MBA je skratkou pre Master of Business Administrative, čo sa dá voľne preložiť ako „vzdelanie manažéra“. A doslova tak to je. Známymi certifikátmi sú napríklad Profesionálny certifikát v manažmente a Profesionálny diplom v manažmente. Jestvujú státisíce spokojných absolventov a držiteľov svetovo uznávaných certifikátov. Podľa môjho názoru, klasický študijný program MBA je veľmi kvalitný a dá dobrý prehľad absolventom v oblasti manažmentu. Za jeho výhody možno považovať to, že je zahraničný a garantovaný významnou inštitúciou. A, pravdaže, dobre sa vyníma na navštívenke.Podľa mňa je však trošičku úzko špecializovaný a najmä veľmi veľmi drahý. Podľa môjho názoru je špičkový manažér ten, kto je ako manažér nasaditeľný v akomkoľvek prostredí (odvetví, podniku, projekte...) a na akejkoľvek manažérskej úrovni (supervisor, lower, middle, hiher alebo top manažment). A to, opäť podľa mňa, prináša nevyhnutnú požiadavku poznať do hĺbky jednak ekonómiu ako odbor, psychológiu v súvislosti s ekonomikou, ale vo významnej miere aj oblasť, v ktorej sa daná práca manažéra odohráva (automobilový priemysel, farmaceutika, podnikové poradenstvo...). Mám taký dojem, že práve tu programy MBA trochu strácajú skóre najmä v porovnaní tradičnými slovenskými (a rakúskymi napríklad) a najmä študijnými programami (EÚ, UK FM, Wirtschatfsuniversität a podobne).Prečo si myslím, že je tomu tak? Je viacero faktorov.Faktor 1: ŠTUDENT. Úspech absolventa podľa mňa závisí od troch pilierov: od študenta, metódy a učteľa. Hádajte, ktorý z faktorov je kľúčový? Podľa mňa študent. V hlavnej miere od študenta závisí, aký bude dobrý. Lenivý študent na Harvarde bude podľa mňa menej úspešný ako veľmi odhodlaný a pracovitý študent z Oklahomskej štátnej univerzity. Mladý boháč, študujúci MBA, lebo to „treba“ a bez znalosti ekonómie ako takej, bude mať po štúdiu menej poznatkov ako napríklad sociálne slabý študent s piatimi súrodencami, ktorý dostal šancu vyštudovať (hoci aj tradičnú) vysokú školu. K ďalším dvom faktorom: Keď sa mi nepozdával prístup učiteľa, uchyľoval som sa k samoštúdiu a konzultáciám. Ak sa mi nepáčila metóda, vymyslel som si doma vlastnú. Faktor 2: ROZSAH. Denné štúdium na klasickej univerzite, ak ste pravda odhodlaný a pracovitý a nie lenivý, vám umožní preskúmať odbor do najhlbších detailov a umožní vám mať aj 3 významné druhy predmetov: doplnkové (Svetové hospodárstvo, Medzinárodný marketing, ...), úzko špecializované (Podvojné účtovníctvo, Manažment genderových vzťahov, Pozitívna psychológia, Čínska obchodná etiketa ...) a takzvané zbytočné (backgroundové) predmety (Dejiny ekonomického myslenia, Makroekonomika, Hospodárska štatistika, Všeobecná ekonomická teória ...). Práve tieto predmety vám umožnia posilniť vašu manažérsku kompetenciu a stať sa špecialistom v odbore. Hoci sa manažment nedá výlučne zaradiť pod pojem ekonómia, špičkový manažér fungujúci v dnešnom trhovom mechanizme by mal byť však aj znalcom ekonómie.Faktor 3: CENA. Mnoho záujemcov o MBA sa k certifikátom nikdy nedostane kvôli ich cene. Z vlastného nemajú, firma im to nechce / nemôže preplatiť. Zato diaľkovo vyštudovať štátnu univerzitu už môže omnoho viac ľudí. A napríklad absolvovať kurzy manažmentu na Akadémii vzdelávania môže ešte viac ľudí. Len pre porovnanie: na jednej strane kurz HR alebo manažmentu v MBA-inštitúcii, na druhej strane kniha Halík, J: Vedení a řízení lidských zdrojú za 249,-- SKK. Budete namietať: to sa predsa nedá porovnať! Možno nedá, možno dá. Keď som ju kúpil a listoval, vravel som si, toto asi nebude vedecká publikácia. Ale keď som čítal, doslova som žasol, koľko múdrosti a ozajstnej odbornosti tento autor skrýva. A to som už prečítal nejednu knihu o manažmente. Myslím, že pre človeka, ktorý prvý raz prichádza do styku s vedením ľudí, bude táto publikácia ozajstnou studnicou pokladov.Faktor 4: KVALITA. Keď sa učíme rozumieť veciam, vo veľkej miere vychádzame z literatúry, skúseností iných a skúseností (úspehov a chýb) vlastných. Ak chceme kvalitne vyštudovať marketing, siahneme po kotlerovi (2990,-- SKK), ak manažment, napríklad po Donnellym (1490,-- SKK) alebo Coulterovej (1860,-- SKK). Prípadne po publikáciách špičkových konzultačných domov. Je úplne egál, kde študujete, pretože ak zameriate vaše štúdium na kvalitu, dostanete sa vždy k špičkovej literatúre od niekoľkých málo autorov. A to sme ešte nespomenuli európske a národné (slovenské, české) špičky. Z toho vyplýva, že väčšina inštitúcií vyučujúcich „kvalitu“ vám poskytne podobné zdroje. Konkurenčnú výhodu tu získa iba ten, kto poskytne lektora s vyššou mierou ostrieľanosti praxou. Faktor 5: NÁHODA? ŠŤASTIE? ZANIETENIE? Poviem vám, tento svet je svetom paradoxov. Stretol som v praxi vynikajúcich a rozhľadených manažérov, ktorí nemali ani MBA, ani iné manažérsko-ekonomické vzdelanie. Neviem, ako by to bolo s ich nasaditeľnosťou kdekoľvek inde, ale to, čo robili, robili až závideniahodne dobre. Možno to doháňali v nejakom z kurzov alebo po večeroch doma. Ktovie? Alebo jednoducho mali dar, ktorý si iní museli rokmi vyštudovať. Ich prístup a výsledky ma však presvedčili.Takže, milé obyčajné, bielo – sivo – hnedé sliepky... Nesmúťte, nezúfajte. Dajme teraz odborný odhad:Kto má MBA, má veľa.Kto má MBA a univerzitu, má ešte viac.Kto má univerzitu, skúsenosti v praxi a chuť neustále zvyšovať si kvalifikáciu, môže mať najviac. A nemusí platiť MBA.
20. sep 2008 o 11:27
Páči sa: 0x
Prečítané: 1 728x
Vzťah ekonomiky a manažmentu, Ing. a MBA
Rád by som pošpekuloval trochu nad názorom, podľa ktorého sa niektorí ľudia dívajú na absolventov programu MBA ako na zlatú sliepku a na ostatných absolventov ekonómie/manažmentu ako na sliepku veľmi obyčajnú, bielo – hnedo – sivú sliepku.
Písmo:
A-
|
A+
Diskusia
(63)