sa prvé myši podobali krabičke na mydlo (a u nás sme si ich z takýchto krabičiek aj na kolene vyrábali) a pécéčka mali disky s ledva dvadsiatimi megabajtami, macintoshe stáli na pracovných stoloch jedine v grafických štúdiách. Tam som sa aj s prvým Macom stretol a obdivoval som práve ovládanie cez „okná". Šéfgrafik ma ale rýchlo schladil: „Je to fajn, ale Jobs to aj tak ukradol. Od Xeroxu ..." Budhisti veria na karmu a Steve Jobs windowsy komerčne nepresadil. To urobil ďalší plagiátor Bill Gates.

Po „pixarovskom" intermezze, počas ktorého sa Steve dostal k peknému balíku, začala nová „iÉra". Začala najmä iPodom, ktorý napriek všetkej dnešnej snahe médií ho tak prezentovať, taktiež nebol nič nové pod slnkom. V čase, keď prišiel, regále supermarketov boli predsa plné MP3 prehrávačov desiatok značiek. Vtedy som pochopil, že miera inovácie môže závisieť aj od farby kábliku a slúchadiel. No a možno od predaja muziky cez iTunes...
Žeby sa Steve vo filmovom biznise niečo naučil?
Nech už boli prvé „ajfóny" akékoľvek technologicky vyspelé a dizajnovo perfektné, ťažko na nich nájsť niečo, čo by vtedajšie smartfóny nedokázali poskytnúť. Snáď iba ten kompas, ktorý pri surfovaní na internete istotne nájde výborné uplatnenie. Tu som ale už začínal tušiť, čo je najsilnejšou zbraňou firmy Apple. Marketing. Dokáže predať masám aj to, čo by od iného výrobcu nekúpili. Možnože preto, že Apple sa nesnaží ponúkať široký sortiment variácií na jednu tému, ako napríklad výrobcovia mobilných telefónov, ale že ponúka hneď tri či štyri zariadenia „rôzneho žánru": prehrávač, telefón, počítač a tablet.
Apropos počítač. Ani tu nebol Jobs prvý. A aj keď Apple prišiel na trh s notebookmi, regále už taktiež boli plné. Avšak prístrojmi v čiernej farbe. Mac je biely.

Dnes akcie Apple letia do závratných výšok. Ťahá ich iPad a zrejme sa napriek všetkému história bude opakovať. Ibaže plagiátorom plagiátu teraz nebude Microsoft, ale Samsung.
Steve však si svoj ďalší diel karmy už odžil a odtrápil. Nech mu je zem ľahká...
foto: Wikipédia