V diskusií k téme parkovania v Skalici sa vyjadrilo už veľa ľudí a môžeme počuť veľa kritiky, ja by som však na celú situáciu nenazeral len v čierno-bielych farbách. Je pravdou, že Skalica riešenie parkovania v centre potrebuje, avšak spôsob akým k tomu pristúpilo vedenie mesta je prinajmenšom poľutovaniahodný.

Autá sú dnes pre mnohých ľudí vrátane mňa neoddeliteľnou súčasťou života. Avšak s rastúcim počtom áut mestá začínajú pociťovať nedostatok parkovacích miest. V Skalici sa o riešení parkovacej situácie v centre hovorí v rôznej forme už viac ako desať rokov. Minulý rok sme mohli vidieť realizáciu prvých krokov k zlepšeniu parkovacej situácie v meste. Zavedenie tzv. "rýchloobrátkového" parkovania na vybraných parkoviskách v centre mesta spôsobilo, že ak človek ide do mesta na maximálne hodinu, tak vždy nájde parkovacie miesto. A presne to je veľmi efektívny spôsob, nakoľko prepravu autom potrebujú práve ľudia, ktorí v meste idú rýchlo niečo vybaviť napríklad počas prestávky v práci.
Druhou skupinou ľudí, čo potrebujú parkovať v meste sú ľudia čo idú napríklad k lekárovi či zubárovi a práve tých sa aktuálna zlá parkovacia situácia týka najviac, nakoľko ešte ráno pred nástupom do práce či poobede po 14:00 nie je problém v meste zaparkovať dlhodobo. Počas dňa to ale problém je. A práve takýmto ľuďom uškodí nová parkovacia novela najviac. Dnes ešte majú šancu si uloviť miesto v nie veľkej vzdialenosti od ich destinácie, po novom to však zadarmo nepôjde. Týmito ľuďmi nemusia byť ani obyvatelia Skalice, ale aj návštevníci mesta.
Treťou skupinou sú ľudia v centre bývajúci, pracujúci či študujúci, ktorí tu stoja autom celý deň a aj na tých bude mať novela veľmi veľký vplyv. Avšak tu je dôležité upozorniť, že to sú práve tieto autá, ktoré spôsobujú nedostatok parkovacích miest.
Po tomto krátkom zhrnutí aktuálnej situácie sa sám seba pýtam. Čo teraz? Pri navrhovaní parkovacej politiky treba myslieť na dve veci. Čo ľuďom zoberie a čo ľuďom dá. Po prečítaní návrhu Skalického VZN však mám pocit, že mesto si tieto otázky vôbec nepoložilo a ak si ich aj položilo tak tie odpovede museli patriť k tým bizarnejším. Táto legislatíva ľuďom síce berie pomerne veľké množstvo peňazí avšak nedáva im absolútne nič.
Pri návrhu, ktorý takto extenzívne obohatí mestskú kasu jednoducho musí byť ľuďom poskytnutá odpoveď na otázku, čo bude s ich peniazmi. A aby som bol ešte presnejší peniaze by mali byť utratené naspäť do dopravy a to tak, aby sa ľuďom oplatilo auto nechať doma a hľadať iný spôsob dopravy.
Skalica vždy bola auto-centrické mesto, kde by ste cyklopruh hľadali len márne. Namiesto systému MHD má Skalica len jeden minibus, ktorý chodí dookola (mimo centra) a aj to len v jednom smere. Aby toho nebolo málo, tak v čase, kedy pomerne rozsiahle množstvo ľudí chodí z práce domov, má prestávku.
To má privádza k otázke, prečo vedenie mesta ešte skôr, než tak výrazne zasiahne do komfortu svojich občanov nenapraví dopravu v meste. A to tak, aby platené parkovanie ľudia nemuseli riešiť, nakoľko keď ráno budú stáť pred otázkou či sa im viac oplatí ísť autom alebo iným spôsobom dopravy zvíťazila možnosť B. A to dnes jednoducho nie je možné. Preto apelujem na vedenie mesta a poslancov mestského zastupiteľstva aby sa jasne postavili pred občanov a zodpovedali túto jednoduchú otázku. Čo sa bude diať s peniazmi, ktoré občania zaplatia mestu a akým spôsobom nám zlepšíte cestovanie po meste.
Mohli sme počuť pána prednostu mestského úradu ako hovorí, že takto získané peniaze môžu byť použité len na infraštruktúru. Je to napísané aj v článku 3 odsek 2 návrhu VZN. Avšak existuje strategický plán rozvoja dopravnej infraštruktúry z týchto poplatkov? Existuje plán reorganizácie mestskej hromadnej dopravy? Všetky tieto dokumenty by mali byť v každej kvalitnej samospráve a záväzne predložené na schválenie zastupiteľstvu. V opačnom prípade sa jedná len o prázdne sľuby, kedy sa tieto financie môžu použiť napríklad na opravu výtlkov. To je síce potrebné avšak v konečnom dôsledku to bude znamenať len a len poškodenie ľudí cestujúcich do mesta.

V neposlednom rade k tomu, aby tento návrh dával ako-taký zmysel je potrebné v Skalici postaviť parkovisko, ktoré by bolo schopné pohltiť všetkých, ktorí si neplánujú za parkovanie platiť a miesto toho ich autá preplnia okolité ulice centra mesta. Takéto parkovisko by malo byť buď pri centre alebo jednoducho spojené s centrom napríklad prostredníctvom MHD.
Do doby kým sa tieto otázky nezodpovedajú a problémy nevyriešia považujem za maximálne alibistické a nevhodné tento návrh podporiť a verím, že aj poslanci a poslankyne mestského zastupiteľstva budú hlasovať proti.