Vláda predložila novelu kompetenčeného zákona do skráteného legislatívneho konania. Vláda tým obišla medzirezortné pripomienkové konanie a dramaticky obmedzila čas medzi predložením návrhu a hlasovaním o ňom, čím takmer znemožnila spoločenskú diskusiu.
Lenže vláda nechce žiadnu výmenu názorov. Nechcú ani odhaľovanie toho, čo všetko do tejto pandorinej skrinky schovali.
V záujme osvety o tomto vládnom zámere stručne zhrniem niekoľko kľúčových bodov novely - lebo každý z nich si zaslúži pozornosť verejnosti.
Vláda vo svojich rukách kumuluje moc svojvoľne rozhodovať o vedení dôležitých úradov štátnej správy. Konkrétne:
1A: Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ktorý má nesmierne dôležitú kontrolnú funckiu v zdravotníctve. V súčasnosti predsedu menuje prezident na návrh vlády, ktorý musí schváliť parlament. Po novom túto moc dostáva vláda na návrh ministra zdravotníctva, teda člena vlády.
1B: Štatistický úrad, ktorý má okrem iného na starosti spočítavanie hlasov vo voľbách. Po novom by ho už nemenoval prezident, ale svojvoľne by rozhodovala vláda.
Zmenia sa pravidlá pre vedenie SIS. Podľa návrhu bude možné na čelo SIS vymenovať poslanca a mandát v parlamente mu nezanikne, iba sa dočasne neuplatní a bude sa môcť hocikedy vrátiť späť do parlamentu. Výsledok nielen podnecuje k silnejšiemu prepojeniu stranickej politiky a tajnej služby. Pripomínam, že na vzatie poslanca do väzby, je potrebný súhlas Národnej rady SR.
Minister obrany získáva moc rozhodovať o obchodoch SR so zbraňami. Teraz ministerstvo zahraničných vecí posudzuje, či navrhovaný zbrojný obchod nie je v rozpore s našimi medzinárodnými zmluvami a záujmami. Túto kompetenciu by na základe novely stratilo a moc by sa kumulovala v rukách ministra Kaliňáka.
Vznikne nové Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky. Tento krok ako jediný vláda priznáva. Lenže nepriznáva, koľko to bude stáť. Podľa Doložky vplyvov to nebude stáť nič. V rozpočte na budúci rok už priznávajú náklady okolo 100 mil. eur. Hovorí sa aj o vyšších sumách. Netušíme, čo z toho, a či vôbec niečo, naozaj zlepší podporu športu.
Na záver: včera sme ako opozícia predložili procedurálny návrh, aby sa bod rozpočtu predradil pred rozpravu o kompetenčnom zákone. Vláda to odmietla. Chápeme, že chcú hlasovať o rozpočte do konca roka. Nedáva žiaden význam pre záujmy tejto krajiny, aby sme urýchlene museli rokovať o novele kompetenčného zákona, ktorá vstupuje až do 21 rôznych zákonov a do nezávislosti mnohých úradov.
Lenže tento zákon žiaľ nie je o záujmoch tejto krajiny. Je o záujmoch úzkej skupiny ľudí vo vláde. Aj preto ho neprejdeme mlčaním a vedieme o ňom rozpravu aj naďalej.
A rovnako a ešte dlhšie budeme rokovať o návrhu, ktorý voláme promafiásnyk balíček. Lebo nechceme dopustiť, aby vláda si ďalej uzurpovala moc a pri ochrane "svojich ľudí" drtila právny štát.
Update 19.12.2023 po 22:00:
Pôvodný text obsahoval aj bod 1C: Protimonopolný úrad. Súčasný zákon presne stanovuje pravidlá transparentného procesu pre výber kandidáta na čelo PMÚ. Návrh znie, aby celý proces nahradila jediná veta: “Predsedu úradu vymenúva a odvoláva vláda Slovenskej republiky.“ Tento návrh je nie len škodlivý, ale aj v rozpore s právom EÚ a za jeho prijatie nám budú hroziť sankcie. (Táto zmena je súčasťou pozmeňujúceho návrhu koaličného poslanca Michelku. EK už teraz avizovala, že ak návrh prejde, príde zo strany EK žaloba.)
V rámci nočnej rozpravy v NRSR poslanec Michelko uviedol, že pozmeňujúci návrh nakoniec nepredloží. Teší nás, že tlak na ochranu PMÚ bol úspešný.