Klamali železnice, hovorcovia, ministri

Slovenskom rezonuje ďalšia tragédia na našich cestách. Necelé tri týždne po uvedení nového zákona o cestnej premávke, ktorý mal okrem iného priniesť na slovenské cesty viac bezpečnosti a plynulosti dopravy, došlo včera ráno na nechránenom železničnom priecestí v Polomke k mimoriadne tragickej dopravnej nehody s hroznými následkami.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (100)
Obrázok blogu

Zahynulo pri nej 12 turistov - lyžiarov zo zájazdového autobusu firmy Mina - Auto. Autobus po zrážke s motorovým vlakom od Červenej skaly takto skončil svoju cestu z Bánoviec nad Bedravou iba pár metrov pred cieľom.

Prvé vyhlásenia kompetentných zo všetkých strán samozrejme prinášali prejavy sústrasti, jedným dychom však dodávali, že po technickej stránke je v mieste nehody všetko tak ako má byť, jednoznačne vraj vinu za tragédiu nesie vodič autobusu.

Nedá mi, aby som bol po zhliadnutí záberov z miesta nehody ticho. Chcem poukázať na dopravné značenie tohto tragického miesta, hrdo označovaného svojimi správcami ako železničné priecestie. Najmä keď po ňom premávajú pravidelné autobusové spoje SAD a zájazdové autobusy s lyžiarmi. Technický stav priechodu je žalostný, jeho vyznačenie hrdzavými plechovými tabuľami je všetko možné, iba nie predpísané dopravné značenie nechráneného železničného priecestia na miestnej komunikácii do obce Polomka. Nenájdete ho ani v tej pôvodnej, ani v novej vyhláške, ktorá tvorí prílohu zákona č.8/2009 Zb., platného od 1.februára. Nakoľko tento prejazd je iba pár metrov od odbočenia zo štátnej cesty I.triedy Brezno - Červená Skala, je podľa vyhlášky o pravidlách cestnej premávky aj teraz novelizovanej, ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke, správca komunikácie - teda SSC - povinný riadne vyznačiť výstražným dopravným značením aj priľahlé úseky štátnej cesty v oboch smeroch pred križovatkou, resp. odbočením, ktoré vedie k železničnému priecestiu. Je to preto, aby vodič vozidla už na hlavnej ceste pred odbočením mal dostatočnú informáciu, že hneď po odbočení z hlavnej cesty na vedľajšiu bude križovať jeho komunikáciu železničná trať.

Prečo to píšem - lebo z tých snímok, ktoré sa objavili po nehode, mám pocit, že dopravné značenie na tomto železničnom prejazde a priľahlom úseku štátnej cesty I/66 je šlendriánske, nedostatočné, v rozpore s platnými zákonmi a technickými normami. A ak k tomu prirátate žalostný stav komunikácie cez koľaje, a problém tento prejazd cez koľaje vôbec vozidlom kvôli dieram v komunikácii prejsť, potom sa nemôžeme čudovať, že dôjde k takejto hroznej tragédii. Samozrejme, že najväčšiu vinu na celej nehode nesie vodič, ale tí čo zanedbali svoje povinnosti, za ktoré sú platení, by mali niesť na tejto tragédii svoj podiel viny.

Touto komunikáciou som išiel naposledy vlani na jeseň, práve v období hustých ranných hmiel, keď vidíte tak 20-30 metrov pred seba. Neviem si vôbec predstaviť, ako môže v takom čase toto železničné priecestie fungovať, hoci toto honosné označenie si ten bordel tesne vedľa štátnej cesty vôbec nezaslúži. Najmä keď vlaky cez toto ničím nechránené priecestie s rozhľadom menej ako 200 m môžu premávať rýchlosťou 70 km/h.

Na hlavnej ceste I/66, ktorú spravuje štátna organizácia, platená zo štátneho rozpočtu - teda z našich daní - Slovenská správa ciest - nenájdete z oboch strán žiadne dopravné značenie, ktoré je povinný správca komunikácie spolu s príslušným Okresným oddelením policajného zboru - tu Breznianskym - zabezpečiť. Nenájdete tu žiadnu informáciu, že sa blížite ku križovatke, tobôž nejakú dopravnú značku, že na pripojovacej komunikácii je cca 10 m od hranice križovatky železničné priecestie. Veď načo, značiek máme v pôvodnej aj novej vyhláške stovky, ale na cestách často vidíme úseky, kde ozaj potrebné dopravné značenie chýba. Cestári aj policajti by si mali uvedomiť, že dopravné značenie dáva najpresnejšie informácie vodičovi o situácii pred ním, najmä keď je to vodič úplne z iného kúta republiky, nejazdí tam denne, takže nepozná miestne pomery ako domáci, a že najmä pri zlej viditeľnosti má dobré dopravné značenie často cenu zlata.

Tu sa na dopravné značenie Slovenská správa ciest totálne vykašľala, napojenie tejto vedľajšej komunikácie na hlavnú cestu nemajú vôbec značené ako križovatku. Tak isto sa úplne zabudlo na to, aby vodičov premávajúcich po tejto komunikácii prvej triedy upozornili na existenciu železničného priecestia tesne vedľa tejto komunikácie.

Miestna komunikácia nemá žiadne značenie, pri výjazde na hlavnú cestu - presnejšie povedané nadradenú - nemá vodič žiadnu informáciu, že má dávať prednosť vozidlám idúcim po vedľajšej ceste z Polomky. Pritom to nie je výjazd z poľa, ani miesto ležiace mimo cesty, dopravná značka Daj prednosť alebo dokonca Stoj, daj prednosť tam proste chýba. Znie to bláznivo, ale v konečnom dôsledku by tam správne malo platiť pravidlo pravej ruky, to znamená, že vozidlá prichádzajúce po ceste od Brezna by mali dávať prednosť vozidlám od Polomky. Ozaj by ma zaujímalo, ako by riešila polícia nehodu dvoch áut priamo v križovatke, keby došlo k zrážke dvoch áut tak ako som popísal. Vyhláška a zásady pre používanie dopravného značenia jasne stanovujú, ako má byť križovatka vyznačená dopravným značením. A keď toto absentuje, platí v križovatke pravidlo pravej ruky.

Ale vráťme sa z cesty na železnicu. Slovenské železnice sú štát v štáte, spravujú neskutočné majetky, aj toto železničné priecestie je obrazom, ako sa majetok spravuje. Nehľadiac na to, že prvé čo prehlásila hovorkyňa tesne po nehode, bolo to, že priecestie je vybavené svetelnou signalizáciou, po niekoľkých hodinách to dementovala. Nechcem nikomu siahať do svedomia, ale ja osobne by som v tom momente zrušil všetkých hovorcov všetkých inštitúcií - najmä tých, čo prežierajú štátny rozpočet, je to dementné, aby už pomaly posledný úradník mal svojho hovorcu. A ak ho má, nech je teda fundovaný a netrepe do vetra. Bohužiaľ ten vždy povie iba to, čo mu jeho múdry šéf povie aby povedal, resp. povedala. Nehľadiac na to, že podľa kompetentných zo železníc je všetko v poriadku, keď cez železničný prejazd s viditeľnosťou maximálne 180 m majú vlaky povolenú prejazdnú rýchlosť 70 km/h ???

Ako Slovenská správa ciest, aj železnice spadajú pod jeden rezort. Práve ten, kde najvyšší úradníci na čele s ministrom všetko úsilie smerujú na predražené tendre, zákazky pre VÁ-DO-stav, či nezmyselnú širokorozchodnú. Oblbujú nás stále termínmi na dostavbu diaľnice z Bratislavy do Košíc, dnes to vyzerá tak, že ostávajúcich cez 130 km chcú stihnúť za rok a pol. Pritom doterajšie hotové úseky vrátane mnohých v polovičnom profile v dĺžke asi 290 km sa stavali tridsať rokov.

Tu má ministerstvo dopravy výsledok - najvážnejšiu dopravnú nehodu na železničnom priecestí v histórii SR, o stave toho priecestia a jeho označenia nehovoriac. Už pred niekoľkými rokmi sa presne na tomto mieste stala tragická nehoda s dvomi mŕtvymi, nevadí, múdri a fundovaní zo železníc budú ďalších desať rokov rozmýšľať o tom, či tu dať či nedať zabezpečovacie zariadenie. Ale bohužiaľ, Polomka je od Bratislavy až niekde ďaleko za Trnavou, aj tam žijú obyvatelia tohto štátu, čo si riadne platia dane, ale to našich súdruhov vo vláde či na železnici vôbec netankuje....

Ale taká širokorozchodná, to len bude kšeft. Čert ber nejaký prejazd v Polomke, však vážení ? Či Vážený, pardón Vážny ?

 

Pavel Titl

Pavel Titl

Bloger 
  • Počet článkov:  139
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dopravný inžinier, projektant - špecialista pre dopravné stavby, dopravné inžinierstvo.Už vyše 50 rokov žijem v Košiciach, tu mám rodinu, prácu, priateľov. _________________________________Počítadlo návštev**Ďakujem Vám za záujem o tento blog.* Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu