
Ako prvé som chcel zistiť, či budú ľudia využívať možnosť cestovania vlakmi častejšie, keďže ich to finančne odbremení. Zo všetkých respondentov odpovedalo áno 32 %, 29 % povedalo nie, 13 % nevedelo odpovedať a zvyšných 26 % sa bezplatné cestovanie netýka. Keď sa pozrieme na vzorku respondentov, ktorých sa bezplatné cestovanie dotkne, až 42 % ľudí povedalo, že bude cestovať častejšie, 40 % sa nechystá a 18 % nevie. Možno teda predpokladať masívny nárast cestujúcich vlakovou dopravou; a keď si už teraz predstavím ten rýchlik v piatok večer z Bratislavy do Košíc, nabieha mi husia koža. Ten, kto ním cestuje, vie, o čom hovorím.
Pozrime sa čo to urobí na reálnych číslach. Podľa výročnej správy Železničnej spoločnosti Slovensko za rok 2013 využilo cestovanie vlakom 44,287,000 cestujúcich. Koľko z nich využívalo zľavnené cestovanie je však neznáme! Táto chýbajúca informácia je pre mňa šok. Ako je možné, že si železnice túto informáciu neevidujú? Veď každý jeden lístok je predaný cez elektronický systém, cez ktorý by sa dali tieto informácie získať. Späť k počtom, podľa odhadov je tento podiel niekde na hranici 25% - čiže 11,071,750 cestujúcich. Predpokladať teda môžme, že železnice v budúcom roku prepravia 15,721,885 pasažierov bezplatne - čo je nárast o 4,650,135 ľudí.
13 milión Euro. Minimálne. Toľko avizuje Ministerstvo dopravy navýšenie rozpočtu na podporu bezplatného cestovania na budúci rok. Takže 13 miliónov naviac. Naviac čoho? Kde? Z čoho? Toto číslo je podľa mňa úplný úlet.
Podľa môjho predpokladu vzrastie doplatok Ministerstva dopravy zo 16 miliónov za rok 2013 na 22,8 milióna pri zvýšení počtu cestujúcich o 42%. Avšak! Nezabúdajme, že pokiaľ teraz financovalo Ministerstvo dopravy 50% cestovného, teraz to bude 100%. Dá sa hovoriť o celkovej sume 38,9 milióna Euro!! Keď odpočítame 16 miliónov, ktoré ministerstvo doplatilo v minulom roku, môžme predpokladať navýšenie o 32,8 milióna Euro, to je veľký rozdiel oproti avizovaným trinástim. A to ešte nerátam náklad na prenájom "nových" vozňov z Českej republiky, ktorý momentálne stojí 7 231,44 Euro denne. . Dovolím si povedať, že tento špás vyjde oveľa viac ako nám je prezentované. A kto to zaplatí? Samozrejme daňový poplatník.
Počet cestujúcich vlakom v roku 2013 | 44 287 000 |
- cestujúci so zľavou (študenti, dôchodcovia) | 11 071 750 |
- cestujúci s plným cestovným | 33 215 250 |
Priemerné plné cestovné v roku 2013 | 2,90 € |
Priemerné polovičné cestovné v roku 2013 | 1,45 € |
Doplatok Ministersterstva dopravy na polovičné cestovné za rok 2013 | 16 077 288 € |
Predpokladaný počet cestujúcich so zľavou v roku 2015 | 15 721 885 |
Predpokladané navýšenie doplatku Ministerstva dopravy za bezplatné cestovanie v roku 2015 | 22 829 749 € |
Predpokladaná strata z predaja lístkov v roku 2015 | 16 077 288 € |
Ceľkový rozdiel (navýšenie + strata) | 38 907 037 € |
Následne som chcel vedieť, ako ľudia hodnotia cestovanie vlakom. Mohli tak urobiť známkou 1 až 5 ako v škole. Najviac bolo pridelených pätiek, to až 33 %. Najmenej získala dvojka a to 12 %. Priemerná známka bola 3,32. Paradox v tejto situácii je, že aj keď sa ľudia chystajú cestovať viacej, samotný nápad nepovažujú ani len za „dobrý“.
Zaujímalo ma aj čo ľudia vidia ako najväčší prínos a, naopak, čo vnímajú ako negatíva. Medzi pozitívnymi názormi dominovala pomoc ekonomicky slabším jedincom (56%), ďalej to bolo zmenšenie počtu áut na cestách, možnosť cestovať častejšie, zhustenie spojov či zvýšenie popularity vlakovej dopravy. Skoro 10% však žiaden prínos nevidelo.
Ako najväčšie negatívum vidia ľudia v ešte viac preplnených vlakoch (77%) a častejších meškaniach spojov (44%). Za týmito dvomi dôvodmi nasledovali zhoršenie kvality služieb na železniciach, veková diskriminácia, negatívny vplyv na prevádzkovateľov autobusových liniek a populizmus. V neposlednom rade bolo považované za negatívne aj to, že bezplatné vlaky sú hradené z peňazí daňových poplatníkov.
Od decembra začne na linke Bratislava-Košice premávať nový súkromný prepravca, a tak bola posledná otázka zameraná práve na výber prepravcu. Zaujímavé zistenie bolo, že až 36% respondentov je ochotných zaplatiť si za luxusnejšiu dopravu, zatiaľ čo len 12% zvolilo dopravu bezplatnú. Zvyšnej skupine účastníkov je to buď jedno, alebo sa ich to netýka.
Záver? Aj napriek tomu, že bezplatné cestovanie je vnímané skôr negatívne, počet cestujúcich na železnici pribudne. Vznikli veľké skupiny kritizujúcu túto iniciatívu; vznikla už aj petícia za zrušenie tohto opatrenia. Ľudia proste kričia, ba čo viac, študenti kričia. Práve tá časť skupiny ľudí, ktorej sa to bytostne dotýka kričí najviac. To je niečo fantastické, takto by podľa mňa mala reagovať spoločnosť. Ľudia nie sú slepí, dávajú najavo svoj nesúhlas. A nahlas! Uvedomujeme si, že zadarmo nie je nič, že niekto tie vlaky zaplatí. Dajme najavo svoj nesúhlas s týmto populistickým opatrením.
A viete, čo by bolo ešte zaujímavejšie? Keď slovenskému štátnemu prepravcovi zostanú tí cestujúci "zdarma" a ostatní sa budú voziť so súkromným prepravcom. Zostane nám z koláča diera, a to je také slovenské.