
Príslušnými zákonmi to presne ošetrené nie je, všetko závisí od momentálnej nálady policajta, a samozrejme aj dostupnosti technických zariadení tohto policajta pre tieto účely určené, v čase keď vaše neposlušné auto začal riešiť.
Hovoríme o mestských alebo obecných policajtoch - aj keď uznávam, že v drvivej väčšine obcí ak majú obecnú políciu, tak odťahovkou určite nedisponujú, čo sa týka botičiek, tiež je to záležitosťou iba väčších slovenských miest. Málokto z nás vie, že odtiahnuť či nasadiť na auto vám môžu aj štátni policajti, tí však tieto úkony s radosťou prenechávajú svojim kolegom z mestských polícií. Tá vám môže vozidlo odtiahnuť vtedy, ak pôsobí ako prekážka v premávke, a to platí i pre chodníky. Väčšinou sa to zaobíde iba nasadenou papučou, ktorá je predsa len o dosť lacnejšia.
Je však dobré si uvedomiť, že mestská polícia nemôže dať na auto papuču len preto, že nemáte zaplatený poplatok za parkovanie. Navyše v súčasnom období „legislatívneho a právneho vákua“ v oblasti vyberania parkovného v rôznych formách sa v uliciach mnohých našich miest parkuje grátis, resp. ak nezaplatíte nejakú formu parkovného, obec nemá páky aby tú pokutu z vás vymámila.
Preto mestskí policajti by mali papuče nasadzovať iba za účelom prerokovania priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, ktorý spáchal vodič neuposlúchnutím zákazu, vyplývajúceho z úpravy cestnej premávky osadenými dopravnými značkami a zariadeniami. Znamená to, že nedisciplinovaný vodič porušil zákaz zastavenia, a zároveň jeho zaparkované vozidlo bráni bezpečnosti alebo plynulosti cestnej premávky. Vtedy vám policajti s najväčšou pravdepodobnosťou nasadia papuče, a v tom horšom prípade (pre vašu peňaženku) vám auto aj odtiahnu. Lebo tvorilo prekážku v plynulosti cestnej premávky !
A sme pri meritu veci. Keď vás pristihnú pri cestovaní MHD bez platného cestovného lístka, tak vám revízor naparí pokutu vo výške stanovenej prepravným poriadkom. To isté vo vlaku alebo v autobusoch SAD. Dostanete pokutu, zaplatíte na mieste, alebo šekom – ak nemáte hotovosť – ale stále je to riešenie vášho priestupku iba jediným postupom (ak odmyslíme, že revízor má dobrú náladu a vy ho ukecáte bez pokuty) – neexistujú žiadne subjektívne aspekty zo strany revízora, ani rôzne technické možnosti ekvivalentné odťahu auta či papučiam. Neexistuje, že by sa rozhodol revízor vás pripútať reťazou k tyči v autobuse, alebo by vás odviezol až na konečnú, a tam by vás zamkol v dispečerskej búde a čakal, kým vám donesie rodinný príslušník taxíkom peniaze na pokutu. V autobuse či trolejbuse to mohla byť pokuta za tisíc Sk, v dispečerskej búde okrem dvoch hodín strateného času aj o dve tisícky viac. Len preto, že revízor sa rozhodol, že sa s vami trocha pobaví, lebo máte na sebe kvalitný oblek z krajčírskej dielne Alain Delon, či nové topánky od Baťu.
Toto nastať nemôže.U zle zaparkovaného vozidla však takéto situácie nastávajú. Môže sa to obísť iba napr. dvestokorunovou pokutou za stieračom, alebo botičkami za 500 korún či priamo odťahom za dva a pol tisíc. A to som možno z lacného kraja, neviem aké sú aktuálne pokutové kurzy, ale predpokladám, že vyššie. Nehľadiac na to, že okrem rôznej výšky pokuty je to aj rôzny stupeň vášho adrenalínu a tlaku pri zistení, že máte obuté auto, alebo že ho nevidíte tam, kde ste ho pred pár minútami zaparkovali. A v neposlednej miere aj strata času a napr. stres z toho, že za 15 minút zatvárajú školskú družinu, vy nemáte ani auto, ani kľúče od bytu, ani vyzdvihnuté dieťa. Pýtam sa, prečo je niečo také možné – na jednu prkotinu tri rôzne dlhé a cenovo rozličné metre ? A ešte ma napadá jedna myšlienka – pojem obmedzovanie slobody pobytu, keď vás tým, že vám obuli auto, nútia k pobytu na určitom mieste – stepovať pri nepojazdnom aute a čakať až vám ho láskavo prídu odbuť, hoci ste mali v úmysle byť už dávno niekde úplne inde ? Nehľadiac na to, že pred aj za vašim obutým nepojazdným autom stoja v zákaze zastavenia ďalšie vozidlá, samozrejme neobuté, a vy si môžete čas čakaním na odomknutie vášho auta vyplniť rozmýšľaním o tom, prečo práve na to vaše policajti tie papuče nasadili, a ďalších hriešnikov si nevšimli.
Policajné papuče k nám doniesla nežná revolúcia, pred tým polícia používala vodné delá, ale papuče nie. Sú výdobytkom našej snahy po slobode. Pritom vám nasadením papúč na auto siahnu na vašu slobodu a ľudskú dôstojnosť. A presne o tomto sa pojednáva v trestnom zákone v diele o trestných činoch proti slobode a ľudskej dôstojnosti. Nie je to ozaj proti ľudskej dôstojnosti čakať niekedy aj hodinu pri aute s papučou, iba preto, že ste auto postavili na pár minút za nezmyselne osadený zákaz zastavenia, ktorý tam s najväčšou pravdepodobnosťou dal osadiť správca komunikácií iba preto, aby vás tam prišla buzerovať mestská polícia ?
Je to prejav jej slabosti a nízkej miery rešpektovania tejto polície zo strany spoločnosti ? Čoraz častejšie sa ozývajú hlasy, že by bolo oveľa lepšie mestské a obecné polície zrušiť, určite by ich bez problémov nahradila polícia štátna. Základnou funkciou mestských polícií je kontrola plnenia všeobecne záväzných nariadení danej obce či mesta. Tie sa zaoberajú hlukom, verejným poriadkom, dodržiavaním nočného kľudu, čistotou verejných priestranstiev, požívaním alkoholu na verejnosti, kontrolou psičkárov. V Košiciach mestská polícia v minulosti strážila aj rybičky v mestskej fontáne, či cez noc zvukovú aparatúru na tribúne, postavenú pre oslavy dni mesta. Väčšinou všetko zmysluplné činnosti. Tam, kde sú však občania najviac nespokojní – napríklad špina ostávajúca za psičkármi – tam to už mestská polícia vzdala. A tak je pomer asi 1 pokuta na desať tisíc psích sekrementov. Ono totiž temer každé VZN-ko napadne časom prokurátor, a časom nie je čo riešiť či kontrolovať.
A tak sa kompetencie mestských polícií okliešťujú a polícia stráca na význame aj na rešpekte. Jediné čoho sa zubami nechtami držia, a čím si jej príslušníci upevňujú chýbajúce sebavedomie, je teda odťahovanie vozidiel a nasadzovanie botičiek.
Ja by som mestskú políciu zrušil, aj s jej šikanovaním nás vodičov. Ako nazvať inak ako šikanovaním to, ak za zle zaparkované vozidlo musíte trpieť tým, že vás oberajú o čas, nervy, osobnú slobodu ? Prečo to neriešia iba tým oznámením za stieračom vášho auta o priestupku a priloženým šekom ? To sa boja, že nezaplatíte ? Veď keď ste porušili dopravné predpisy, tak vám to auto pofotia a pokamerujú zo všetkých strán, prinajmenšom ako keď sa fotia modelky pri predvádzaní najnovších výkrikov módy. Tam sa však fotia šaty od Versaceho, tu fotia iba vaše auto aj s dopravnou značkou v jednom zábere.
Majú mestskí policajti strach, že by to nestačilo ako podklad pre vymáhanie pokuty ? Alebo potrebujú s vami nadviazať priamy kontakt, či už priamo na ulici, alebo v prípade odťahu vozidla až niekde na odľahlom konci za mestom, kam tie zle zaparkované autá vozia ? Že by osobný kontakt medzi vodičom a policajtom v tomto prípade mal aj ďalší ako len čisto pragmatický význam ? To radšej nebudem ďalej rozvíjať, zrušením mestskej polície by už nebolo možné v tomto smere polemizovať...
Preto vážení poslanci, keď tak dobre novelizujete zákony jeden po druhom, a vymýšľate stále nové a niektoré ozaj prospešné a dôležité, dám vám jeden návrh. Zrušte čo najskôr mestské polície. A ak si myslíte, že to nie je dobrý nápad, lebo sú v našich mestách potrebné a ich pôsobenie je ozaj nevyhnutné, tak aspoň zákonom im zoberte kompetencie dávať na vozidlá papuče a odťahovať vozidlá.
A oni sa časom tie mestské polície zrušia samé, lebo zistia, že nemajú čo kontrolovať a ako nás buzerovať.Peniaze, ktoré teraz mestá vynakladajú, či skôr vyhadzujú na činnosť mestskej polície, sa tak budú dať investovať do oveľa rozumnejších, a pre mestá oveľa dôležitejších oblastí. Napríklad do výstavby nových parkovísk a garáží, chodníkov, zelene. Iba v Košiciach stojí mesto činnosť mestskej polície ročne 80 miliónov Sk, čo je číslo určite závratné, a absolútne neadekvátne jej výsledkom a prínosu pre mesto. Nehľadiac na to, že ak sa niečo deje, tak sa tak či tak volá telefonicky na pomoc polícia štátna.
Ak tú mestskú zrušíte, mnohí si to ani nevšimnú. Ale mnohí budú o to radšej.