
Veď zaparkovať môžete kde chcete a zadarmo, na rozdiel od tých čo Vám tak závidia. Veď oni miesto na parkovanie najmä v centre mesta hľadajú dosť ťažko, a ešte zaň musia aj platiť. No a vy s vozíčkom máte vyhradené miesto dokonca pred svojim bydliskom a úplne zadarmo. A ešte aj dostanete príspevok na benzín, a aj na to auto, čo toho vozíčkára vozíte dennodenne do školy či k lekárovi, ste dostali príspevok. Ej ale je vám sveta žiť...
Veľa ľudí si toto ozaj myslí a strašne vám závidí. Ale ozaj nie je čo, závidieť celoživotnú drinu a odriekanie... Napríklad aj také niečo, ako cestovanie vlakom, čo pre zdravého jedinca je zábava a bežný životný úkon, pre vozíčkára je niekedy čin hodný zápisu do Guinessovej knihy rekordov. A v prípade že cestujete vlakom do Košíc, či túto metropolu východu vlakom opúšťate, o to viac.
Prečo by to mal byť problém vystúpiť z vlaku v druhom najväčšom meste na Slovensku ? Veď slovenské železnice sú na prepravu vozíčkárov zabezpečené a temer do každého rýchlika na trase Bratislava – Žilina - Košice radia špeciálny vagón pre vozíčkárov vybavený zdvíhacou plošinou. Lenže práve v tom je v Košiciach zádrhel, radenie vlakov je robené tak, že temer vždy tento vagón stojí na jednom konci nástupišťa, pričom rampa pre vozičkárov je presne na opačnom konci.
Poviete si aký problém – lenže prekonať 300 metrov dlhé nástupište medzi nastupujúcimi resp. vystupujúcimi je problém pre zdravého, nieto ešte pre chorého na vozíku. A to nie je všetko. Ak cestujete z Košíc a idete na rýchlik, pričom na stanicu Vás dovezú autom, núkajú sa vám jediné dve miesta na prestup do invalidného vozíka či opačne. V oboch prípadoch musíte porušiť dopravné predpisy a vojsť autom do zákazu vjazdu, nehľadiac na to, že keď idete na parkovisko spojov, musíte ešte čakať či sa vrátnik nad vami zmiluje a otvorí vám rampu. Ak nechcete čakať, a idete cez služobné parkovisko železníc, čaká vás naviac tlačenie vozíka 100 m dlhou rampou hore kopcom, pričom príchod na rampu pripomína vstup do jaskyne.
Prečo teda nezaparkovať priamo pred budovou stanice a ísť k vlaku priamo cez vestibul stanice ? Má to niekoľko príčin.
Za prvé mesto Košice absolútne ignoruje všeobecne platný stavebný zákon a súvisiace predpisy – najmä Vyhlášku č. 532/2002 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie Ministerstva životného prostredia SR, účinnou od 1.12.2002. Na celom predstaničnom priestore totiž nenájdete jediné vyhradené parkovacie státie pre imobilných, hoci je tu spolu k dispozícii vyše 100 parkovacích státí. Ste v zóne plateného parkovania, v Košiciach riešenej ako zóna kde sa vyberá daň za vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta, aj keď podľa tabule pri parkovacích hodinách má vozičkár parkovanie zdarma, ale za normálnych okolností tu nezaparkuje, mesto porušuje zákon, a hoci by malo minimálne 2 miesta vyhradiť pre imobilných, kašle na vás, parkujte kde chcete. Zato taxikárom tu (samozrejme za odplatu) vyhradilo temer tretinu parkovacích miest, samozrejme všetky tie najbližšie ku vchodu na stanicu.
No a tá druhá príčina, prečo tu zbytočne s invalidným vozíkom budete parkovať, je to, že od vchodu na stanicu sa ku vlakom dostanete iba po množstve strmých schodov, čo je problém zdravým, nieto invalidom. Škoda že napríklad vlani sa v objekte staničnej budovy postavila predajňa potravín LIDL, pri tejto investícii sa mohol určite jeden výťah postaviť, veď to je ani nie miliónová investícia. Ale prečo by si kompetentní na košickej stanici robili starosti s nejakým invalidom, veď čo sa mu nepáči – môže si nakúpiť („LIDL je lacný“) priamo pred odchodom vlaku. Lenže z toho obchodu sa vozičkár nemá žiadnu šancu k vlaku dostať.
Takže ostáva iba ozaj tá možnosť zaparkovať na zákaze vjazdu a dať si temer polkilometrový vozíčkársky maratón k vagónu s piktogramom invalida.
Pri docestovaní do Košíc vás samozrejme čaká to isté, iba v opačnom poradí.
Takže vážení – ozaj je tým vozíčkárom čo závidieť ? V Košiciach na železničnej stanici určite nie.
A na záver otázka pre kompetentných – myslíte si , že Košice s takýmto prístupom k vozičkárom na železničnej stanici majú vôbec nárok kandidovať na mesto kultúry pre rok 2013? Myslím že nie, veď kultúrou je aj to, ako sa staráme o našich chorých spoluobčanov. A tí v Košiciach na železničnej stanici sú odsunutí až na vedľajšiu koľaj. Na tej hlavnej stoja taxikári – veď sú VIP, resp. predajňa LIDL ....
Foto k článku (autor):
1. Pohľad na nástupište, ktorým je nutné predrať sa s invalidným vozíkom

2. Maratón medzi cestujúcimi

3. Vozíčkárska trať v plnej paráde (300 m)

4. Stále nie ste na konci - ešte asi 150 metrov

5. Konečne posledné metre trate pre imobilných ....

6. Tu sa to končí, resp. začína

7. Toto je akože vjazd na parkovisko pre imobilných (pod stromom skrytý zákaz vjazdu)

---------------------------------------------------------------------------------------------
8. Nepáčila sa vám táto cesta ? Máme lepšiu.
Tu je príjazd....

9. Samozrejme opäť zákaz vjazdu ...

10. A hor sa s vozíkom do tunela (napriek ďalšej zákazovej tabuli)

11. Tými schodmi by to bolo pár metrov, aby ste sa dostali s vozíkom hore,
musíte v tuneli prejsť asi 150 metrov ...

12. A tá cesta pritom nie je vôbec žiadna prechádzka ružovým sadom .....

13. Odtiaľto sme vyšli

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A ako to vyzerá pred stanicou ?
14. Pohľad na parkovisko

15. Tabuľa o platenom parkovisku pri parkovacom automate

16. Imobilní zadarmo, ale vyhradené miesto pre nich budete hľadať márne.
Zato taxikári a ďalší tu majú vyhradených miest neúrekom





17. LIDL postavili, na výťah sa vykašlali ....

18. Posledný pohľad na bezbariérový predstaničný priestor košickej stanice
aj s parkoviskom VIP taxislužby....
