Jabĺčko, mobil, cigaretka, kto kritizuje, ten je štetka

Je chladné, ale neskoré bratislavské ráno niekedy v októbri. Idem. Studený vietor ma príjemne šteklí po líci, hoci jeho prenikanie cítim až v kostiach. V pracovný deň, celkom obyčajne, kráčam do roboty po Vajnorskej. Nie je toho až tak veľa, na čo sa dá pri náhlivom maršírovaní touto tepnou myslieť a nie je toho až tak veľa, čo sa dá pri náhlivom maršírovaní touto tepnou robiť. Taká celkom správna vec je napríklad dávať si pozor pri prechádzaní cesty.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Vidím staručkú ženu. Nie, skôr staručkú starenku. Kráča po chodníku a mne sa zdá, že čochvíľa jej kroky povedú cez cestu – pravdaže – cez prechod. Nie je až tak veľa stareniek, čo svedomite využívajú zebry, ale táto je výnimkou. Pohľad doľava, pohľad doprava – to len pre istotu – zomknutie tašky v žilnatej pästičke a krok v pred. A už je na prechode. Ešte dva kroky. A ešte krok. A zrazu... Hluk motora a škripot bŕzd! Z bočnej ulice neďaleko prechodu vyráža čierne BMW. Mňa by možno napadlo uhnúť, uskočiť... Svedomitá starenka však nemá moje reflexy a plná prekvapenia, zostáva stáť. Iba sa silno mykne, akoby zavial strašný uragán. Auto zakvičí, prudko sa trhá a zastavuje. Nadhodí sa, klesne a chvíľu vyzerá ako lietadlo, čo už-už opustí runway. Starenka, chodec číslo jedna, chodec číslo dva, unavená mamička s dieťaťom a ja. Všetci zízame na veľké čierne BMW a všetci čakáme, či sa zmení na lietadlo a či opustí runway. Niekto za mnou zašepká: „Pozor!“ Nie je to výkrik, iba šepot.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Lietadlo sa nekoná. Pozorujem. Pozorujeme. Vodičova grimasa vypovedá o strachu. A silnom hneve. Ľavá ruka zviera obhryzené jablko, pravá stíska mobil v strede esemesky. Z popolníka stúpa dym zle zahaseného špaku. Jablko padá na zem. Vodičovi nevidno do očí, kým si nezdvihne slnečné okuliare. To, čo bolo v jeho krvnom obehu, sa zrejme z krvného obehu náhle vytratilo. Výdych. Vodičova hlava vykúka von. Hlavy ostatných vodičov za jablkožrútom začínajú vykúkať von. „Čo nevidíš?!?!?!“ Taký ziapot počujem prvýkrát v živote. Potom sykot: „Štetka stará...“ Noha na plyn, vrkot motora a veľké čierne BMW sa stráca v diaľke. Autá nás nechávajú prejsť cez cestu a pokračujú v jazde. Rozmýšľam. A potom sa hrabem v internete...

SkryťVypnúť reklamu

Nechcem pôsobiť tragicky.

Na Slovensku sa v roku 2004 stalo 61 233 dopravných nehôd. 603 osôb bolo usmrtených, ťažko zranených osôb bolo 2 157 a ľahko zranených 9 033. Len s hmotnou škodou sa zaobišlo „iba“ 49 440 nehôd. Najväčší počet dopravných nehôd bol zaznamenaný v Bratislavskom kraji – 13 914, v Žilinskom kraji – 8 155 a v Košickom kraji – 7 845. Najviac usmrtených osôb pri dopravných nehodách bolo v rámci krajov v Nitrianskom a Žilinskom kraji – po 87 osôb, v Prešovskom kraji – 81 osôb, v Banskobystrickom kraji – 77 osôb a v Košickom kraji – 75 osôb. K nárastu v počte usmrtených osôb došlo najmä na území Bratislavského kraja (+34 osôb), Nitrianskeho kraja (+10 osôb) a Trenčianskeho kraja (+7 osôb). Ukazovateľ nebezpečenstva smrti pri dopravnej nehode v rámci Slovenskej republiky je 102 – v priemere pri každej stodruhej dopravnej nehode vyhasne život. Najnepriaznivejšia situácia z tohto hľadiska je v Nitrianskom krajin, kde tento ukazovateľ má hodnotu 68.

SkryťVypnúť reklamu

Vodiči motorových vozidiel zavinili v rámci Slovenskej republiky celkom 54 192, čo predstavuje približne 89 % z celkového počtu dopravných nehôd. V SR v roku 2004 oproti roku 2003 došlo k nárastu počtu dopravných nehôd zavinených vodičmi o 734. Čo sa týka následkov dopravných nehôd v roku 2004 oproti roku 2003, došlo k poklesu v počte usmrtených osôb o 13, v počte ťažko zranených o 11 a v počte ľahko zranených o 94 osôb.

Medzi najčastejšie príčiny vzniku dopravných nehôd zavinenej vodičom patria:

Nesprávny spôsob jazdy. 19 401 nehôd a 59 mŕtvych.

Porušenie základných povinností. 17 319 nehôd a 120 mŕtvych.

SkryťVypnúť reklamu

Neprimeraná rýchlosť jazdy. 10 099 nehôd a 216 mŕtvych.

Nedanie prednosti v jazde. 6010 nehôd a 71 mŕtvych.

Nesprávne predchádzanie. 1 287 nehôd a 39 mŕtvych.

Technická závada. 76 nehôd a 1 mŕtvy.

Pod vplyvom alkoholu zavinili vodiči v roku 2004 celkom 2 425 dopravných nehôd, čo predstavuje nárast o 67 nehôd v porovnaní s rokom 2003. V priemere pri každej 22. dopravnej nehode bolo vodičovi – vinníkovi preukázané použitie alkoholických nápojov pred alebo počas jazdy. Podľa druhu nehody, najviac dopravných nehôd zavinených vodičmi motorových vozidiel vzniklo v dôsledku zrážky s iným jazdiacim vozidlom (30 226), zrážky so zaparkovaným vozidlom (9 457) a zrážky s pevnou prekážkou (9 533 nehôd).

Z celkového počtu dopravných nehôd bolo 2 362 s účasťou chodcov, čo je 3,86 % z celkového počtu nehôd. Chodci zavinili celkom 1 094 dopravných nehôd, čo predstavuje 46 % z celkového počtu dopravných nehôd s účasťou chodcov. Na prechode pre chodcov sa stalo 482 dopravných nehôd z počtu 2 362 nehôd s účasťou chodcov. Hlavnú príčinu nehodovosti u chodcov v roku 2004 predstavoval alkohol.

Ako aj v predošlých rokoch, aj v roku 2004 sa nehody kumulovali v obciach, kde vzniklo 72 % z celkového počtu nehôd, avšak počet mŕtvych je podstatne menší ako pri nehodách vzniknutých mimo obcí. V obci došlo v priemere pri každej 164. nehode k usmrteniu, zatiaľ čo mimo obec v priemere pri každej 51. dopravnej nehode. Najviac dopravných nehôd sa stáva v piatok, najmenej v sobotu a nedeľu a v ostatné dni sa v priemere stáva približne rovnaký počet dopravných nehôd. Tieto numberické údaje a štatistiky sú prevzaté z http://www.telecom.gov.sk/index/open_file.php?file=becep/Analyza_2004.rtf&lang=sk.

Má tento text pointu? Má. Prvou a povrchnou pointou je komickosť príbehu „staručkej starenky“, ktorá môže vyvolať úsmev a začudovanie nad počínaním šoféra – Cézara. Druhou pointou je to, že iba 76 nehôd a jedna obeť vznikli na základe neuspokojivého technického stavu vozidla. Za ďalších 99 % nehôd si môžeme my sami prevažne naším počínaním, a to už nie je komické. Podľa štatistiky sa zdá, že jestvujú intenzívne paranormálne javy brániace nám, šoférom a chodcom, v korektnej cestnej premávke. Rýchly životný štýl. Málo času. Biznis rokovania po telefóne v aute. Nervozita ako dennodenná filozofia. Viac peňazí za kratšiu dobu. Dvadsať vecí naraz. Nezvládnutie života a alkohol. Sebapreceňovanie. Ľahostajnosť. Kancelária na kolesách. A sme doma.

Ivan Tjutčev

Ivan Tjutčev

Bloger 
  • Počet článkov:  19
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Väčšinou sa teším zo života a som rád, ak sa mi, podľa možností, darí pochopiť iných ľudí :). Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Anna Brawne

Anna Brawne

105 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu