
To že mám pocit, že mám v súčasnosti asi najskontrolovanejšiu diaľničnú známku na Slovensku, nie je podstatné. Ja by som skôr chcel poukázať v tejto súvislosti na niečo iné, pre motoristov, ktorí tu jazdia častejšie, určite dôležitejšie.
Diaľnice sa stavali a stavajú nielen na Slovensku ako pomerne značná investícia, s cieľom dosiahnuť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. O konkrétnych cenách slovenských diaľnic pomlčím, bolo o tom dosť povedaného a napísaného, ale predražovanie stavieb už v štádiu projekčných prác a najmä tendrovania – teda výberu dodávateľa – patrí asi už k zabehanému slovenskému koloritu – prečo by sme mohli niečo robiť lacno a dobre, keď sa to dá aj inak...
Vrátim sa však k tej plynulosti automobilovej premávky na tomto spomínanom diaľničnom úseku. Vždy v čase kontroly diaľničnej a dnes už aj mýtnej polície na odpočívadle pri Petrovanoch sa na diaľnici obmedzuje rýchlosť. Keďže sa kontroly robia na oboch stranách, tak aj v smere od Prešova, aj v smere od Košíc.
Počas tohto obmedzenia dopravy musí byť na dotknutých úsekoch diaľnice dočasným dopravným značením obmedzená maximálna rýchlosť, vodiči musia byť na dotknuté obmedzenia plynulosti dopravy vopred upozornení.
Tak ako pre trvalé, aj pre dočasné dopravné značenie platia právne predpisy na ich osadzovanie, je to najmä Zákon č.8/2009 o cestnej premávke a Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č.9/2009, ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Súčasne sa musí dodržať platná STN 01 8020 Dopravné značky na pozemných komunikáciách. Na konkrétne riešenie dočasného dopravného značenia, ktoré pre každý prípad musí odsúhlasiť príslušný dopravný inšpektorát Policajného zboru SR, sú Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR – Sekciou dopravnej infraštruktúry pod číslom TP 02/2008 vydané Technické podmienky – ako má to ktoré dočasné dopravné značenie vyzerať.
V týchto technických podmienkach nájdete pre riešenie dočasného obmedzenia premávky na diaľnici tieto dve schválené schémy:


Prvá schéma (D18) rieši obmedzenie dopravy na diaľnici počas váženia nákladných vozidiel, druhá schéma (D19) rieši obmedzenie pri kontrole dopravy políciou, napr. počas kontroly diaľničných známok.
Na schémach môžete vidieť, že v prípade váženia nákladných vozidiel sa rýchlosť na diaľnici ani nemusí obmedzovať, v prípade označenia policajnej kontroly je obmedzenie rýchlosti na 100 km/h vo vzdialenosti 1100 metrov od miesta kontroly, pričom sa naznačuje následne zúženie dopravy do jedného jazdného pruhu s postupným znížením rýchlosti na 80 a 60 km/h, a odklonom dopravy mimo diaľnice.
Takto to predpisujú schválené technické predpisy ministerstva dopravy a mali by byť záväzné pre osadzovanie dočasného dopravného značenia.
Vráťme sa na diaľnicu Prešov – Košice. Tu sa v drvivej väčšine kontroly spájajú – kontrolujú sa diaľničné známky – priamo na diaľnici v pravom jazdnom pruhu, a súčasne sa odkláňajú nákladné vozidlá na váženia do odpočívadla. No a v čom je problém ?
V tom, že na obidvoch stranách príjazdu ku kontrolným bodom je vždy osadené dočasné značenie, ktoré obmedzuje maximálnu rýchlosť na 100 km/h už 5 (slovom päť) kilometrov pred miestom kontroly. Ak sa pozriete na predpísané schémy, ktorými by sa Národná diaľničná spoločnosť mala riadiť – v prípade iba váženia by nemala byť rýchlosť vôbec obmedzená, v prípade kontroly diaľničných známok by to malo byť maximálne na úseku 1100 metrov, ale nie na úseku dlhom 5 kilometrov !!! Najmä ak celý diaľničný úsek Prešov – Budimír je dlhý iba 20 kilometrov – to znamená že doprava je obmedzená na celej jednej štvrtine.
A ešte poznámka: Niekedy sa diaľničné nálepky lepili do dolného spodného rohu predného okna motorového vozidla, neviem odkedy je predpísané miesto v pravom hornom rohu. Ten, kto to vymyslel, asi v živote nesedel v aute, lebo by si určite uvedomil, že drvivá väčšina vozidiel má v prednom skle v hornej časti integrovaný pás protislnečnej clony – teda sklo je tam o niečo tmavšie. No a výsledok je ten, že policajt tú vašu diaľničnú známku nalepenú v tomto tmavom páse nevidí, musíte pri ňom až zastať, aby si ju skontroloval.
Verím, že si toto prečítajú nielen vodiči, ale aj niekto z kompetentných, ktorý sa najmä nad situáciou pri osadzovaní dočasného dopravného značenia na diaľnici Prešov – Budimír zamyslí a zbytočné a nelogické obmedzovanie rýchlosti na tejto diaľnici pomôže riešiť.
Ja osobne to považujem za zbytočné a nelogické obmedzovanie všetkých vodičov, ktorí po tejto diaľnici premávajú. Najmä ak toto obmedzenie je tu v poslednom čase temer denne.
Na záver prikladám link, kde som o tomto diaľničnom odpočívadle písal vlani. Vtedy tu bola situácia úplne opačná. Dnes už aspoň tie nezmyselné betóny kompetentní vymenili za mechanické rampy.