Pojem leteckých es sa objavil zakrátko po tom čo boli nasadené prvé lietadlá do bojov. Letecké alebo stíhacie eso je pilot, ktorý zaznamenal päť alebo viacej zostrelov nepriateľských lietadiel. Prvý pilot označený za letecké eso bol Adolphe Pégoud v roku 1915. Letecké esá sa stali národnými hrdinami a celebritami. Títo národní hrdinovia predstavovali morálnu posilu pre celý národ, či už vojakov bojujúcich v zákopoch, alebo ostatku národa potrebného na chod priemyslu zabezpečujúci chod štátu.
V priebehu histórie nasledovalo veľké množstvo leteckých es. Za zmienku stojí napríklad slávny červený barón Manfred von Richthofen s 80mi zostrelmi. Najviac zostrelov vôbec má na konte Erich Hartmann s rekordnými 352mi zostrelmi. Najlepšie slovenské letecké eso bol Ján Režňák s 32mi zostrelmi.
Najnovšie letecké eso je Duch Kyjeva. Pilot Migu 29, ktorý zaznamenal šesť zostrelov nepriateľských lietadiel počas prvých 30 hodín konfliktu. Zostrelené lietadlá mali byť dve Su-35s, dve Su-25s, Su-27 a Mig-29. Pokiaľ by sa jednalo o pravdu, bol by prvé letecké eso v dvadsiatom prvom storočí. Kto tento duch Kyjeva je? Je stále nažive? Naozaj zostrelil šesť lietadiel? Tieto otázky asi nikdy nebudú s istotou zodpovedané.
Podľa niektorých bol Duch Kyjeva Oleksandr Oksanchenko prezívaný sivý vlk, ktorý bol zostrelený nad Kyjevom 25. februára ruským systémom S-400. Oksanchenko mal viacero ocenení z leteckých šou a súťaží ako najlepší pilot. Posmrtne dostal vyznamenanie Rádu zlatej hviezdy – najvyššieho vyznamenania Ukrajiny.

Bol teda Oksanchenko Duchom Kyjeva? Pravdepodobne nie, keďže v prvom rade lietal na Su-27 a nie na Migu-29, ako sa všade písalo o Duchovi Kyjeva. Podľa ďalších správ z 27. februára bol Duch Kyjeva stále nažive a už zostrelil 10 lietadiel. Tu a tam sa objavuje správa, že Duch Kyjeva je stále nažive a zostreľuje ďalšie a ďalšie lietadlá.
Nevyvrátiteľnou správou je, že ruské letectvo neustále prichádza o ďalšie a ďalšie stroje. O ruskej dominácii ukrajinského neba sa nedá hovoriť. Podľa potvrdených informácií ruské letectvo doteraz prišlo o 13 lietadiel a 32 helikoptér. A to hlavne vďaka tomu, že ukrajinská protilietadlová obrana je stále aktívna. Systémy ako S-300V, 9K37 Buk, 9K33 Osa, 9K35 Strela-10, 2K22 Tunguska neustále predstavujú hrozbu pre ruské letectvo. Tieto systémy ostávajú byť činné hlavne kvôli absencii misií ruského letectva typu S.E.A.D a D.E.A.D. Teda supresia nepriateľskej protilietadlovej ochrany a jej deštrukcia. Pre ruské letectvo sú rovnako nebezpečné aj ručné protilietadlové systémy typu Stinger, Igla a Piorun, ktoré sa efektívne letectvom zničiť nedajú. Za týchto podmienok sa ukrajinskému letectvu darí operovať a nepriateľovi spôsobovať škody, pričom pri tom vidíme hlavne dron Bajraktar TB2.
Je teda Duch Kyjeva skutočný, alebo nie? V končenom dôsledku je to jedno, lebo Duch Kyjeva nie je osoba Duch Kyjeva je myšlienka, idea ktorá sa nedá zabiť. Duch Kyjeva je niečo mocnejšie ako letecké eso, je to symbol. Symbol odporu, odvahy, húževnatosti a možnosti víťazstva nad protivníkom, ktorý má početnú prevahu vo vzduchu 10 ku 1.
