
Zákazníci T-Mobilu odoslali 24. 12. 2008 presne 11 590 832 SMS-iek a 71 754 MMS-iek, prijali na Štedrý deň 5 477 318 hovorov, uskutočnili 6 293 547 hovorov.
Zákazníci Orangeu odoslali 24. 12. 2008 presne 18 048 422 SMS-iek a 173 424 MMS-iek, uskutočnili zákazníci Orangeu aj 5 542 538 hovorov.V Telefonike O2 sa uskutočnilo cca 2 milióny hovorov, poslalo asi pol milióna sms a desať tisíc mms-iek.
Teraz zopár údajov z cenníkov:
T-Mobile v programe 100 viac účtuje za 1 SMS-ku 3 Sk, hovorné 1,20 Sk/min a 6.00 Sk/min do iných sietí, cena za MMS - 11,80 Sk
Orange: program Paušál Klasik 100 – 1 SMS za 2,00 resp. 2,50 Sk do inej siete, hovorné 2,00 (voľné dni), posielanie MMS: 10,70 Sk v rámci siete Orange, a 15,50 Sk do inej sieteO2
Telefonica – program O2 fér – 1 SMS za 2 Sk, 1 minúta hovoru za 4 Sk, 1 MMS za 9 Sk
Ťažko to spočítať, údaje Telefoniky sú približné, v každom prípade iba za jeden deň však preletelo vzduchom minimálne 100 miliónov Sk, podobná cifra, ak nie vyššia, bude nám lietať nad hlavami aj na Silvestra. Vtedy je pracovný deň, takže ceny sú vyššie.
Pri pohľade nad týmito ciframi ma napáda zopár myšlienok. Napríklad to, čo keby sa títo traja slovenskí mobilní operátori dohodli, a venovali spoločne tržby z tohto jediného dňa v roku – myslím tým štedrý večer - napr. detským domovom na Slovensku. Pre nich to je iba zlomok celoročného zisku, pre tie opustené deti by to bolo pár hodín radosti a detského smiechu. Potešiť by sa mohli aj detskí pacienti nemocníc, ktorí museli cez sviatky ostať pripútaní na lôžku. Tak či tak obsahom tých MMS-iek či SMS-iek je vždy to isté - želanie si šťastia, zdravia, spokojnosti, radosti ....
Alebo najnovší poznatok z tohtoročných sviatkov – vo väčšine veľkých miest fungovala MHD cez vianočné sviatky zadarmo. A pritom vodičov aj údržbárov musia dopravné podniky platiť, tak isto sa zaplatí aj nafta, ktorá sa v tieto dni prejazdí. Nakoniec to zaplatia aj tak magistráty a VUC-čky pri vykrývaní strát dopravným podnikom a SAD-kám. Navrhujem to na budúci rok urobiť oficiálne, celoplošne, dať MHD na celom Slovensku zadarmo, a stratu vykryť z vianočných hovorov mobilných operátorov. Pri tom cestovaní zadarmo len tak na okraj ešte jedna otázka – košický DPMK ohlásil vianočnú dopravu zadarmo iba pár dní pred Vianocami, pritom pravidelní cestujúci majú nabité čipové karty dávno predtým, vrátane dní, keď sa jazdí zadarmo. Takže vozia sa zadarmo, aj keď si to zaplatili tak či tak. Ozaj toto nie je férový krok zo strany DPMK, som zvedavý, ako týchto platiacich zákazníkov odškodnia. Pritom stačilo toto naprogramovať do tarifného systému vopred, a pri nabíjaní čipovej karty na mesiac by zákazník platil nie za 31, ale tú istú sumu za 33 dní. Vtedy by to bolo zo strany Dopravného podniku fér....
O tom, že mobilní operátori doslova rozhadzujú peniaze, aby si vytvorili aj náklady, čím by znížili svoje astronomické zisky, svedčia mesiac čo mesiac plné poštové schránky úplne zbytočných reklamných tlačovín, ktoré nám zasielajú, samozrejme vo farbe a na kriedovom papieri, úplne zbytočné cenníky, zoznamy hlúpych zvonení, „wólpeiprov“ či obrázkov na stiahnutie, ktoré v drvivej väčšine letia po vybratí z obálok bez čítania rovno do smetných košov. Tak isto reklamné darčeky pred Vianocami, či sú to stolné kalendáre, rôzne puzdierka na mobil atď., všetko volovinky, ktoré enormne zaťažujú pošty vrátane ich doručovateliek. To ešte nespomínam každomesačné faktúry, ktoré samozrejme napr. Orange už posiela aj e-mailom, ale z T-Mobile chodia niekoľkostranové účty mesiac čo mesiac, vrátane napr. výpisov o stave nazbieraných bodov, ktorým nik nerozumie, a za ktoré môžete na predajni vyfasovať napr. dáždnik či uterák, ale práve vtedy keď sa rozhodnete darček vybrať, tak ho nemajú na sklade.
Nuž, nechcem kritizovať mobilných operátorov, patria k dobe, používame ich všetci, dnes už nosia mobily aj deti škôlkou povinné. Často pomáhajú v núdzi, perfektne sa dá s mobilom zavolať záchranná služba pri dopravnej nehode, keď ide ozaj o minúty. Ide len o to, nerobiť biznis za každú cenu, rozhadzovať peniaze na hlúposti, čím sa umelo vytvárajú náklady, a s tým sa znižujú dane. Najmä v roku budúcom, keď nám všetkým bude nad hlavami lietať výraz ekonomická kríza, by bolo dobre začať šetriť tam, kde to nikomu absolútne nebude vadiť, a to ušetrené nám nebude chýbať. U mňa v rodine tie reklamné nezmysly mobilných operátorov určite nie.
A čo na záver ? Pred dvomi týždňami Slovensko híkalo nad štedrosťou firmy Orange, a jej trojmiliónovým šekom pre víťaza súťaže Slovensko má talent. Ono však nemusíte mať talent na taký bohatý sponzorský dar, keď vám taká suma prilezie na účet firmy za hodinu – dve. Na Štedrý večer do Orange tie milióny priliezli určite. A to zásluhou nás, zákazníkov, ktorí si tie sms-ky a hovory v januári už v eurách tak či tak tvrdo zaplatíme. Stačí si ešte raz pozrieť čísla zo začiatku článku.
Takže vážení mobilní operátori, neplytvajte, nevytvárajte umelo náklady za zbytočnosti, ale pekne odvádzajte maximálne dane, tak ako my všetci, čo Vám platíme paušály. Vláda vaše odvedené dane bude potrebovať, aby nemusela zvyšovať tie naše.
Pekný zbytok Vianočných sviatkov želá
Pavel Titl