Vzťah ekonomiky a manažmentu, Ing. a MBA

Rád by som pošpekuloval trochu nad názorom, podľa ktorého sa niektorí ľudia dívajú na absolventov programu MBA ako na zlatú sliepku a na ostatných absolventov ekonómie/manažmentu ako na sliepku veľmi obyčajnú, bielo – hnedo – sivú sliepku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (63)

MBA je skratkou pre Master of Business Administrative, čo sa dá voľne preložiť ako „vzdelanie manažéra“. A doslova tak to je. Známymi certifikátmi sú napríklad Profesionálny certifikát v manažmente a Profesionálny diplom v manažmente. Jestvujú státisíce spokojných absolventov a držiteľov svetovo uznávaných certifikátov. Podľa môjho názoru, klasický študijný program MBA je veľmi kvalitný a dá dobrý prehľad absolventom v oblasti manažmentu. Za jeho výhody možno považovať to, že je zahraničný a garantovaný významnou inštitúciou. A, pravdaže, dobre sa vyníma na navštívenke.Podľa mňa je však trošičku úzko špecializovaný a najmä veľmi veľmi drahý. Podľa môjho názoru je špičkový manažér ten, kto je ako manažér nasaditeľný v akomkoľvek prostredí (odvetví, podniku, projekte...) a na akejkoľvek manažérskej úrovni (supervisor, lower, middle, hiher alebo top manažment). A to, opäť podľa mňa, prináša nevyhnutnú požiadavku poznať do hĺbky jednak ekonómiu ako odbor, psychológiu v súvislosti s ekonomikou, ale vo významnej miere aj oblasť, v ktorej sa daná práca manažéra odohráva (automobilový priemysel, farmaceutika, podnikové poradenstvo...). Mám taký dojem, že práve tu programy MBA trochu strácajú skóre najmä v porovnaní tradičnými slovenskými (a rakúskymi napríklad) a najmä študijnými programami (EÚ, UK FM, Wirtschatfsuniversität a podobne).Prečo si myslím, že je tomu tak? Je viacero faktorov.Faktor 1: ŠTUDENT. Úspech absolventa podľa mňa závisí od troch pilierov: od študenta, metódy a učteľa. Hádajte, ktorý z faktorov je kľúčový? Podľa mňa študent. V hlavnej miere od študenta závisí, aký bude dobrý. Lenivý študent na Harvarde bude podľa mňa menej úspešný ako veľmi odhodlaný a pracovitý študent z Oklahomskej štátnej univerzity. Mladý boháč, študujúci MBA, lebo to „treba“ a bez znalosti ekonómie ako takej, bude mať po štúdiu menej poznatkov ako napríklad sociálne slabý študent s piatimi súrodencami, ktorý dostal šancu vyštudovať (hoci aj tradičnú) vysokú školu. K ďalším dvom faktorom: Keď sa mi nepozdával prístup učiteľa, uchyľoval som sa k samoštúdiu a konzultáciám. Ak sa mi nepáčila metóda, vymyslel som si doma vlastnú. Faktor 2: ROZSAH. Denné štúdium na klasickej univerzite, ak ste pravda odhodlaný a pracovitý a nie lenivý, vám umožní preskúmať odbor do najhlbších detailov a umožní vám mať aj 3 významné druhy predmetov: doplnkové (Svetové hospodárstvo, Medzinárodný marketing, ...), úzko špecializované (Podvojné účtovníctvo, Manažment genderových vzťahov, Pozitívna psychológia, Čínska obchodná etiketa ...) a takzvané zbytočné (backgroundové) predmety (Dejiny ekonomického myslenia, Makroekonomika, Hospodárska štatistika, Všeobecná ekonomická teória ...). Práve tieto predmety vám umožnia posilniť vašu manažérsku kompetenciu a stať sa špecialistom v odbore. Hoci sa manažment nedá výlučne zaradiť pod pojem ekonómia, špičkový manažér fungujúci v dnešnom trhovom mechanizme by mal byť však aj znalcom ekonómie.Faktor 3: CENA. Mnoho záujemcov o MBA sa k certifikátom nikdy nedostane kvôli ich cene. Z vlastného nemajú, firma im to nechce / nemôže preplatiť. Zato diaľkovo vyštudovať štátnu univerzitu už môže omnoho viac ľudí. A napríklad absolvovať kurzy manažmentu na Akadémii vzdelávania môže ešte viac ľudí. Len pre porovnanie: na jednej strane kurz HR alebo manažmentu v MBA-inštitúcii, na druhej strane kniha Halík, J: Vedení a řízení lidských zdrojú za 249,-- SKK. Budete namietať: to sa predsa nedá porovnať! Možno nedá, možno dá. Keď som ju kúpil a listoval, vravel som si, toto asi nebude vedecká publikácia. Ale keď som čítal, doslova som žasol, koľko múdrosti a ozajstnej odbornosti tento autor skrýva. A to som už prečítal nejednu knihu o manažmente. Myslím, že pre človeka, ktorý prvý raz prichádza do styku s vedením ľudí, bude táto publikácia ozajstnou studnicou pokladov.Faktor 4: KVALITA. Keď sa učíme rozumieť veciam, vo veľkej miere vychádzame z literatúry, skúseností iných a skúseností (úspehov a chýb) vlastných. Ak chceme kvalitne vyštudovať marketing, siahneme po kotlerovi (2990,-- SKK), ak manažment, napríklad po Donnellym (1490,-- SKK) alebo Coulterovej (1860,-- SKK). Prípadne po publikáciách špičkových konzultačných domov. Je úplne egál, kde študujete, pretože ak zameriate vaše štúdium na kvalitu, dostanete sa vždy k špičkovej literatúre od niekoľkých málo autorov. A to sme ešte nespomenuli európske a národné (slovenské, české) špičky. Z toho vyplýva, že väčšina inštitúcií vyučujúcich „kvalitu“ vám poskytne podobné zdroje. Konkurenčnú výhodu tu získa iba ten, kto poskytne lektora s vyššou mierou ostrieľanosti praxou. Faktor 5: NÁHODA? ŠŤASTIE? ZANIETENIE? Poviem vám, tento svet je svetom paradoxov. Stretol som v praxi vynikajúcich a rozhľadených manažérov, ktorí nemali ani MBA, ani iné manažérsko-ekonomické vzdelanie. Neviem, ako by to bolo s ich nasaditeľnosťou kdekoľvek inde, ale to, čo robili, robili až závideniahodne dobre. Možno to doháňali v nejakom z kurzov alebo po večeroch doma. Ktovie? Alebo jednoducho mali dar, ktorý si iní museli rokmi vyštudovať. Ich prístup a výsledky ma však presvedčili.Takže, milé obyčajné, bielo – sivo – hnedé sliepky... Nesmúťte, nezúfajte. Dajme teraz odborný odhad:Kto má MBA, má veľa.Kto má MBA a univerzitu, má ešte viac.Kto má univerzitu, skúsenosti v praxi a chuť neustále zvyšovať si kvalifikáciu, môže mať najviac. A nemusí platiť MBA.

Ivan Tjutčev

Ivan Tjutčev

Bloger 
  • Počet článkov:  19
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Väčšinou sa teším zo života a som rád, ak sa mi, podľa možností, darí pochopiť iných ľudí :). Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,082 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu