Takmer naisto znamená len to, že novým jazykom hovoriť chcete. Že sa do „toho“ naozaj pustíte :)
Prvé dve zásady prináša prvá časť. Mnohokrát spomínané ale nepochopené „Tabuľky a poučky hodíme do koša“. Moja veľmi obľúbená „Reagujeme na výzvy.“
Ostávajú teda už iba:
Tretia zásada - Od základných po rozvinutejšie
Či už sú to funkčné slovíčka, ktoré spájajú ostatné slová do kopy (Ale, ani, prečo, čo, nad..., teda znova gramatika) alebo obyčajné slová ako dom, jablko, učiteľ, auto, zelený, je neuveriteľné účinné osvojovať si ich v novom jazyku od základných po rozvinutejšie
a od najčastejšie používaných po menej používané.
Aj vedecké štúdie to dokázali. Človek si neosvojí schopnosť povedať „Išiel by som do domu“, kým nevie plynulo poľahky povedať „Idem do domu“. Nech robí, čo robí. Pri obyčajných slovách sa zase nemá zmysel učiť slová ako cvikla, baklažán, rukola, kým nepoznáme, cibuľu, zemiak, chlieb. Na prvé nám poslúži dobrá gramatická príručka s dobrými vetami. Poučky a tabuľky ignorujeme. Na druhé takzvaný frekvenčný slovník.
Táto zásada sa zdá taká jasná, logická a samozrejmá. Keď ale nazrieme do jazykových kurzov a učebníc, zistíme, že väčšina ju totálne porušuje a obchádza. Už v prvých lekciách sú nahustené zložitejšie gramatické javy hlava na hlave a množstvo vskutku nie dôležitých slovíčok. Veľa, veľmi veľa. Rýchlym tempom, čo najviac. No ..., nefunguje to potom.
Štvrtá – Opakujeme v postupne sa zväčšujúcich intervaloch
Dobré kurzy to, čo si človek osvojí, opakujú. V postupne stále sa zväčšujúci sa intervaloch. Napríklad, prvý krát po prvej minúte, potom po hodine, po piatich hodinách, po dni, po týždni, po mesiaci, po polroku,
po dvoch. Samozrejme, na podnet výziev, nie slepo štýlom ako opakujú papagáji po ľuďoch.
Vo svete túto zásadu nazývajú Spaced repetition.
Sú desiatky ďalších postupov, ktoré ďalej neuveriteľne zrýchľujú učenie - približujú náš cieľ. Hovoriť vysnívaným jazykom čo najlepšie a čím skôr. Venujme sa ale nateraz ešte základným štyrom.
Tieto štyri zásady možno využiť dvoma hlavnými spôsobmi. Aspoň tak som zatiaľ postrehol.
Zvukom
Niektoré kurzy na to idú zvukom. Tu ma očarili kurzy Pimsleur. Neskôr Platiquemos. Tiež kurzy FSI, hoc nepoužívajú zásadu výziev. To sa dá ale napraviť. Ostatné však perfektne do bodky.
Po roku od začiatku učenia španielčiny som vyrazil do Mexika a zistil, že nikdy predtým som sa nenaučil nový jazyk tak ľahko a rýchlo. Teda na takej úrovni, ako som hovoril tam. Mal som „už“ 34 rokov a najmä počas učenia pracoval v novinovom denníku, kde voľného času nazvyš veru nie je.
Dobre, 34 nie je až tak veľa :) Pre mnohých ale dôvod, že svoje jazykové sny hodia do koša. Zbytočná škoda.
Okom
Potom sú také, ktoré využívajú obrázky a text. Ich veľkým propagátorom je Gabriel Wyner. Ak vás zaujímajú dobré metódy, ťažko sa jeho úvahám vyhnúť.
Pri využití týchto zásad okom sa stala svetovým hitom apka Anki. Azda najefektívnejšie plní zásadu opakovania. Lebo sa pýta, či už výrazy máte zvládnuté dobre, stredne alebo ešte nie. Aj podľa toho ich potom opakuje. Samozrejme, formou výziev a nepotrebuje na to ani gramatické pravidlá.
„Okom“ (napríklad používaním obrázkov) celkom pomáha nasadiť ďalší trik. Učiť sa len v jednom, novom jazyku. Čo ďalej učenie urýchľuje. Aj pri zvuku sú spôsoby ako sa od rodného jazyka odstrihnúť. Ich nadšencom som zase ja, až tiež som o nich napísal knihu. Objavným a dodnes zaujímavým čítaním sú pre mňa postrehy Švajčiara Michelouda.
Sú aj zmiešané prístupy Zvukom a Okom. Najnovšie v popularite boduje Duolingo. Nečudo. Ľudia ním dosahujú dobré výsledky. Osvojil si štyri zásady.
Poznať tieto štyri zásady nie je žiadny teoretický rozmar. Ak narazíte na jazyk, pre ktorý dobré kurzy nebudú alebo sa „minú“ a chcete ísť ďalej, potom aj „horšie“ nástroje, učebnice a kurzy dokážete štyrom zásadám prispôsobiť.
Vedieť o nich je veľká výhoda. Napíšem nabudúce ešte pár riadkov, ako s nimi prakticky naložiť, aby ste vaším vysnívaným jazykom naozaj hovorili celkom dobre. Minimálne do roka.