Petra som si vybral, lebo je easy a priateľský. Zanalyzoval som jeho cally, hlas, komunikáciu a slovník, ponúknuté riešenie zákazníkovi, dodržiavanie firemných procesov, celkový dojem a pozval ho na interview. Dúfal som, že sa má dnes dobre a že sa nám spolu zadarí. Akoby podvedomky vycítil, čo má robiť. Pustil som mu nahrávku, hovorili sme o silných / slabých stránkach jeho výkonu a zostavili akčný plán. Potom krátky tréning na rozvoj schopností pri telefonickom predaji. Hovoril mi, čo už vedel a ja som mu podsúval nové a nové informácie, či sa voľačo nepriučí. Čo a ako robiť inak / lepšie, čo si o tom Peťo myslí a čo by vedel zrealizovať. Poďakoval som za spoluprácu, žmurkli sme na seba a už ho nebolo. Babenka menom Meike vyrukovala s mojím hodnotením – štruktúra - ok, technika otázok - cool, tréning – pestrý, zaujímavý a pochválila ma, ako prehľadne píšem na clipboard (našťastie iba dvoma farbami!). Potom šla certifikovať zas iného.Certifiačná diera?Takže som certifikovaný kouč. Na 365 dní. Takto nejako sa získavajú profesné certifikáty. Vzápätí ma napadlo: Dá sa získať aj slovenský diplom z koučingu? Žeby v Slovenskej asociácii koučov? Alebo iba od zahraničných firiem? Nemali by sme aj my na Slovensku pozaplátať „certifikačné diery“? A ďalšie otázky...Má sa koučing učiť na univerzite? Je môj certifikát prestížny? Oplatilo by sa mi ho kúpiť aj za vlastné? Uznáva ho niekto? Je vedecky podložený? Oceňujú ho ľudia? Som koučovací génius? Hmmm... Zdá sa, že všetko má plusy a mínusy. Poradenská firma vypracuje „model zo svojich skúseností“ a vrhne ho na trh. To je plus, niečo sme sa naučili, v praxi to zafunguje a ľudia to berú. Ale... kliknete na inú stránku, nájdete iný model. Opäť to „hmm“. Mal som si spraviť vari iný certifikát?Päť krokov k zázrakom?Zaujímavou vlastnosťou ProCoach je, že dáva koučingu systém a pevnú štruktúru. Ale niekto sa ohradí: Koučing je predsa značne flexibilný a prirodzený dialóg, nemôže predsa tak schematicky prebiehať... Čo potom? V každom prípade dáva koučovi prehľad o tom, čo a ako robiť. Je vyslovene praktický, umožňuje získať rutinu a to je jeho plus.ProCoach má 5 fáz: A – zamestnancovi vysvetlíte, kto ako kouč ste, prečo sa mu venujete a aké sú požiadavky firmy na jeho prácu (ciele), B – analyzujete výkon / prístup zamestnanca a porovnávate ho s požiadavkami firmy – zistíte, kde je dobrý a kde nie, C – interview so zamestnancom, kde sa spoločne bavíte o jeho výkone / prístupe, zvážite, v čom sa môže zlepšovať a spíšete akčný plán, D – (krátky) tréning z oblasti, kde sa potrebuje čosi ešte naučiť / zlepšiť, E – zmeriate váš (dlhodobý) vplyv na zamestnanca a jeho pokrok smerom k cieľom firmy.Niečo tu smrdí...ProCoach vyžaduje, aby rozhovor kouča a zamestnanca prebiehal podľa pevnej, definovanej štruktúry. To zaberie veľa času. Musí tiež prebiehať v tichom, oddelenom prostredí. Štruktúra rozhovoru má 15 (a niekedy viac) krokov a zaužívané formulky. Stavia tak kouča do nevýhodnej neosobnej pozície. Z tejto pozície sa potom ťažšie nadviaže priateľský vzťah. Osobne oveľa radšej hovorím s ľuďmi na rovinu, priateľsky a menej štrukturovane. Akčné plány sa potom rodia ľahšie a z hlavy klientov. ProCoach je dobrý, najmä ak treba rozoberať pracovný výkon zamestnanca. Pokiaľ však ide o problém motivácie, s ProCoachom až tak ďaleko nezájdete. Obsahuje málo užitočnej teórie o ľuďoch, komunikačných technikách, motivácii, ktorú ste získali akurát z kníh alebo z univerzitných kurzov.Menej zaujímavá časť - Čo sa skrýva za ProCoach?ProCoach je produkt poradenskej firmy „ProSell“ (zal. 1985, Londýn, Sydney). Mladučký, ale životaschopný projekt, ktorý klientom - zväčša nadnárodným firmám – radí, ako zvyšovať výkonnosť a kvalitu jednotlivcov, skupín a manažérov. Dnes je ProSell najmä na trhu v Európe a Ázii s 3 produktami:•ProCoach = naučí, ako pracuje kouč a ako sa správa na sedení s klientom. Kouč je tak schopný pomôcť klientovi pri dosiahnutí krátkodobých i dlhodobých firemných cieľov. Na konci je praktická skúška - ProCoach Certifikát, ktorá platí 1 rok.•ProNet = trénujete vás v komunikačných i študijných stratégiách. Je pre veľké firmy, ktoré majú roztrúsené tímy, často a veľa medzi sebou komunikujú a učia sa od seba. Sú to on-line tréningy a rozhrania. Benefit – úspora času a peňazí na lektora.•ProLearn = balík tréningov pre ľahší / hladší chod firmy a porozumenie trhu: efektívna komunikácia, prezentácia, manažment času, stresu, projektov, vedenie a motivácia ľudí, základy finančnej analýzy, tímová spolupráca, zaúčanie nováčikov a podobne.Otázkou však ostáva: Kto má najzaujímavejší recept na koučing?
Ako som prišiel o profesijné panenstvo
Dnes som mal pekne rušný deň. Chvíľu zimomriavky, trochu neistoty, trochu čokolády na upokojenie, 90 minút otázok a odpovedí a napokon veľký výdych a úľava. Pohoda. Z úst nemeckej supervízorky zaznelo: „Certifikované.“ Mám to za sebou. Štempel mám a ide sa ďalej. Tak trochu som sa cítil ako v škole, akoby som urobil druhý opravák z VETka. Pravda, v 27 rokoch by som bol mohol byť sebavedomejší, ostrieľanejší a rozhľadenejší. V každom prípade, ten štempel mi sňal kameň zo srdca.