Tvorivosť nad gramatiku

Včera maturanti písali externú časť maturity, ktorou je sloh.

Tvorivosť nad gramatiku
Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Pre mňa bolo písanie slohov jedna z mála vecí, ktoré ma v škole bavili. Mrzí ma, keď vidím, ako málo sa u nás aj dnes voľné písanie podporuje.

Aj my Ausländeri sme vedeli písať slohy

Svoju školskú dochádzku som začala v Rakúsku. Môj otec tam krátko po páde železnej opony začal pracovať a ja som mala štyri roky, keď sme sa ako rodina presťahovali do Viedne. Kým som nastúpila do prvej triedy, už som mala za sebou dva roky vo viedenskej škôlke a na šťastie už ovládala plynulo nemecky, aj keď doma sme vždy hovorili slovensky. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na základnej škole som mala šťastie na vynikajúcu učiteľku, Frau Watts. Až spätne si uvedomujem, aká bola naša trieda národnostne rozmanitá. Mala som spolužiakov z Turecka, Poľska či bývalej Juhoslávie. Aj ja som bola Ausländer, teda cudzinka. Nikto nám však ani náznakom nedal pocítiť, že by to bolo niečo negatívne.  

Napriek jazykovej heterogenite medzi žiakmi sme mali veľmi tvorivé hodiny nemčiny, teda štátneho jazyka. Od kedy sme sa v prvej triede naučili čítať a písať, od druhej triedy sme pravidelne tvorivo písali. Najradšej som mala obrázkové príbehy: dostali sme niekoľko obrázkov, ktoré znázorňovali krátky príbeh. Našou úlohou bolo príbeh popísať a vymyslieť mu vlastný koniec. Písali sme v škole na hodinách, doma na domácu úlohu aj na písomky. 

SkryťVypnúť reklamu

Učiteľka nám vždy opravila aj gramatické chyby, ale hlavný dôraz bol na našej tvorivosti a schopnosti štylistiky, nie na samotnej gramatike.

Niektoré z týchto zošitov mám odložené do dnes a občas z nich učím syna po nemecky. 

lyko, lysý, lýtko, lyžica

Mrzí ma, keď vidím, ako sa na Slovensku ešte aj dnes uprednostňuje gramatika pred samotnou zručnosťou písania. Moje deti, žiaci prvého stupňa základnej školy, majú tiež výborné učiteľky, ale predsa sa viac memorujú vybrané slová a prepisujú cvičenia z učebníc, než by písali tvorivo. Akoby sa to považovalo za niečo veľmi náročné, čo sa dá začať až vo vyššom veku. Pritom vymýšľať príbehy vedia už deti aj v škôlke, keď na to dostanú príležitosť. A iste by sa im aj tie ťažké gramatické pravidlá slovenského jazyka učili ľahšie pri niečom, čo ich bude baviť, než pri nezáživných diktátoch plných chytákov.  

SkryťVypnúť reklamu

Písanie nezanikne ani v dobe umelej inteligencie 

Som presvedčená, že schopnosť štylizovať myšlienky do viet je jedna zo zručností, ktoré majú význam aj v 21. storočí a v dobe rýchleho technologického pokroku. Síce aj chatbot vie písať, ale my ľudia písanie potrebujeme. 

Sme sociálne tvory a jazyk je náš kľúčový nástroj komunikácie. Platí to vo všetkých sférach našich životov, v priamych medziľudských vzťahoch, v médiách, v spoločenských udalostiach. Písanie samotné nie je len o gramatike, ale predovšetkým o narábaní s myšlienkami. 

Keď píšeme, vytvárame zmysluplnú líniu slov z chaosu myšlienok. Tvoríme príbeh, ktorý má svoje postavy a svoju pointu. Alebo opisujeme a všímame si detaily. Môžeme písať umelecky alebo argumentačne. Písanie je aj nástroj pre formulovanie názorov a pomáha nám pri kritickom myslení. A samozrejme písanie podporuje tvorivosť a umelecké cítenie. Písanie má význam aj pre nás vnútorne, čo potvrdzujú výskumy o pozitívnom účinku písania denníka na duševné zdravie. 

SkryťVypnúť reklamu

Zmena aj pre žiakov na Slovensku

V tomto období prebieha príprava nového štátneho vzdelávacieho programu pre základné školy, tzv. kurikulárna reforma. Podľa prvých zverejnených dokumentov sa zdá, že po jej prijatí sa aj na Slovensku bude klásť väčší dôraz na písanie v každom veku. 

Návrh vzdelávacích štandardov slovenského jazyka a literatúry pre prvý cyklus (prvý až tretí ročník) uvádza päť komponentov, pričom jedným z nich je aj písaná produkcia. V rámci nej majú deti získať schopnosť vyjadriť písaním svoje emócie a predstavy či napísať príbeh, vlastnú skúsenosť alebo zážitok. Teším sa tomuto posunu a aj keď moje deti sa už podľa nového kurikula učiť nestihnú, mnohým ďalším to môže pomôcť byť lepšie pripravený na život.

Tina Gažovičová

Tina Gažovičová

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  138x

Študovala som sociológiu a verejnú politiku. Sociológia prehĺbila môj záujem o ľudstvo ako spoločenstvo, naše rôznorodé kultúrne zvyky, naše postoje k sebe samým, k sebe navzájom a k svetu okolo nás. Štúdium verejnej politiky ma naučilo hľadať odpovede na otázku: “čo môže urobiť štát, aby sa v tejto krajine žilo lepšie”. Pracovne sa venujem najmä vzdelávacím politikám a zlepšovaniu systému školstva. Tento blog však nebude o mojej práci - jeho písanie si volím ako hobby pre voľný čas. Chcela by som písať o knihách, o spoločnosti ako aj o každodenných postrehoch. Aktuálne žijem s rodinou - manželom, dvoma synmi a psom, v Bratislave. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu