
Nechcem kritizovať prípravu vypísaním tendra počnúc, cez výber dodávateľa systému a jeho finišujúcu realizáciu. O tom sa popísalo dosť, nech si každý za svoj podiel na tejto v súčasnosti najdrahšej investícii na slovenských cestách spytuje svedomie - ak nejaké má.
Skôr sa chcem dotknúť toho, kde - na ktorých úsekoch sa má mýto vyberať, a od koho. Od koho to bude - to sa vie už dlho, oznámilo nám to Ministerstvo dopravy vo Vyhláške č.413/2007 Z.z. Aké to majú byť úseky - tak to je iná káva, posledné upresnenie je zo 6.novembra tohto roku, kedy bola publikovaná novelizácia - Vyhláška č.470/2009, s účinnosťou od 1.12.2009.
No a táto novela aktualizovala zoznam úsekov siete diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I.triedy, kde sa mýto bude od 1. januára platiť.
A nastal poblém....
Konkrétne v Košiciach sú v zozname uvedené tri úseky, po ktorých premávajú autobusy DPMK, teda mestskej verejnej dopravy. Je to úsek medzi krematóriom (Zelený dvor) a mimoúrovňovou križovatkou Dargovských hrdinov - v smere od Prešova, ďalej úsek medzi mestskou časťou Šebastovce a mestskou časťou Barca - v smere od štátnej hranice SK/H, a úsek medzi mestskou časťou Šaca a mimoúrovňovou križovatkou Červený rak, vrátane úseku obchvatu po napojenie Alejovej ulice v smere od Rožňavy.
Samozrejme, spustila sa lavína negatívnych reakcií, ale najmä otázok - prečo do spoplatnenia musia byť zahrnuté aj autobusy mestskej hromadnej dopravy, vykonávajúce prepravu osôb na základe zmluvných vzťahov medzi prepravcom - DPMK, a mestom Košice ako objednávateľom. Pokiaľ viem, podobné problémy majú dopravné podniky v ďalších krajských mestách. Nie je to ani tranzitná doprava, ani preťažené kamióny, ktoré zaťažujú a ničia komunikačnú sieť. Sú to iba autobusy, ktoré vozia v rámci siete MHD jednotlivých miest deti do škôl, pracujúcich do zamestnania, chorých do zdravotníckych zariadení. Žiadna zisková doprava, len a len čistá strata, ktorú dotujú jednotlivé samosprávy, pričom zo štátu im na túto verejnoprespešnú a pre chod miest nevyhnutnú činnosť nepríde ani cent.
Takže sa pýtam, súdruh Vážny, ktorý ste pod vyššie spomínanými mýtnymi vyhláškami podpísaný vlastnou rukou, viete vlastným rozumom vysvetliť občanom, ktorí budú využívať pravideľnú mestskú verejnú dopravu aj po 1. januári, prečo ich podvýživený prepravca, teda príslušný dopravný podnik - v tomto článku konkrétne Dopravný podnik mesta Košice - je zahrnutý do systému mýtnych platieb ?
Ďakujem v mene nechápavej cestujúcej verejnosti za odpoveď.
P.S. a ešte otázka pre spracovateľa - nedala sa tá tabuľková príloha vyhlášky so spoplatnenými úsekmi spracovať aj v grafickej podobe ? Lebo nehnevajte sa, ale niektoré úseky sú zadefinované tak, že ich nepochopí ani pápež. Ono totiž určiť pre mesto Košice koniec úseku nejakú "MK" je ozaj choré a pre mnohých nerozlúštiteľné. Jasne, že sa jedná o miestnu komunikáciu - ale ktorú ? Totiž každá MK má v Košiciach svoj názov - to len taká poznámka, keby sa spracovateľ rozhodol v najbližších dňoch modifikovať už niekoľkokrát modifikovaný zoznam úsekov......