Chceli poriešiť nehodovosť, výsledok je úplne opačný

V minulom roku Správa komunikácií Košice zrekonštruovala Myslavskú cestu. Táto mestská komunikácia medzi križovatkou Červený rak a tr. KVP sa môže „pochváliť“ niekoľkými zaujímavosťami.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

 Jednak vzbudzuje pozornosť u mimokošických vodičov tým, že vedie okolo aj za hranicami Slovenska známeho Sídliska Luník IX (aj keď slovo sídlisku je tu asi dosť nevhodný výraz, lepší  je rumovisko, resp. romovisko Luník IX. )  Ďalej je to jedna z mála komunikácií v Košiciach, po ktorej sa dá jazdiť povolenou 80-tkou, a taktiež tým, že hoci je krátka, nájdete vedľa nej už temer 10 krížov (ak zoberieme do úvahy aj zákrutu tr.KVP ako jej napojenie), čo značí že sa tam ozaj jazdí nielen osemdesiatkou, a dochádza tu k mnohým vážnym dopravným nehodám. Tá rýchlosť prechádzajúcich vodičov je odvodená asi aj toho faktu, že temer polovička cestujúcich na košické letisko jazdí tadiaľto.  A keď letím, tak nielen lietadlom, ale trénujem už cestou v aute.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Takže nehodový úsek, vlani položili cestári nový asfalt, dali nové značenie, proste paráda. Človek by sa už aj chystal pochváliť správu komunikácií za dobre vykonanú prácu, ale predsa len sa nedá. Zarazilo ma totiž zopár „maličkostí“ v križovatke Myslavská – Petzvalova.

Aj táto na celom úseku Myslavskej cesty patrí medzi najnehodovejšie, a tak Správa komunikácií sa rozhodla poriešiť križovatku tak, aby bola bezpečná a plynulá, aspoň o čosi viac ako pred tým, keď sa tu stávali vážne dopravné nehody.

Ako prvé je zaujímavé to, že tu ponechali povolenú osemdesiat kilometrovú rýchlosť. To na jednej strane kvitujem, predsa len je lepšie prebehnúť okolo rumoviska tak, že nemám čas sa nadchýňať tou nádherou, čo pri nižšej rýchlosti by bol oveľa väčší a dlhší zážitok. To ponechanie rýchlosti 80 km/h ma prekvapilo, lebo ako poznám dopravných policajtov po celom Slovensku, z ich strany najlepším, najfantastickejším, najúčinnejším a najefektívnejším pričinením pre zníženie dopravnej nehodovosti je rozdávanie 40 kilometrových obmedzení, tu to nechali tak, a v obci máme osemdesiat. Bohu a policajtom vďaka za tie dary.

SkryťVypnúť reklamu

Ako druhé čo ma prekvapilo – a to dosť nemile, je to, že v križovatke bol od nepamäti samostatný odbočovací pruh doľava v smere od tr. KVP hore kopcom do Petzvalovej. Na štvorprúdovej komunikácii dosť pomáhal, nakoľko v tomto smere odbočujú temer všetky mestské autobusové linky Dopravného podniku, a donedávna ten autobus pri odbočovaní stál mimo jazdného pruhu pre rovný smer. Nuž, Správa komunikácií vyhútala, že je lepšie samostatný pruh pre odbočenie doľava zrušiť, pekne ho vyšrafíčkovať a nechať vznikať kolízie v jednom z dvoch priamych pruhov. Veľmi zaujímavé a zvláštne dopravno-inžinierske opatrenie, všade inde sa snažia v maximálnej miere vytvárať na zaťažených križovatkách na vstupoch z hlavnej samostatné odbočovacie pruhy, v Košiciach odborníci zo Správy komunikácií nastúpili trend presne opačný. Nevadí, že áut pribúda zo dňa na deň, že cez križovatku bude prechádzať stále viac vozidiel, v tomto meste riešime dopravu proti smere vedecko-technickej revolúcie. Súčasne tak vznikol v priamom smere jeden z jazdných pruhov šírky 6 metrov, čo mohli byť ozaj pruhy dva. Nehľadiac na to že platné normy hovoria o maximálnej šírke pruhov 3,75 m, a ak ste postrehli, ešte aj na diaľniciach sa idú pruhy zužovať na 3 a pol metra.

SkryťVypnúť reklamu

Teraz sa možno ozve niekto z vyššie menovanej  správy košického magistrátu, a povie že ten odbočovací pruh sa zrušil preto, aby sa tam mohol vyznačiť delený priechod pre peších a zabezpečila sa tak chodcom väčšia bezpečnosť pri prechádzaní cez túto komunikáciu.

Obrázok blogu

* Chodci tu chodia tak či tak chaoticky.

Tu ja ale budem fest oponovať a nahlas budem tvrdiť, že odborníci zo správy komunikácií to poriešili blbo. Lebo delený priechod cez komunikáciu mohli bez problémov zriadiť na opačnom vstupe do križovatky z hlavnej cesty, od križovatky Červený rak, kde už majú od nepamäti zriadený fyzický ostrovček – práve preto, aby z opačného smeru mohli vymaľovať  ten samostatný odbočovací pruh doľava. Stačilo len v tom zatrávnenom ostrovčeku vybrať pár obrubníkov, a miesto trávy položiť zopár štvorákov dlažby. Nemuseli by potom trepať do križovatky tie žlté ochrany pre chodcov (plastové, nie kaučukové, ako sa niektorí čitatelia či čitateľky potešili), za tie peniaze mohli urobiť tú bezbariérovú úpravu fyzického ostrovčeka a ešte by ušetrili. A ak by nerobili to debilné šrafovanie, ale ponechali odbočovací pruh, tak by ušetrili dupľom.

SkryťVypnúť reklamu

Niekedy v tých Košiciach začínam mať z výsledkov práce Správy komunikácií dojem, že čím vyššia faktúra, tým lepšie (pre niekoho). Ale pre nás vodičov určite nie. A pre chodcov na takto vyznačenom priechode tiež nie. Jednak ich tá žltá bariéra pri tej rýchlosti okoloidúcich vozidiel (opakujem povolená osemdesiatka) určite vôbec neochráni, naviac musia prechádzať cez najzaťaženejší vstup do križovatky, ktorým prechádza najviac áut. Totiž je to križovatka tvaru T (to na vysvetlenie pre tých, čo túto križovatku nepoznajú), najviac áut prichádza od tr. KVP cez vyznačený priechod, a v križovatke značná časť odbočuje doľava do vedľajšej Petzvalovej – tam čo im chýba odbočovací pruh. Takže na výjazde z križovatky po hlavnej smer letisko už tých vozidiel ide podstatne menej.  Preto by tu bol ten priechod pre peších určite lepší a bezpečnejší.

Obrázok blogu

Obrázok blogu

* Z týchto dvoch záberov je zrejmé, aký široký vymaľovali ten krajný pruh. V danom smere tri jazdné pruhy sa bez problémov vojdú, vždy tam maľované boli ....

Na záver ešte zopár poznámok k celkovému riešeniu:

- chýbajú ucelené chodníky na vedľajšej Petzvalovej, chodci tu chodia po komunikácii ako barani. Taktiež nie je chodník ani po strane Myslavskej zo strany Lunika IX, kde tých chodcov pobehuje najviac. Prečo to Správa komunikácií nerieši ?

Obrázok blogu

-  načo je na tomto -  neviem ako to správne dopravno-inžiniersky nazvať, lebo zaraďovací pruh dĺžky 5 metrov je všetko možné, iba nie zaraďovací pruh – tak načo na tomto krátkom čude je vymaľovaná tá šípka doprava ? Ozaj, keby ju tam nenamaľovali, všetci by sme poblúdili, a nestihli lietadlo ...

Obrázok blogu

- no a ešte perlička na záver:  

Vážení odborníci zo Správy komunikácií – veľmi dobre ste vyznačili priechod pre peších – aj má červeno-bielu nadštandartnú zebru, aj totie žlté plasty, aj výstražnú značku A11 Pozor priechod pre chodcov dokonca na žltom podklade ste osadili, že by bolo všetko v najlepšom poriadku. Lenže ste zabudli na jednu najdôležitejšiu vec – každý priechod pre peších má byť označený zebrou V6 a INFORMATÍVNOU ZNAČKOU D6a PRIECHOD PRE CHODCOV. Ale ako pozerám, tak pozerám, tak takú značku tu nevidím. Ani z jednej, ani z druhej strany !

Obrázok blogu

Obrázok blogu

 

Aj na snímkach vidíte, že to asi ozaj dobre poriešené nebude, keď odťahovka práve nakladala po dopravnej nehode totálne rozbité havarované auto.

Nuž čo, na začiatku som vás chcel, vážení odborne spôsobilí zodpovední pracovníci košickej Správy komunikácií , konečne po toľkých kritických článkoch pochváliť.

Ale keď še neda, tak še neda...

Pavel Titl

Pavel Titl

Bloger 
  • Počet článkov:  139
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dopravný inžinier, projektant - špecialista pre dopravné stavby, dopravné inžinierstvo.Už vyše 50 rokov žijem v Košiciach, tu mám rodinu, prácu, priateľov. _________________________________Počítadlo návštev**Ďakujem Vám za záujem o tento blog.* Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu