Ádieu slovenské diaľničné tunely....

Dnešný deň rezonovali na tému slovenských diaľničných tunelov dve agentúrne správy. A obidve práve nie radostné, jedna dokonca má nádych katastrofického scenára.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)
Obrázok blogu

O čo ide ?

V tej prvej, až nie tak hroznej, týkajúcej sa ďalšieho postupu stavebných prác na diaľnici D1 Bratislava – Žilina – Košice, sme sa mohli z úst ministra dopravy dozvedieť v poradí asi 48. variant scenára výstavby tejto diaľnice v blízkej budúcnosti – teda do konca tohto volebného obdobia. A to, že diaľnica bude, ale tunely nebudú. Mnohí sa pri tejto správe zasmiali, lebo si nevedia predstaviť stavať na Slovensku hocičo, nielen diaľnice, zo štátnych peňazí tak, aby sa to obišlo bez tunela. Toho finančného, kde na začiatku je štátna zákazka, a na jej konci účty súkromných fyzických osôb, ktorí boli v správny čas na správnom mieste, ale určite tú diaľnicu nestavali. Ale tieto tunely motoristickú verejnosť nezaujímajú, tí skôr čakajú na tie reálne v navrhovanej trase diaľnice.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pripomeňme si ich v krátkosti:

Dnes sú v trase D1-ky hotové tunely Branisko (dlhý 4975 m, iba pol profil), a tunel Lučivná (dlhý 250 m, hĺbený tunel). Tento rok má byť odovzdaný do užívania tunel Bôrik na úseku Mengusovce – Jánovce, v dĺžke 999 m.

No a pre plnú spokojnosť vodičov ostáva vyraziť už iba tieto nasledovné tunely:

Višňové v dĺžke 7480 m na úseku Višňové – Dubná Skala, Korbeľka dlhý 5700 m a Havran v dĺžke 2670 m na úseku Turany – Hubová. Pri Žiline ešte chýba aj tunel Ovčiarsko v dĺžke 2275 m. Na Liptove je to tunel Čebrať v dĺžke 1967 m, v Tatrách tunel Bôrik v dĺžke 999 m, pri Prešove tunel Prešov v dĺžke 2520 m a Šibenik v dĺžke 616 m. No a ak ideme od Košíc ďalej na východ, ešte môžeme spomenúť tunel Dargov v dĺžke 1050 m.

SkryťVypnúť reklamu

Bez tunela Dargov ostáva teda na trase diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami  postaviť už iba 9 tunelov v celkovej dĺžke 24.878 m. Nuž, z opačného konca – na celej diaľnici je funkčných spolu  5.225 m, ostáva vyraziť temer päťkrát toľko, ak neuvažujeme o tom, že aj tunel Branisko bude nutné raz dobudovať do plného profilu.

Nuž volebné sľuby tejto vlády sú ako dymové signály indiánov – niečo hovoria, ale rýchle sa rozplynú v ovzduší ....

No a sme pri tuneli Branisko, ktorý dnes rezonoval taktiež v médiách. Ako uvádzala po celý deň spravodajská TA3-ka, tak „vozovka v tuneli Branisko praská a technologické priestory pod ňou sú na mnohých miestach úplne zasypané. Na vine je jeden z dodávateľov diaľničného úseku, bohužiaľ táto firma už neexistuje.“

SkryťVypnúť reklamu

Na prvé počutie drobný technický problém, pri troške porozmýšľania nad touto agentúrnou správou sa začínam čudovať, že sa ešte nájdu odvážlivci, ktorí do toho tunela na trase medzi Levočou a Prešovom vôbec s motorovým vozidlom vojdú, a nehľadajú síce dlhšiu, ale bezpečnejšiu trasu po serpentínkach pôvodnej cesty I/18. Lebo ak niekto z NDS-ky dal túto informáciu masmédiám, že sa zasypávajú priestory pod komunikáciou, kto motoristom zaručí, že v najbližšom období nezačnú praskať aj steny tunela, a nebudú padať kusy stien na vozovku ? Veľmi by ma zaujímal odborný posudok vrátane stanoviska statikov, čo sa to v tomto tuneli vôbec deje, a či spĺňa ešte dosť tvrdé kritériá bezpečnosti celej stavby. Ono keď sa zasypávajú technologické priestory – v nich idú napr. kábelové trasy zabezpečovacích a riadiacich zariadení, je asi ozaj iba otázkou času, kedy dôjde k ich poškodeniu a následnému vyradeniu celého tunela z prevádzky. No a namiesto, aby nám na Slovensku cestné diaľničné tunely pribúdali, tak nám možno hrozí pravý opak – že budeme mať diaľnicu bez tunelov. „Nové nebudú – a ten existujúci možno nebude tiež“.....

SkryťVypnúť reklamu

O tom, ako tento „tunel“ Branisko vznikol, sa toho popísalo dosť. Nič radostné, základná informácia je, že pôvodná cena stavby 2,5 miliardy Sk sa vyšplhala na úctyhodných 6,2 miliardy. O ich účelné a hospodárne vynaloženie zo strany investora - Slovenskej správy ciest – sa zaujímal v minulosti aj Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR na základe šetrenia podkladov k financovaniu stavby zo štátneho rozpočtu. Už len taká maličkosť - priamym zadaním bolo dodávateľom stavebnej časti tunela vybrané Združenie Branisko pod vedením Vodohospodárskej výstavby, š.p.  A často spomínaná perlička celej stavby – na zmluvnú cenu bolo prifáraných spolu úctihodných 76 dodatkov.

Problémy so zabezpečovacím zariadením tunela tiež majú celkom prozaickú príčinu - po neúspešnej verejnej súťaži bol v užšej súťaži vybraný dodávateľ z Prešova, ktorý s podobnými stavbami nemal vôbec žiadne skúsenosti. Tie nemala ani SSC-čka, takže si na posudzovanie projektovej dokumentácie objednávala rôzne konzultačné firmy, účtovali a preplácali sa práce a služby, ktoré neboli dodané ani nevykonané, len tak sa premrhalo 45 miliónov Sk. No a v neposlednej rade tieto ťahanice a podvody okolo realizácie stavby neznamenali iba neskutočné navýšenie pôvodnej ceny, ale niekoľkoročný sklz s termínmi ukončenia stavby. Technológiu tunela prakticky podľa chybných projektov začala montovať prešovská spoločnosť Křižík, zákazku končila spoločnosť ZPA Krížik, a.s., Prešov. Tá dostala dokonca od SSC zákazku, hoci v tom čase ešte nemala živnostenské povolenie na činnosť stavbyvedúceho, stavebného dozoru a vykonávanie inžinierskych, priemyselných, bytových a občianskych stavieb. To si vybavila necelý mesiac pred skutočným začiatkom stavby. Podstatnú časť komplikovanej stavby však v subdodávke nakoniec pre prešovskú spoločnosť urobili Banské stavby Prievidza.

Čo o celej stavbe tunela prehlásili kontrolóri NKÚ ? Okrem iného „Kontrolovali sme iba časť stavby tunela. Výdavky, ktoré išli prostredníctvom Slovenskej správy ciest zo štátneho rozpočtu na zazmluvnených dodávateľov. No čo sa dialo ďalej, v rámci subdodávateľských vzťahov, ako a kde tiekli peniaze, to nevieme. Tam naše kompetencie nesiahajú“.

 Nuž, ozaj radostné skonštatovanie. To už asi neboli štátne peniaze, však !? No, boli, len boli dobre preprané....

Výsledok pociťujeme dodnes, hoci tunel Branisko je v prevádzke už od júna 2003. Ale s čím ďalej tým väčšími problémami, dlhšími a čoraz častejšími odstávkami. A ako to vyzerá podľa dnešných správ TA3, možno sa ten tunel zavrie úplne.

Len jedno sa nikde nespomína – či už za tunelovanie štátnych peňazí a lajdácku prácu bol niekto z kompetentných už vôbec obvinený. Či vôbec boli kauzy tejto stavby dotiahnuté do konca a či boli určení praví vinníci, ktorí to zapríčinili ? Lebo aj dnes končila informácia TA3-ky slovami „na vine je jedna z firiem,  bohužiaľ táto už neexistuje“. Čo azda všetci umreli ? To asi ťažko. Aspoň keby ich vyfotili a polepili  portrétmi vinníkov obidva portály tohto tunela. Dokiaľ je funkčný.... 

 Keď sa nakoniec nad vyhlásením Vážneho o zastavení výstavby tunelov zamyslíme, tak je to vlastne na prospech veci. Radšej bez diaľničných tunelov, ako taký, čo nám postavili pod týmto kopcom na Spiši. Aspoň nebudeme nadávať na ďalšie odflákané stavby a rozkradnuté miliardy zo štátnej kasy.

Maximálne si zanadávame na ďalšie nesplnené predvolebné sľuby tejto vlády. Ale to vlastne nie je na Slovensku v poslednom čase vôbec nič nového....

Pavel Titl

Pavel Titl

Bloger 
  • Počet článkov:  139
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dopravný inžinier, projektant - špecialista pre dopravné stavby, dopravné inžinierstvo.Už vyše 50 rokov žijem v Košiciach, tu mám rodinu, prácu, priateľov. _________________________________Počítadlo návštev**Ďakujem Vám za záujem o tento blog.* Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu