Daltonský deň je inovatívny spôsob výučby. Spočíva v tom, že sa zotrú hranice medzi jednotlivými predmetmi a tiež medzi hodinou a prestávkou. Žiaci samostatne pracujú na medzipredmetových úlohách. Každý pracuje vlastným tempom, podľa vlastného záujmu. Za základné daltonské princípy sa uvádzajú sloboda, spolupráca a samostatnosť.
Najviac sa mi páčilo, že pre nás rodičov chystali pracovné listy samotné deti. Teda sa zotreli hranice aj medzi rolou učiteľa, žiaka a rodiča. Deti pre nás vymysleli úlohy z matematiky, prírodovedy aj vlastivedy. Na šťastie sme mali k dispozícii aj ich učebnice, inak by sme mnohé úlohy naozaj nezvládli 🙂
Ako v Berlíne
Pripomenulo mi to inovatívnu berlínsku školu ESBZ (Evangelische Schule Berlin Zentrum), v ktorej som pred niekoľkými rokmi sprevádzala skupinu učiteľov zo Slovenska. V ESBZ žiaci ráno prídu do školy a sami si vyberú, ktorý z hlavných predmetov v ten deň navštívia. Následne vojdú do učebne, v ktorej sedia žiaci z rôznych ročníkov. Každý pracuje samostatne, svojim tempom. Ak niečo nevedia, najprv sa majú opýtať spolužiakov. Lebo aj vysvetľovanie učiva je súčasť procesu učenia sa. Až ak spolužiaci nevedia pomôcť, treba sa ísť opýtať prítomného učiteľa. Každý žiak má aj pravidelné individuálne konzultácie, aby škola dohliadla na to, že v každom z hlavných predmetov primerane postupuje.
O škole vyšli aj v slovenskom preklade dve výborné knihy, obe vydal Komenského inštitút: Školy v pohybe od zakladateľky školy Margret Rasfeld a Škola podľa našich predstáv: Učiť sa, ako sa to páči nám od žiačok školy.
Bariéry pre inovácie
Učiteľka môjho syna sama povedala, že navštívila mnohé školenia o inovatívnych spôsoboch výučby. Podľa jej slov však väčšina týchto metód, napríklad Waldorfské či Montessori metódy, sú ťažko aplikovateľné v našom bežnom vzdelávacom systéme. Pre začlenenie Daltonských dní si však priestor našla a podporu dostala aj od riaditeľky školy. A teraz už aj od nás, nadšených rodičov.
Mimochodom v archíve metodicko-pedagogického centra (bývalé MPC, dnes už súčasť NIVaM) som našla aj materiál Implementovanie daltonského spôsobu vyučovania do výučby na 1. stupni ZŠ. Osvedčená pedagogická skúsenosť edukačnej praxe. Žiaľ, ako mnoho iných odskúšaných inovácií vo vzdelávaní, aj táto zostala prevažne v neznáme. Jedným z dlhoročných problémov nášho školstva je, že sa inovácie veľmi pomaly šíria. Snáď s plánovanými zmenami, najmä s prípravou kurikulárnej reformy pre základné školy, sa to zmení.
Prajem všetkým učiteľom a žiakom veľa slobody, tvorivosti a radosti vo vyučovaní.